Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bærbar FSC, Infocare sa jeg måtte dekke regning selv


sitdown

Anbefalte innlegg

Nå la jeg også merke til at denne var kjøpt gjennom Norek, noe jeg overså i første svaret. Det vil jo også si at det kommer helt an på salgsavtalen og betingelsene som følger med produktet hva du kan kreve å få reparert kostnadsfritt.

 

Salg til bedrifter utløser kjøpsloven, dvs. 2års reklamasjon. Dvs. at alt som ikke er forårsaket av uvøren bruk (vann, høy spenning, fysisk hard behandling) skal dekkes, da produktet er ment å vare i alle fall så lenge. Garantien var visst fortsatt gjeldende så den skal dekke mer enn reklamasjonen i følge både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.

 

Norek kan ikke lage en avtale som er dårligere enn kjøpsloven evt. også garantien til FS.

Norek kan selvfølgelig avtale dårligere vilkår enn kjøpsloven. Og garantien til FS varierer ofte sterkt hva dekker :).

 

Kjøpsloven er nemlig ikke ufravikelig, det kan fint avtales dårligere vilkår.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har lest din sak her og kan konkludere med følgende:

Garanti og reklamasjon er en rett forbruker har for å få dekket feil og mangler som kan defineres som produksjonsfeil eller defekter som oppstår ved normal bruk som produktet bør tåle ved vanlig bruk.

 

Mangel på programvare eller software kan IKKE defineres som en produksjonsfeil eller defekter.

Produsentene kan ikke stå ansvarlig så sant de ikke har levert en vare med fysiske mangler.

Og når det gjelder verkstedet så sitter de mellom barken og veden. Når en forbruker sender inn et vare til service som ikke dekkes av garanti/reklamasjonsvilkår har de all frihet til å rette faktura mot deg, selv om du kanskje ikke er kyndig nok til å finne årsaken til problemet selv. Hvis verksteder generelt skal ta kosten for manglende kompetanse hos forbrukerne hadde det vært veldig dårlig butikk og hvis det mot all fornuft skulle komme en lov eller lignende som pålegger de det blir nok all service sendt utenlands til lavkostland. Da kan vi begynne å se for oss mindre rettigheter osv. i forbindelse med garanti/reklamasjon.

 

Du nevner også kost ved ny embalasje, viktig å pakke sakene godt inn!

Lenke til kommentar

Det er vel smart av Norek å bruke infocare til kundebehandling i forhold til reperasjoner, da blir jo misnøyen peilet mot Infocare istedenfor Norek.

Men skal gå med på det at hvis det tydelig står i bruksanvisning at launch pad må installeres, så er det kundes feil.

Lenke til kommentar
Det er vel smart av Norek å bruke infocare til kundebehandling i forhold til reperasjoner, da blir jo misnøyen peilet mot Infocare istedenfor Norek.

Men skal gå med på det at hvis det tydelig står i bruksanvisning at launch pad må installeres, så er det kundes feil.

Det blir det samme som å si at det er smart av FS å bruke Norek som forhandler, da blir jo misnøyen peilet mot Norek istedet for FS.

 

At du ikke installerer nødvendig programvare vil uansett bli sett på som brukerfeil. Og at du skal kunne dette skikkelig har du jo også skrevet under på for å få handlet hos Norek i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Det er vel smart av Norek å bruke infocare til kundebehandling i forhold til reperasjoner, da blir jo misnøyen peilet mot Infocare istedenfor Norek.

Men skal gå med på det at hvis det tydelig står i bruksanvisning at launch pad må installeres, så er det kundes feil.

Du ville fått den samme behandlingen uansett hvor maskinen din hadde blitt reparert. Når du installerer programvare er du selv ansvarlig for at dette virker. Det å reinstallere OS med drivere krever noe mer kompetanse enn gjennomsnittet. Manualen som følger med kan ikke ta for seg et hvert eneste skritt i en slik prosess, og selv med en meget utfyldende manual vil mange ofte klare å gjøre ting galt. Nå vil jeg gjette på at programvaren som InfoCare installerte på maskinen din enten finnes på din driver/recovery-disk, eller så befinner den seg på FujitsuSiemens nettsider. Den er altså tilgjengelig, og om den ikke ligger oppe i dagen, så er den tilgjengelig for de som leter litt.

 

Personlig syntes jeg det er dårlig å klage på at dette er dårlig service fra Norek/InfoCare. De får ikke betalt fra FJ når de må feilsøke og installere programvare for en kunde. Da er det rett og rimelig at disse får betalt for denne jobben. Det er tross alt veldig få som jobber kun for luft. Kjipt å måtte betale for noe man kunne ha fikset selv, men sånn er det alltid. Om jeg ikke har riktig verktøy for å fikse giret på sykkelen min, så kjefter jeg ikke på selgeren fordi dette ikke fulgte med. Jeg gir han de 300 kronene han skal ha for å justere det. I ditt tilfelle så finner jeg det meget vanskelig å tro at ikke all programvare for å få maskinen opp og gå var tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg har installert alle driverne korrekt. Men det var et program som måtte installeres slik at trådløsknappen (den fysiske) virket. Kan ikke si at jeg har klaget direkte på Norek eller Infocare. Ville høre hva andre hadde å si til dette. Jeg mener å ha gjørt det nødvendige for å få den bærbare igang. Men jeg får ikke sjekket det før jeg har drivercdn for hånden.

Men som det er konstatert i denne tråden så er ikke software feil dekket av reklamasjon eller garanti. Og kunde uansett forutsetning må kunne finne ut på egen hånd hva som må installeres av nødvendig kode. Eller settes bort til service.

 

Så neste steg er at jeg må komme meg til min mor der drivercd ligger, da kan jeg få en riktig konklusjon av hva jeg måtte installere i tillegg til Drivere!!!!!!!!!!!!.

 

Det med at det er smart av Norek å bruke Infocar var kanskje litt dumt plassert midt inne i denne diskusjonen. Men det jeg mente er at i tilfeller der kunden blir misforornøyd pga. servicen, så er det jo fint å ha et mellomledd som infocare. Da misfornøydhetet blir plassert på to steder.

 

Og jeg har en viss misfornøye med Infocare, at de tar 120 kr for en pappask med litt isopor/pappkarmer oppi. Dette sendte de i mail til meg om at jeg skulle betale, jeg svarte med at det er jo en reklamasjon. Men det som hadde hendt var at de hadde kastet skjema som jeg hadde lagt ved. Godt synlig.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Du snakker altså om driverne til knappene du trykker på rett over tastaturet ditt. Altså den glassaktige stripa som er trykkfølsom? Er det ikke åpenbart at kortet som styrer denne stripa også trenger drivere? Det eneste du gjør nå er å vise at du faktisk ikke hadde nok erfaring/kunnskap i akkurat dette tilfellet.

 

Nå har du forhåpentligvis lært noe nytt, for jeg regner med at du ikke glemmer denne saken så lett.

 

Red.: Ja, jeg regner med at du vet at det er forskjell på trådløskortet og den knappen du kan benytte til å slå dette av og på.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Du snakker altså om driverne til knappene du trykker på rett over tastaturet ditt. Altså den glassaktige stripa som er trykkfølsom? Er det ikke åpenbart at kortet som styrer denne stripa også trenger drivere? Det eneste du gjør nå er å vise at du faktisk ikke hadde nok erfaring/kunnskap i akkurat dette tilfellet.

 

Nå har du forhåpentligvis lært noe nytt, for jeg regner med at du ikke glemmer denne saken så lett.

 

Red.: Ja, jeg regner med at du vet at det er forskjell på trådløskortet og den knappen du kan benytte til å slå dette av og på.

 

Quayle: Lært noe nytt har jeg ja.

Er ikke noen trykkfølsom "stripe" der. Kun knapper.

Sjekket devicemanager og alle driverne var installert..

 

Men gjentar igjen at jeg er nødt til å se på pc og drivercd før jeg kan ta noen endelig konklusjon.

Lenke til kommentar
Men gjentar igjen at jeg er nødt til å se på pc og drivercd før jeg kan ta noen endelig konklusjon.

Kan også ligge på programvare-CDen du fikk med maskinen. Ofte er den en driver-CD og så en programvare-CD. Andre ganger er alt på en plate.

 

 

 

Og jeg har en viss misfornøye med Infocare, at de tar 120 kr for en pappask med litt isopor/pappkarmer oppi. Dette sendte de i mail til meg om at jeg skulle betale, jeg svarte med at det er jo en reklamasjon. Men det som hadde hendt var at de hadde kastet skjema som jeg hadde lagt ved. Godt synlig.

Du søkte reklamasjon, men på service viste det seg at det ikke var snakk om en reklamasjonssak. Da har du ingen rett til å få dekket verken transport frem eller tilbake. Sorry, mate.

Lenke til kommentar

At konfigurasjon av systemet er en smule annerledes enn man er vant til, er ingen kjøpsrettslig mangel.

Dermed kan dette neppe gå som reklamasjon. En vanlig garanti dekker heller neppe sånt som dette.

 

De 120,- kronene høres ut som standard fraktpris på Posten Servicepakke.

 

InfoCare burde nok gitt et kostnadsestimat før de gjorde noe som helst, men det kommer vel an på avtalen mellom dere.

Lenke til kommentar
Men gjentar igjen at jeg er nødt til å se på pc og drivercd før jeg kan ta noen endelig konklusjon.

Den endelige konklusjonen er nok, dessverre for din del, ganske enkel. Softwareproblem dekkes ikke av FS sine garantier eller av reklamasjonsretten, og InfoCare krever å få dekket utgifter for en arbeidstime.

 

De hadde faktisk ikke trengt å installere programvaren for deg en gang, og fortsatt kunne de tatt betalt for arbeidstiden og frakten.

Lenke til kommentar

Transport blir i tillegg, utifra mail de sendte ville de ha 120kr for ny embalasje.

Brukte installasjons cd.

 

TEE: Den konklusjonen har blitt tatt før og er jeg enig med det, hvis jeg ikke har fulgt de riktige rutinene. Dvs. at det ikke var nok at jeg kjørte driver installajons programmet fra drivercd, eller det kan være at feilen faktisk ikke er rettet. Men at det virket med en gang. Og de måtte vel ha installert programvare for å sjekke om det virket, men de kunne vel hvis de var like vrange som deg også ha avinstallert den igjen.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Svar fra Infocare:

 

Kjære kunde

 

Din ordre er nå mottatt.

 

Vi har dessverre vært nødt til å kaste emballasjen til din ordre pga at denne var svært dårlig ved ankomst.

 

Vi anser det som uforsvarlig å sende ut din vare uten ny emballasje fra oss.

 

Med dette unngår du som kunde eventuelle skader under transport, ventetiden dette måtte medføre og du vil få varen hjem til deg komplikasjonsfritt og så raskt som mulig.

 

 

 

Pris for emb i denne størrelsen: 120 eks MVA

 

ps. Og den embalasjen jeg sendte pcn i var ikke uforsvarlig pakket, men det var uforsvarlig å sende i den på nytt. Og dessuten hadde de rotet bort kvittering jeg la ved, så de behandlet ikke reperasjonen som reklamasjon/garanti fra begynnelsen av.

 

Da jeg sendte mail om at jeg hadde lagt ved kvittering. Så lurte kundeservice hva hun skulle gjøre, fordi hun hadde satt saken i c100. Tror neppe Norek hadde godtatt 120kr i embalasje hvis det hadde vært garanti.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Og dessuten hadde de rotet bort kvittering jeg la ved, så de behandlet ikke reperasjonen som reklamasjon/garanti fra begynnelsen av.

 

Da jeg sendte mail om at jeg hadde lagt ved kvittering. Så lurte kundeservice hva hun skulle gjøre, fordi hun hadde satt saken i c100. Tror neppe Norek hadde godtatt 120kr i embalasje hvis det hadde vært garanti.

Dette er egentlig irrelevant da det uansett ikke er en reklamasjonssak. Dette her anser jeg bare som sure oppgulp i et forsøk på å rakke ned på IC fordi du er irritert på at du må betale noe som IC har full rett til å fakturere deg for.

Lenke til kommentar
TEE: Den konklusjonen har blitt tatt før og er jeg enig med det, hvis jeg ikke har fulgt de riktige rutinene. Dvs. at det ikke var nok at jeg kjørte driver installajons programmet fra drivercd, eller det kan være at feilen faktisk ikke er rettet. Men at det virket med en gang. Og de måtte vel ha installert programvare for å sjekke om det virket, men de kunne vel hvis de var like vrange som deg også ha avinstallert den igjen.

Du snakker hele tiden om å "følge de riktige rutinene". Du installerte ikke den programvaren som var nødvendig. Den programvaren var der når du fikk maskinen, og det er helt og holdent ditt eget ansvar å sørge for å installere dette igjen. Uansett om programmet følger med på noen av CDene, om det står i manualen eller om det "gjemt" på FS sine sider, så er det ditt ansvar å vite hvordan du foretar en re-installasjon.

 

Dette har du godtatt både gjennom EULAen til FS og via betingelsene du godtok for å få handle hos Norek. At du ikke har oversikt over hva du godtar er hverken Norek, FS eller InfoCare sitt problem.

 

InfoCare har ofte testdisker med all programvare og drivere installert for de vanligste modellene. De setter inn denne, starter maskinen og ser at alt fungerer fint. Deretter sjekker de din harddisk for fysiske feil. Om alt fungerer med testdisken, og din disk ikke har noen feil, betyr det at du har kødda det til med programvaren. Da trenger faktisk ikke InfoCare gjøre noe som helst mer. De kan sende maskinen tilbake til deg, og kreve betalt for frakt og arbeid.

 

Når du kjøper noe som en forhandler, forventes det faktisk både fra selger og produsent at du har en viss snøring på hva du driver med, og de forventer vel egentlig også å slippe, for å være ærlig, teite krangler som dette.

Lenke til kommentar
TEE: Den konklusjonen har blitt tatt før og er jeg enig med det, hvis jeg ikke har fulgt de riktige rutinene. Dvs. at det ikke var nok at jeg kjørte driver installajons programmet fra drivercd, eller det kan være at feilen faktisk ikke er rettet. Men at det virket med en gang. Og de måtte vel ha installert programvare for å sjekke om det virket, men de kunne vel hvis de var like vrange som deg også ha avinstallert den igjen.

Du snakker hele tiden om å "følge de riktige rutinene". Du installerte ikke den programvaren som var nødvendig. Den programvaren var der når du fikk maskinen, og det er helt og holdent ditt eget ansvar å sørge for å installere dette igjen. Uansett om programmet følger med på noen av CDene, om det står i manualen eller om det "gjemt" på FS sine sider, så er det ditt ansvar å vite hvordan du foretar en re-installasjon.

 

Dette har du godtatt både gjennom EULAen til FS og via betingelsene du godtok for å få handle hos Norek. At du ikke har oversikt over hva du godtar er hverken Norek, FS eller InfoCare sitt problem.

 

InfoCare har ofte testdisker med all programvare og drivere installert for de vanligste modellene. De setter inn denne, starter maskinen og ser at alt fungerer fint. Deretter sjekker de din harddisk for fysiske feil. Om alt fungerer med testdisken, og din disk ikke har noen feil, betyr det at du har kødda det til med programvaren. Da trenger faktisk ikke InfoCare gjøre noe som helst mer. De kan sende maskinen tilbake til deg, og kreve betalt for frakt og arbeid.

 

Når du kjøper noe som en forhandler, forventes det faktisk både fra selger og produsent at du har en viss snøring på hva du driver med, og de forventer vel egentlig også å slippe, for å være ærlig, teite krangler som dette.

 

Tee: som jeg har sagt før er at jeg har ikke fått sjekket dette ennå. Kanskje jeg har installert Launch pad gjennom driver cd. Jeg vet ikke. Må sjekke det når jeg har alt for hånden. Har jeg ikke forklart dette? Og hvis man må installere launch pad så burde dette stå ganske klart i brukermanualen eller annen dokumentasjon. Men igjen må jeg poengtere at jeg må se på alt før jeg konkludere med noe. Det er vel greit å ha alt på plass før man tar en endelig konklusjon?

 

Nuffern: Det var vel litt for mye synsing der og jeg bare vurderte om det kunne være slik at de fant ut at de ikke kunne få dekket dette fra Norek pga. de ikke fulgte riktige rutiner pga. at de rotet bort reklamasjonspapirene. Men jeg burde vel ikke ha sagt noe om det her. Men 120 kr for kun embalasje synes jeg er rimelig dyrt.

Uansett så skulle jeg vel ha sett på den bærbare og hatt alt for hånden før jeg la inn noe på forumet her. For det utvikler seg jo til en stor affære.. ;-)

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...