Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bør det offentlige eie media?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stikkord:

Redaksjonell integritet.

Fri presse.

Ytringsfrihet.

Jeg skal ikke svare spørsmålet for deg, akkurat der får du bestemme selv. Men for min egen del så bør staten overhodet ikke ha noen innflytelse på det redaksjonelle, da det er det motsatte av pressefrihet og ytringsfrihet. Som eier vil de komme i posisjon at de kan diktere hva som er å finne i media.

Du kan gjerne se på medias rolle i Vietnamkrigen eksempelvis. Eller i 2. verdenskrig. Goebbels kan du sjekke opp. Kontroll av media er ofte viktig i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Og dotten, mener du media i Norge eller USA under Vietnamkrigen?

USA. Du kan godt se mainstream-filmen Good Morning, Vietnam. Den tar for seg Adrian Cronauer, en som ble pålagt å sensurer i en statlig styrt radiokanal :)

Gulf-krigen og Irak krigen er jo også gode eksempler.

http://www.thirdworldtraveler.com/Media_co...verage_War.html

Grunnen til at USA er mye innblandet er jo at de har vært med i en del kriger. I Kina så har jo eksempelvis myndighetene langt mer kontroll over media enn hva folk her har.

Skal man se på hva argumentet for denne kontrollen er så er det jo å "sikre at befolkningen ikke leser noe som kan skade moralen" osv. Argument som faller for sin egen urimelighet, men det er jo viktig å sette lys på begge sider av en sak og ikke bare være ensidig. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Bør det offentlige eie media?

Jeg tar gjerne imot noen stikkord, mot og for argumenter. Så skal jeg nok klare å finne ut resten selv.

Kom gjerne også med henvisningner til mediehistorien.

Så lenge de ikke har noen innflytelse på det redaksjonelle, så er det ikke noe problem. Generelt vil jeg si at eieere ikke bør ha innflytelse over det redaksjonelle uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...