Zupx Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Er det noen som har produsert animasjonsfilm med DV kamera. Dvs bygget opp animasjonsfilm ved å ta enkeltbilder (frame). Jeg er på utkikk etter et kamera som klarer dette. Det er lite informasjon å finne om dette på nettet. enkelte kamera kan ta korte sekvenser (dvs 10-20 frames), men det blir hakkete. Altså Finnes det et DV kamera (f.eks Sony TRV50, Canon 550i ) som kan bygge opp animasjonsfilm ved å ta enkeltframes. Alternativt: kan dette løses ved et redigeringsprogram mvh zupx Lenke til kommentar
tomy Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hei Du kan jo bruke ett fotokamera (evnt digitalt) Ta ett og ett bilde Konventere til rette størrelse Legg de inn i ett videoredigerings prog. Legg til lyd og effekter Legg det hele tilbake på video / cd el mvh tomy Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Bare bruk fotofunksjonen i videokameraet.. Lenke til kommentar
Zupx Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Det blir en veldig tungvint metode å lage animasjon, dersom jeg må herje med hvert enkelt bilde (konvertering og greier) for å sette sammen til 30 bilder pr sek. I gamle analoge dager var det en funksjon på kameraet som gjorde at man ved et trykk (via fjernkontrollen) kunn ta en frame (bilde). Og så flytte figuren og så ta et nytt bilde. Da blir filmen ferdig i uten mye arbeid rundt hvert enkeltbilde. Kan nye DV kamera ta ett og ett bilde i videomode (ikke stillbildefunksjon) som etter opptak automatisk er en videofilm. mvh zupx[/img] Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Det finnes sikkert programmer som kan bygge opp avi-filer fra enkeltbilder. Men jeg prøvde en annen metode. Jeg lot kameraet gå hele tiden, flyttet det som skulle flyttes, og tok vekk hendene fra bildet. Deretter brukte jeg et captureprogram som kunne ta enkeltbilder, men legge de direkte i en avi-fil. Det var et enkelt Microsoft-program som heter AVICAP (eller noe sånt). Der trykte jeg på Enter-tasten hver gang fingrene var ute av bildet. I redigeringsprogrammet kunne jeg bestemme hastigheten, og satte det til f.eks 12 bilder/sekund. Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Tror du har to muligheter..webcam fra logitech leveres med programvare for animasjonsfilm. Om kvaliteten på det ikke er tilfredsstillende, så finner du faktisk programmer som gjør all konverteringsbekymringen til en "lek" bare overfør bildene til pc'en, og så gjør programmet alt om til video umiddelbart. Jeg husker bare ikke navn på noen av disse programmene. (Tror kanskje det finnes på hjemmesidene til produsentene også jvc, sony osv.) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg har frame rec på mitt Sony DCR-TRV50. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Bruk Adobe Premiere (File-Capture-Stop Motion): Capturing stop-motion animation -------------------------------------------------------------------------------- Use the Stop Motion feature to perform manual and time-lapse single-frame video captures from a connected camera or from a videotape in a deck or camcorder. For example, you can point a camera at an unfinished building and use the time-lapse feature to capture frames periodically as the building is completed. You can use the stop-motion feature with a camera to create clay animations or to capture a single frame and save it as a still image. In Premiere, stop motion does not require device control. You can capture stop-motion animation from analog or DV sources. Lenke til kommentar
Zupx Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg takker for alle svar. Jeg tror frame rec på TRV50 (Sony) kanskje kan gjøre det jeg er ute etter. Antar at frame rec betyr en frame (ikke 5-10 stk)? mvh zupx Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Hei Jeg bruker et sony TRV30 dv kamera til leire-animasjon. Kameraet tar 5-6 bilder på såkalt "frame-rec", det blir hakkete. Lurer på om sony PD-150 har mulighet for å ta et og et bilde... men det er jo et grisedyrt kamera. Min løsning er å bruke et program som heter "AnimatorDV"(testet og kjøpt på nettet 300-400kr). Du kobler kameraet til PC`n via FireWire og tar et og et bilde gjennom pc`n, eller to og to(two-frames som bl.a. "Chicken-run" er skutt i). Etter at du har tatt bildene dine trykker du på Make AVI, og voila: animasjon uten hakk. Er du god til å animere kan du få utrolig bra resultat! Jan Fredrik Lenke til kommentar
legofred Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Aner ikke hva animasjon er, men jeg skal prøve å hjelpe: Den eneste løsningen du bør gå for, er å skaffe enten det programmet som Jan Fredrik nevnte, AnimatorDV, eller et som heter StopMotionPro. Det finnes også et gratis program som støtter DV, så vidt jeg vet. Tror det heter S..M.Animator. Ellers har du FrameThief dersom du bruker Mac, men SÅ dum er du vel ikke (bare tuller Et annet godt gratis program er Anasazi Stop Motion Animator, men jeg vet ikke om det støtter DV. I såfall er dette et greit sted å begynne. Med en slik software-løsning kan du bruke et hvilket som helst DV-kamera med dv-utgang. Du må ha et standard DV-kort som er OHCI-kompatibelt, i praksis betyr det at det kan "gjenkjennes" av forskjellige programmer i Windows. Et slikt kort kan kjøpes for rundt 200 kr i en webshop. Mange PC-er som selges i dag har jo allerede integrert Firewire-kontakt. Hvilket program du velger er en smakssak. Kattekjøtt eller hundekjøtt. StopMotionPro og AnimatorDV gir veldig bra muligheter til å ha full kontroll over animeringen. Det ene har funksjoner som det andre ikke har og omvendt, men begge bygger på de samme prinsippene. AnimatorDV har f.eks. bluescreen-støtte, som SMPro ikke har. Animator DV er endel vanskeligere å sette seg inn i. Selv bruker jeg SMPro fordi det er oversiktlig og enkelt å bruke, i tillegg har det et veldig bra frame-averaging system som fjerner billedstøy og fikser kornete bilder på en forbausende bra måte. I tillegg har det en fin måte å slette, kopiere og erstatte frames på. Andre fine funksjoner som ligger i disse to programmene er Time lapse-funksjon. Fordelen med å gjøre jobben på PC, er at du har full kontroll over animeringen, du kan gå tilbake i animasjonen bilde for bilde, spille den av, se forrige lagrede bilde skinne svakt igjennom live-bildet (onion skinning), sette merker på skjermen for å vite nøyaktig hvor du skal flytte figuren, linke animasjonen til en annen videofil for referanse - alt dette mens du animerer, før du lagrer. Noe du ikke kan i f.eks. Premiere! Med andre ord, du kan se animasjonen og rette på feil mens du animerer -før du eksporterer ddet endelige resultatet. Jeg har de siste 8 årene bare hørt om ett eneste kamera til en overkommelig pris som kan ta ett og ett bilde, tror det er et Samsung kamera. Men da kan du ikke gå tilbake ett bilde og så frem igjen mens du animerer osv osv. Hvis jeg finner det skal jeg poste link senere. Dersom du har behov for å lage animasjonsfilm et sted der du ikke har pc, tor jeg at en nyere laptop med integrert firewire-kort er løsningen. Husk at 30fps er NTSC og 25fps er PAL, som vi bruker her i Europa. for demoer og mer info: Stop Motion Pro http://www.stopmotionpro.com AnimatorDV http://www.wmmedia.com link på høyre side? Frame Thief http://www.framethief.com Anasazi http://www.animateclay.com/capture.htm På mange av disse sidene finner du også linker til andre relaterte sider om animasjon. Minste versjonen av AnimatorDV følger med en del pc-blader for tiden, f.eks juni-nummeret (eller var det mai?) av HjemmePC (latterlig blad). Pust, pes - Dette var nesten nok til en hel artikkel... Håper det hjalp LITT! Fredrik Lenke til kommentar
avalencia Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Sony DCR-TRV60 og 80 har noe som kalles frame-rec, selv har jeg DCR-TRV60 men har ikke prøvd ut denne funksjonen. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Masse gode tips og gratis programvare: http://www.nva.no/laganimasjon.asp Lenke til kommentar
Danny Mehan Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Sony PD-100 har en funksjon som gjør at det tar opp en frame i minuttet.. Så kan du flytte figurene i mellomtiden... Vet ikke hva funksjonen heter.. Men den virker! Lenke til kommentar
Ferber Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Vet desverre alt for lite om dette, men dersom du lager tegninger for å så "trace" strekene seinere (ikke plastelina/ leire animasjoner) så må du kanskje ha et kamera som kan ta still-bilder med høy oppløsning. Har selv konvertert bitmap bilder til vektor linjer og for å gjøre det og få gode vektor linjer trenger man høyoppløslige bitmap bilder (etter tester jeg har laget). Så da trenger du kanskje et kamera som Sony DCRTRV-33 (1152x864px) eller Panasonic NVGS70 (1536x1152px)? Men dersom man ikke fargelegger på data men for hånd har ikke dette noe å si Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Altså Finnes det et DV kamera (f.eks Sony TRV50, Canon 550i ) som kan bygge opp animasjonsfilm ved å ta enkeltframes. Sony PC101 gjør det. Har selv laget en enkel animasjonsfilm med det. Frame rec (kun en "frame" lagres på båndet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå