Gjest Guest Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hei! Jeg har et par spørsmål om temaet vi alle elsker. 1. Jeg og kjæresten min (jeg 17 og hun 16) har nettopp begynt å ha sex, og har ligget sammen en del ganger allerede. Hun bruker p-piller, men allikevel er jeg livredd for å bli far (noen som syns det er veldig fristende og sitte med hybel, studielån og i tillegg en unge som skulle ha sett faren sin en gang i blandt? Tror kanskje ikke svigerfamilien hadde vært like glad i meg etterpå heller) Hvor sikre er egentlig p-piller? Har ingen anelse om hvilke hun bruker eller hvordan de fungerer eller noe. 2. Det hender jeg kommer for tidlig (til tider også ALT for tidlig) Hvorfor det? Det har ikke skjedd i det hele tatt med noen av mine tidligere kjærester. Er kjæresten min rett og slett FOR sexy? Hjelp! Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 1. P-Piller funker som sagt ganske bra hos enkelte også er det andre som blir gravide uansett. Dette er noe som ser ut til å gå i arv (feks en kamerat av meg fikk unge med ei jente, til tross for at hun gikk på pilla. det samme skjedde moren hennes). Enkelte jenter kan bli gravide så fort de slutter på p-pillene mens andre bruker opptil et år og lignende. For å gardere seg litt kan du jo hoppe av i svingen i perioden når hun egentlig skulle hatt eggløsning. Det beste vil nok å allerede nå diskutere med kjæresten hva hun mener om hvis hun skulle bli gravid. Kan jo hende hun uansett ville tatt abort da hun også ikke er særlig keen på å være stuck med unge, studielån og forelesninger. 2. Kommer vel an på, det.. Utholdenheten er jo bare å trene opp. Ta en kveld der dere har avtalt å bruke lang tid på forspill, bli enige om at du ikke skal komme, uansett hvor lenge dere holder på. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hvis dere klarer å holde på til det nesten går for deg, tar en liten pause før dere fortsetter osv... F.eks ved å avtale et tegn, at du tapper henne på skulderen eller noe når det er like før... Da vil dere etterhvert kunne holde på lenger, og det vil i tillegg være mye bedre for deg til slutt. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Takk for svar Ang. p-pillene tror jeg nok at jeg bare får prate med henne om det. Hun kommer til å ta abort hvis hun skulle bli gravid, men å ligge på operasjonsbordet for å få ungen sin fjernet er ikke noe jeg vil min værste fiende, og hvertfall ikke min kjæreste. Tror ikke at jeg hadde scoret så mange svigerpoeng av det heller. Å bli enige om at jeg ikke kommer er lettere sagt en gjort. Jeg kjenner liksom ikke at jeg er ute av startgropa engang før jeg plutselig er i mål, men ikke for det. Det kan fort ta 10 minutter, noen ganger mer, og det er vel ikke så ille? Lurer på om jeg rett og slett bare må ta det litt penere og saktere da, kanskje, eller hva tror dere? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 P-piller er 99% sikre, og omtrent like sikre (fertiliseringsmessig) HVIS de brukes riktig. Dvs, til samme tid (og da mener jeg ikke innenfor et par timer maks). Grunnen til at man sier p-piller ikker er så sikre som 99%, er at ikke alle er så flinke som de burde være. P-pilla fungerer ved at de hindrer utskilling av tropiske hormoner fra hypofysen (en endokrin kjertel) som effektivt hindrer eggløsning. En annen effekt er at ettersom man hindrer eggløsning, hindrer man også senere hormoner som ville kommet etter eggløsning, og dette igjen hindrer menssmerter (dysmenorrhea). Derfor kan leger gi jenter p-piller selv om de ikke trenger det for sexens skyld, men kun pga. å hindre smertene. Ganske så smart. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Apropos abort og svigerpoeng.. Vet ikke om jeg hadde fortalt foreldra mine det om jeg hadde hatt abort. Men veldig fint at du har den tankegangen Du virker som en ganske oppegående og ålreit person. Det med at P-Pilla er 99% effektiv tror jeg kan tolkes som at hvis 100 forskjellige kvinner bruker P-pilla gjennom et år, blir èn gravid. http://www.dinside.no/php/art.php?id=350155 Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Tusen takk, Melkekartong for oppmuntring og link og takk, w3p for fin beskrivelse av det biologiske ved bruken av p-piller. Ifølge DinSide linken ser det ut som om p-pillen er veldig sikker Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Sjansen er veldig liten for å bli gravid hvis man husker å ta pillene! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Den siste prosenten er bare for å luke ut feil som kan oppstå. Hos normale folk er den vel 99,99% sikker. Mao, den er like sikker som det er sikkert at kroppen selv klarer å skille ut hormoner slik at ovuleringen kommer igang når man ikke går på p-piller (eller andre ting). Endret 23. april 2008 av w3p Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Tusen takk for masse bra svar Av diverse årsaker går jenta uten p-piller et par uker nå, så vi får heller spille vri åtter en stund uansett Et helt hypotetisk spørsmål: Hvis en jente av en eller annen grunn har tatt utsettelsespiller og ikke får igjen mensen etter at pillenes virkning skulle ha gitt seg; hva kan ha skjedd? Kan det være noe galt? Kan det være farlig? Er veldig bekymret for den søte lille jenta mi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg