Gå til innhold

Progressiv Scan, Interlace (og Panasonic AG-DVX100)

Anbefalte innlegg

Hei, noen av dere vet vel om dette Panasonic AG-DVX100 kameraet som skal ha progressiv scan "ekte kinoaktig" bilde. Det jeg lurer på er om noen kan forklare meg hva progressiv scan egentlig er. Har sett at en del tv'er også har det.

Og: Sett at jeg kjøpte dette kameraet. Og så spilte over til en vhs-kassett. Brukte en vanlig vhs-video (en helt vanlig) og koblet til en progressiv scan tv..er det fortsatt progressiv scan? Eller må videoen også ha noen sånn spesiell funksjon?

Og i tillegg: Hva er interlace og deinterlace og non-interlace??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, noen av dere vet vel om dette Panasonic AG-DVX100 kameraet som skal ha progressiv scan "ekte kinoaktig" bilde. Det jeg lurer på er om noen kan forklare meg hva progressiv scan egentlig er. Har sett at en del tv'er også har det.  

Og: Sett at jeg kjøpte dette kameraet. Og så spilte over til en vhs-kassett. Brukte en vanlig vhs-video (en helt vanlig) og koblet til en progressiv scan tv..er det fortsatt progressiv scan? Eller må videoen også ha noen sånn spesiell funksjon?

Og i tillegg: Hva er interlace og deinterlace og non-interlace??

Progressiv skanning vil si at bildet oppdateres med hele bilder X ganger pr sekund istedet for at man oppdaterer annenhver linje som ved interlaced oppdatering som brukes på f.eks tv'er

Tv'er som oppdateres med vanlig 50 Hz (50 ganer i sekunder) oppdaterer derfor egentlig bare 25 hele bilder pr sekund fordi bare annehver linje blir oppdatert hver gang. Først linje 1,3 osv og så linje 2,4 osv.

Ved progressiv skanning vil du få 50 hele bilder pr sekund. Noe som gir økt skarphet samt at om du kan hente ut skarpe stillbilder fra filmen.

Nyere Tv'er bruker ofte 100Hz, men de er fortsatt interlaced og vil derfor bare gi 50 "hele" bilder pr sekund selv om vi merker det som flimmerfritt fordi bildet blir retegnet 100 ganger pr sekund.

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Ok da. Sikkert mange her på forumet som kan forklare dette bedre enn meg, men her kommer en kjapp og unøyaktig forklaring:

interlace ("flettet" skanning) vil si at ikke hele bildet oppdateres for hver skanning. Bare halvparten blir oppdatert. Typisk linje 1,3,5...først, deretter linje 2,4,6... ved neste skanning. Dette har vel vært vanligste teknologi på både TV og kamera-fronten i mange år.

Progressiv skanning vil si at hele bildet oppdateres for hver skanning. Dette gir bedre bildekvalitet men krever mer ytelse (båndbredde, lagringskapasitet og sånt).

At bare halvparten av bildet blir oppdatert ad gangen (interlace) er i noen (mange?) tilfeller ikke så farlig, men ved f.eks. raske bevegelser har progressiv skanning en klar fordel.

Tar man ut et stillbilde fra en interlace film får man et bilde som er en blanding av to bilder (!). Dette fordi linje 1,3,5... er tatt på et tidspunkt mens linje 2,4,6... er tatt på et annet tidspunkt. Da får man behov for å deinterlace. Her er et eksempel på deinterlacing.

Når det gjelder noninterlace og din VHS-overføring av video film: :shrug:

se også denne tråden

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Dere er nusselige. Men jeg lurer fortsatt på en ting. Hvilke komponenter er avgjørende for denne progressive scan'ens eksistens..eh med andre ord. Hvis jeg har en tv med PS, så hjelper det ikke om ikke opptaket var i PS? ELLER? Eller om kameraet er i PS og monitoren ikke har støtte for PS..vil det være som om PS funksjonen aldri ble brukt? Og hva med videoen? Må den ha støtte for det`? Hvis jeg tar fra kamera til video, og derfra til tv...

Lenke til kommentar

Det er noe som ikke stemmer i forklaringene:

Vanlig video er 50 halve bilder, som tidligere nevnt. Men progressive scan tar 25 hele bilder i sekundet, og legger de ut igjen som 50 halve bilder på tapen.

Dermed får du ingen forskjell mellom første og andre halvdel, utenom at de utfyller hverandre.

Dette er en fordel når du redigerer, og skal lage slowmotion. Hvert enkeltbilde (som bygges opp igjen av de to halvdelene) blir da skarpere fordi det ikke er noen reell tidsforsinkelse mellom halvdelene.

Lenke til kommentar

ok nå begynner jeg å skjnne magne. så videoen er irrelevant når man snakker om Progressiv scan? Men hva er det som er spesielt da med disse tv'ene med PS?? Viser helbilder i stedet for halvbilder? Øh..hva hjelper det? Særlig når opptaket ikke er gjort i PS?

Noen som gidder å forklare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...