Gå til innhold

Lege fikk bot for å fakke tyv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette går vel mer under politikk kanskje, men ja det er kanskje snåle lover her i landet.

Edit: Men uansett må det jo være noen lover som forhindrer folk i å ta loven i egne hender, selv i de tilfellene der politiet er opptatt.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Nei, selvsagt ville jeg ikke bare latt folk komme og forsyne seg med det de ville ha. Det jeg sier er at det ikke er riktig å ty til alvorlig vold for å beskytte eiendeler. Dersom noen prøver å stjele, er det rett å prøve å hindre dem i å stjele, og dersom de tyr til vold for å hindre deg, så er det rett å ty til vold tilbake, men bare for å sette tyven/voldsmannen ut av spill. "Jeg skrek og hoppet på henne. Jeg følte meg som en skikkelig cowboy" Hadde det ikke vært bedre å bare holde fast tyven enn å leke cowboy?

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var lov å holde fast en person hvis det var ferskt bevis eller fersk gjerning. Det har jo vært en del saker om dette med vektere de siste månedene, og for de gjelder det samme. Ang. det å leke cowboy, hvis skriking og hopping er det som skal til for å forsvare mine egne eiendeler nøler jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hele greia er latterlig... jeg minnes en god (men litt sørgelig ettersom det sikkert kunne skjedd her i landet) vits:

En mann kommer hjem fra jobb en dag og ser ukjente menn romestere rundt i stua si fra gata.

Han ringer umiddelbart til politiet. "Hei, jeg har innbrudd i huset mitt, jeg ser dem fra gata i dette øyeblikk."

Hvorpå politiet i andre enden svarer "Beklager, men vi har ikke bemanning til å rykke ut akkurat nå"

Irritert avslutter han samtalen og ringer straks opp igjen.

"Hei det er meg igjen. Nå har jeg drept en av ranerene og holder den andre fanget på badet."

Politiet ankommer innen få minutter og arresterer tyvene. En av politimennen spør irritert. "Jeg trodde du sa at du hadde drept en av dem!"

Hvorpå mannen svarer "Ja, og jeg trodde du sa dere ikke hadde bemanning nok til å rykke ut."

Lenke til kommentar

JEg beklager men jeg blir så jævla sur sån jeg leser slikt.. det koker inne i meg og jeg skjønner ikke hva som er inne i hodene på de menneskene som gir en mann bot for å verne seg selv og eigendeler mot tyver.. dette er så syyykt irriterende... og hvis noen synes at det var greit at han fikk bot, vær så snill å gi en god begrunnelse... for det finnes ingen... dette er bare et tegn på hvordan sossialisme sprer gift i samfunnet vårt.. hadde det vært i usa hadde de hat lov til å skyte dem lissom.. hvis ikke noe drastisk skjer med norge snart så flytter jeg til usa...

Lenke til kommentar

Nå klarer jeg ikke å se hvordan RFL-forumet er riktig plass å ta denne diskusjonen, men jeg vil si at dette er mer enn noe annet et resultat av rettssikkerheten i Norge. Jeg vil heller bo i et land der man kan være et offer og en lovbryter samtidig enn å reise til USA for å få lov til å drepe mennesker. :roll:

Lenke til kommentar
og hvis noen synes at det var greit at han fikk bot, vær så snill å gi en god begrunnelse...

Det er ikke greit å begå kriminelle handlinger for å hindre andre i å begå kriminelle handlinger. Dersom man tyr til vold ovenfor en tyv, så kan man kanskje kalle tyven for en tyv, men man selv kan også kalles en voldsmann.

Lenke til kommentar

Helt uforståeligt for meg.

Det er jo en grense for maktbruk, og spesielt politi/militær skal kjenne til disse og ikke bruke mer makt enn nødvendig. En kan derimot ikke forvente at en vanlig borger skal kunne vurdere dette like bra, da de fleste ikke har erfaring fra slike situasjoner eller trening i hvordan slike situasjoner skal takles.

Selvfølgelig skal man ikke skyte en innbruddstyv, men litt bank fortjener tyven virkelig.

Lenke til kommentar

Er enig at dette blir helt feil, men nå vet vi ikke alle detaljene. Legen har også godtatt å betale forelegget uten å kommentere hvorfor, så det er kanskje noe ikke vi vet om hva som skjedde.

Uansett bra at Aftenposten tar dette opp, høres veldig urettferdig å få et 10.000 kroner forelegg hvis man ikke har gjort noe feil, så denne saken får sikkert noen flere øyner på seg og sjekker at alt er som det skal være håper jeg.

@ Crex

Når det gjelder USA og hvordan det er der borte, så synes jeg du burde ta en ekstra titt, er mye mer urettferdighet og korrupsjon i USA.

Lenke til kommentar

Her har vi vel absolutt ikke nok informasjon til å kunne konkludere med at dette definitivt er rett eller galt...

Jeg håper alle er enig i at man kan utøve FOR MYE vold mot en innbruddstyv, og bør straffes om det forekommer. Og så er sikkert alle enig i at man har lov til å utøve en viss tvang for å holde en innbruddstyv fanget til politiet kommer og fakker vedkommende. Det eneste vi vet her er at politiet mente legen brukte for mye vold, at legen ikke uttalte seg om det, og at avisen (vi vet ikke hvor de har informasjonen sin fra) mente han ikke hadde brukt for mye vold.

Intuitivt tipper jeg forelegget ikke var urimelig :) men det kan jo hende jeg tar feil. Ville uansett være underlig å flytte til USA på grunnlag av denne informasjonen :p

Lenke til kommentar

Hvordan noen kan si at det er greit at mannen får 10k i bot for å verne sin egen eiendom er utenfor min fatteevne.

Til dere som mener det burde være slik, om noen brøt seg inn i deres hus og tok TV, steroeanlegg, hva ville dere gjort da? Ringt politiet er vel klart men hva vil dere gjøre om politiet ikke kom med en gang? Hjulpet tyvene å bære ut den store flatskjermen?

Det er jo direkte latterlig at man får bot for å verne sin egen eiendom, men slik er det i norge. Man betaler i dyre dommer penger som man tror går til den totale velferden men uansett om det er veier, sykehus, sykehjem eller politi får man bare slengt i trynet at man ikke har råd. Hvor går alle pengene henn?

Lenke til kommentar

Nå forteller ikke artikkelen noe om hvor omfattende skader innbruddstyven fikk. Om legen knakk armene hennes, slo ut et par tenner, slo henne et par ganger mer enn nødvendig, synes jeg boten er på sin plass. Dessverre kjenner jeg ikke til detaljene og synes derfor det blir galt å uttale seg.

Edit:

Om Politiet brukte nøyaktig samme "fremgangsmetode" som legen kan det tenkes at de ville bli etterforsket (men såklart ville saken blitt henlagt :p ) for politivold.. Media tar selvfølgelig med detaljene som selger best.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
JEg beklager men jeg blir så jævla sur sån jeg leser slikt.. det koker inne i meg og jeg skjønner ikke hva som er inne i hodene på de menneskene som gir en mann bot for å verne seg selv og eigendeler mot tyver.. dette er så syyykt irriterende... og hvis noen synes at det var greit at han fikk bot, vær så snill å gi en god begrunnelse... for det finnes ingen... dette er bare et tegn på hvordan sossialisme sprer gift i samfunnet vårt.. hadde det vært i usa hadde de hat lov til å skyte dem lissom.. hvis ikke noe drastisk skjer med norge snart så flytter jeg til usa...

Sosialisme faktisk... :roll:

Lenke til kommentar
Bare i nisselandet Norge skjer slikt....

:wallbash:

Hvor er logikken?!

Hadde hvertfall ikke brydd meg om eventuelle bøter om noen hadde kommet på uvennlig besøk hjemme, man kan jo tolke artikkelen slik at man absolutt ikke, under noen omstendigheter må hjelpe onkel.

Lenke til kommentar

Uavhenging om legen var voldsom eller ikke så fakker han jo tyven, og forhindrer dermed en kriminell handlig. Han brude heller belønnes fremfor å straffes :p altså, tyven gjør jo det gale fra begynnelsen av, så fakkes skal han, uavhengig av hvordan det gjøres eller hvem det gjøres av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...