olemedkrutt Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Bør det offentlige eie media? Jeg tar gjerne imot noen stikkord, mot og for argumenter. Så skal jeg nok klare å finne ut resten selv. Kom gjerne også med henvisningner til mediehistorien. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Stikkord: Redaksjonell integritet. Fri presse. Ytringsfrihet. Jeg skal ikke svare spørsmålet for deg, akkurat der får du bestemme selv. Men for min egen del så bør staten overhodet ikke ha noen innflytelse på det redaksjonelle, da det er det motsatte av pressefrihet og ytringsfrihet. Som eier vil de komme i posisjon at de kan diktere hva som er å finne i media. Du kan gjerne se på medias rolle i Vietnamkrigen eksempelvis. Eller i 2. verdenskrig. Goebbels kan du sjekke opp. Kontroll av media er ofte viktig i slike situasjoner. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Trur det er viktig det Dotten seier. Kanskje du kan prøve å finne døme der regjeringa har grepe inn i programmet i NRK? Det er jo ein statseigd kanal. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Det var litt vankelig å finne stoff om medias rolle under Vietnamkrigen. Noen som har noen linker? Og dotten, mener du media i Norge eller USA under Vietnamkrigen? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Og dotten, mener du media i Norge eller USA under Vietnamkrigen? USA. Du kan godt se mainstream-filmen Good Morning, Vietnam. Den tar for seg Adrian Cronauer, en som ble pålagt å sensurer i en statlig styrt radiokanal Gulf-krigen og Irak krigen er jo også gode eksempler. http://www.thirdworldtraveler.com/Media_co...verage_War.html Grunnen til at USA er mye innblandet er jo at de har vært med i en del kriger. I Kina så har jo eksempelvis myndighetene langt mer kontroll over media enn hva folk her har. Skal man se på hva argumentet for denne kontrollen er så er det jo å "sikre at befolkningen ikke leser noe som kan skade moralen" osv. Argument som faller for sin egen urimelighet, men det er jo viktig å sette lys på begge sider av en sak og ikke bare være ensidig. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Da var den ferdig. Skrev ikke noe langt da dette bare skulle være en bitte liten innlevering.B_r_det_offentlige_eie_medier.doc Lenke til kommentar
sylviann Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hei Olemedkrutt.. Jeg søkte på oppgaven min som jeg har i media nå "bør det offentlige eie medier" (sikkert samme greien) og fant din. Jeg bare lurte på hvilke kilder du hadde brukt Lenke til kommentar
rolfjoh Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Bør det offentlige eie media? Jeg tar gjerne imot noen stikkord, mot og for argumenter. Så skal jeg nok klare å finne ut resten selv. Kom gjerne også med henvisningner til mediehistorien. Så lenge de ikke har noen innflytelse på det redaksjonelle, så er det ikke noe problem. Generelt vil jeg si at eieere ikke bør ha innflytelse over det redaksjonelle uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå