Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PLS hjelp. Prøve om to dager

Anbefalte innlegg

Hei

Eg går første året på elektrofag. Eg fekk vite i dag at eg skal ha prøve i automatisering om PLS på fredag. Problemet er at eg ikkje kan noko som helst om PLS. Det er berre 2 gutar i klassen som kan noko om det.

Læraren har ikkje gått igjennom noko om PLS. Han har faktisk ikkje gått igjennom noko som helst i faget. Berre første timen då han fortalte oss om brytarar. Derfor jobber alle i sitt eiget tempo, og vi har ei lang liste med oppgåver som vi skal ha gjort ferdig til slutten av året. Eg og koblingspartneren min har akkurat begynnt på PLS, og kan derfor svært lite.

Læraren sa at vi får oppgåve om å lage eit enkelt program. Er det nokon mogelegheit å lære seg PLS på 2 dagar uten å ha ein PLS heime? Går det an å få tak i programmeringsprogrammet eller noko liknande?

Takker for alle svar som kan hjelpe

2rst1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å lese i skolebøkene du har? Som du nevner - du har fått en liste over hvilke oppgaver du skal ha gjort i løpet av året. Jeg vil tro at noen av de oppgavene også innebærer arbeid med PLS. Da har du i det minste en dokumentasjon som du kan bruke, eventuelt bruke som en referanse til andre lærebøker eller skriv om temaet.

Lenke til kommentar

Skal lese kapittelet om PLS i kveld, og om PLS programmering i skuleboka. Men vi bruker jo ein PC der vi lager program, og eg veit ikkje korleis dette PC-programmet fungerer siden eg ikkje har kommet langt nokk i faget til å begynne med det endå.

Som sagt: så er det berre to gutar i klassen som faktisk kan dette med PLS, og dei ligger langt forran alle andre.

Så har ein liten teori om at læraren berre seier at det blir prøve i PLS for å få oss til å skjerpe oss og lære PLS skikkeleg sidan det er så mange som akkurat skal til å begynne med PLS, men som ikkje får gjort noko sidan dei ikkje forstår PLS.

Læraren skal visst ha gjort noko liknande i fjor med vg1 elevane der.

Om det blir prøve, så kjem eg til å få stryk slik som kunnskapen min rundt PLS er for øyeblikket. Får eg 2 eller meir er eg fornøgd. Alt er bedre enn stryk-karakter.

Lenke til kommentar

Hei. Vist du kunne gitt litt mer informasjon om hvilken programmerings metode dere skal bruke så kunne du kanskje fått noen innspill. Vist du prøver å lære deg PLS selv så er dette noe som tar store mengder med tid, og du leser kanskje på ting som er helt unødvendig for å få en enkel generell forståelse. Vist det sier deg noe, skal du programmere i ladder, funksjonsplan, instruksjonsliste eller f.eks sekvensielt funksjonsplan ? Kan dessverre lite om Struktur tekst.

Vist du kan hjelpe meg litt her, så kan jeg prøve å hjelpe deg.

-Vegard

Edit:

Kan komme med en liten start her som gjelder det meste uansett.

En PLS har ett vist antall innganger, og ett vist antall utganger. Inngangene går under tallet "X", altså vist PLS`en har 7 innganger, så vil du ha "X0, X1, X2, X3, X4, X5, X7", og når det kommer til utgangene så går de under bokstaven "Y". Altså "Y0, Y1, Y2, Y3, Y4 Osv".

Man kan si at en PLS fungerer som en bryter, akkurat som du har på veggen hjemme. Det som er tingen her er at vist du vil bruke ett av signalene som kommer inn på PLS`en så må du programmere PLS`en med kommandoer. Du må altså si hva du vil at PLS`en skal gjøre. INSTRUKSJONSLISTE :Vist jeg vil bruke ett signal som komme på en Inngang (X0,X1,X2 osv) så må jeg "Loade" denne inngangen. Ordet "Load" vil bety akkurat det samme som å trykke på bryteren på veggen. Når jeg har "Loadet" signalet kan jeg så velge hvilken av utgangene (Y0,Y1,Y2 Osv) jeg vil at signalet skal gå ut av. Dette gjør jeg ved å skrive "Out Y1", det betyr det samme som å si "Signal ut av utgang Y1". Det vil nå være signal ut av utgangen Y1 så lenge jeg har signal inn på inngangen jeg "Loadet" ifra. Vist du vil at det skal være signal hele tiden etter at du har fått signal på en av inngangene, uavhengig om du mister signalet, så skriver du "SET Y1". Da betyr det det samme som "Signal ut av Y1, helt til jeg sier at det skal resettes". Når du da vil resette dette signalet kan du bestemme dette ved å skrive "RST Y1" (RESET Y1).

Her kommer det noen eksempler.

LD X1

OUT Y1

Her får du ett signal inn på X1, så går det signal ut på Y1.

LD X1

SET Y1

LD X2

RST Y1

Her får du ett signal inn på X1, vist du mister signalet inn vil du fremdeles ha signal ut på Y1. Men, vist du nå får Signal inn på X2, så vil du resette (Slette) dette signalet.

Dette var kanskje litt vanskelig skrevet og dårlig forklart av meg, men du kan spørre mer om du lurer så kan jeg prøve å forklare litt bedre.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Hei

Takk for svar.

Trur vi har PLSene vi har på skulen heiter Simatic s-700 viss det er noko som heiter det :] Og vi programmerer i ladder/kontaktplanskjema.

Las litt andre steder på nettet om PLS og litt i skuleboka, og eg begynner å forstå det litt no.

Eg har fått med meg korleis ein OG- og ELLER-port ser ut i ladder, og at stoppbrytar er invertert, korleis man får signalet i utgangen i nettverk 1 til å bli inngangen i nettverk 2 og slikt. Synest eigentleg ikkje det høyres så vanskeleg ut, berre at det tar tid å lære seg.

Hos oss er inngangene I0.1, I0.2, I0,3 osv, og utgangene Q0.1, Q0,2 Q0,3, men er vel samme greia, berre andre bokstavar.

Skal lese mykje i kveld. Trur eg skal greie å få ei enkel forståelse over korleis det fungerar, men å forstå sjølve programmet vi brukar til å programmere kan bli litt vanskeleg sidan eg ikkje får prøvd det før prøva.

Uansett korleis det går på prøva, så treng eg å lære dette uansett sidan vi skal drive med PLS resten av året i faget automatisering.

Lenke til kommentar

Hei.

Det virker som du vil klare deg vist du kun skal drive med helt "basic" programmering. Det eneste tipset jeg kan gi deg nå er at ikke gjør ting vanskeligere enn det virkelig er. Det høres kanskje litt hovent ut, men når det kommer til PLS så kan jeg huske fra skolen (gikk automatiker linjen) at mange i klassen, inkludert meg selv hele tiden tenkte hvordan man kunne løse problemet mest mulig avansert. Du må bare prøve å gjøre det enklest mulig, fordi jo mer kokker jo mer søl ; )

Ladder symboler

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Hei

Eg går første året på elektrofag. Eg fekk vite i dag at eg skal ha prøve i automatisering om PLS på fredag. Problemet er at eg ikkje kan noko som helst om PLS. Det er berre 2 gutar i klassen som kan noko om det.

Læraren har ikkje gått igjennom noko om PLS. Han har faktisk ikkje gått igjennom noko som helst i faget. Berre første timen då han fortalte oss om brytarar. Derfor jobber alle i sitt eiget tempo, og vi har ei lang liste med oppgåver som vi skal ha gjort ferdig til slutten av året. Eg og koblingspartneren min har akkurat begynnt på PLS, og kan derfor svært lite.

Læraren sa at vi får oppgåve om å lage eit enkelt program. Er det nokon mogelegheit å lære seg PLS på 2 dagar uten å ha ein PLS heime? Går det an å få tak i programmeringsprogrammet eller noko liknande?

Takker for alle svar som kan hjelpe

2rst1

Hvis du vet lite om PLS kan dette gi deg et bilde:

http://www.olengen.no/Bedriften/Avdelinger/Elektro.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...