Gå til innhold

Forslag til center og Sub til Dynavoice M-65 og F-6

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg trenger en center og sub til 7.1 oppsett. Har Dynavoice M-65 front og 2 sett Dynavoice F-f side og bak og trenger forslag som går bra sammen med de i Lyd og farge(Sort piano lakk).

Har ikke kjøpt forsterker til det enda, siden jeg ikke har så mye penger og skal spare til en bra en etter center og sub. Høyttalerne skal stå på en 5 år gammel 5.1 forsterker til da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, Jeg trenger en center og sub til 7.1 oppsett. Har Dynavoice M-65 front og 2 sett Dynavoice F-f side og bak og trenger forslag som går bra sammen med de i Lyd og farge(Sort piano lakk).

Har ikke kjøpt forsterker til det enda, siden jeg ikke har så mye penger og skal spare til en bra en etter center og sub. Høyttalerne skal stå på en 5 år gammel 5.1 forsterker til da.

Du har ikke skrevet om noen pris... ;) Her er en bra sub : http://www.xtz.no/product/420037/_XTZ_99_W..._pianolakk.html

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje vurdert en SVS PB10-NSD var jeg deg. Den er bedre enn W12 igjen, og skal faktisk spille en del mer kontant.

Hva centerhøyttaler angår, så ville jeg kikka på Dynavoice C-5, som er centerhøyttaleren som er laget for bruk sammen med M-65.

Et budsjett hadde vært fint med tanke på anbefaling av subwoofer :)

Lenke til kommentar

Ah, tenkte ikke på pris. :ohmy:

Ikke mer enn 4000 for sub og center'n der er jo grei hvis den er laget for M-65.

Greit å holde seg til samme merket også :)

Sub har jeg aldri hatt før, så fint om dere kunne si litt hva som er bra/dårlig også.

En kamerat sa noe om at signalene til sub'en ikke var behandlet av forsterkern, stemmer dette?

Lenke til kommentar

En god subwoofer spiller "alle" frekvensene like høyt (kalles lineær respons, pg for en sub er det stort sett bare viktig å spille fra ca 150-160Hz og ned så dypt som mulig). Den bør også spille renest mulig, det vil si uten forvrengning, pluss at den bør være laget slik at delefilteret filtrerer bort de aller dypeste frekvensene, eller de frekvensene som subben ikke vil klare å gjengi på noen god måte. Ved å designe subben på den måten ungår man at de dypeste tonene, ( fra mellom 10-25Hz og nedover, avhengig av subben), som subben ikke vil kunne gjengi uten masse forvrengning, ødelegger for de andre frekvensene, som den spiller helt fint.

En god subwoofer kan brukes til alt, og riktig kalibrert i et "riktig" rom, vil den både bidra med punch, dybde og dynamikk.

Den skal rett satt opp, ikke kunne lokaliseres med øynene lukket, og den skal ikke høres ut som en egen høyttaler.

Til filmbruk skal en god subwoofer kunne sette hele rommet i bevegelse, og den skal virkelig gi liv til filmen.

Det å spille dypt er viktigere på film enn til musikk, og mange tror derfor at det finnes "filmsubber" og "musikksubber". Det blir litt feil, selv om enkelte subwoofere som ikke spiller så fryktelig dypt fortsatt er fantastiske på mange typer musikk.

Til under 4000kr er XTZ helt klart veien å gå, og jo lavere du skal dele subben, jo mer vil W12 briljere over W10.16. Skal du dele ved 120Hz (som er standard ved LFE overføring), så ville jeg kanskje vurdert W10.16 dersom du vil spille høyt og samtidig ha litt "kontroll" på elementet. Har lest et par steder at W12 kan være litt "buldrete", noe 10.16, med mindre element og samme forsterker, ikke skal ha.

En brukt SVS PB10-NSD kan også være noe å lete etter, eventuellt en PB12-NSD hvis du finner det. Det er STORE subwoofere, men de spiller helt sinnsykt til prisen.

Det med at signalene til subwooferen ikke var behandlet kommer litt ann på. Hvis du overfører via LFE utgangen på forsterkeren/recieveren, så skal det kun overføres signalet fra 120Hz og nedover, men enkelte sub-utganger og alle "pre out" utganger leverer et fullt signal. Da må du ha delefilter på inngangen på subben, noe de aller, aller fleste subwooferene har. (SVS PB10-NSD har ikke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...