Cocytor Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hei. Håper noen kan hjelpe med dette spørsmålet. Gjerne med noen håndfaste regler. Som noen kanskje har fått med seg har Color line lagt ned sin rute fra Oslo til Hirtshals. Jeg hadde bestilt en bilpakke tur i sommer og måtte derfor booke om reisen. Reisen ble endret til Larvik-Hirtshals i samme periode. Mellomlegget refunderes da den nye reisen er billigere. Uansett skulle den nye reisen ikke bli dyrere enn den opprindelige. Så langt alt vel. Så nevner damen i bookingen at det også gies kjøregodtgjørelse av 250 kr hver vei Oslo-Larvik. Altså 500kr. Flott tenker jeg, men det viser seg at denne godtgjørelsen gies ut som en verdikupong som kan brukes ombord. Mitt spørsmål er derfor: 1. Er Colorline forpliktet til å gi denne kjøregodtgjørelsen eller er det bare en ekstra service de har? 2. Hvis de er forpliktet til å gi kjøregodtgjørelse, må de da ikke gi dette i ordentlige penger? Slik jeg ser det er dette jo bare monopolpenger. De er bundet til bruk om bord, hvor colorline selv bestemmer prisen på varene. Satt på spissen kunne 500kr tilsvare 2 baguetter i cafeen, hvis colorline satte prisen slik. Jeg får heller ikke kjøpt bensin for pengene og slik sett godtgjør de ikke for den ekstra kjøringen eller tiden. 3. Kan man klage på Colorlines avgjørelse rundt dette og hvor bør denne klagen rettes? (Det nytter nok ikke å sende klage til Colorline) Link til Colorline sin infoside. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Det som er viktig her er jo vilkårene som ble godkjent ved bestilling. Jeg vil tro de faktisk ikke er pliktet til å gi deg denne godtgjørelsen, siden du er booket om til en annen rute. Det er mulig de har klausuler i avtalen som beskytter de her. Ser man på Forbrukerkjøpslovens §§ 52-54, så omhandler disse erstatning. Dette gjelder jo da ved avtalebrudd. Og igjen, så har du fått beskjed i god tid, og det kan hende de tar forbehold om endringer i ruter og lignende i vilkårene. Jeg vil tro de eneste rettighetene du ville hatt var enten å heve hele kjøpet, eller godta erstatningen, som du tydeligvis har gjort. For der har du jo faktisk gått med på og godkjent endringen og erstatningen allerede. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Takk for svar, men jeg synes kanskje det høres litt lite konkret ut. Jeg vet at andre ferjeselskap også gir kjøregodtgjørelse ved endring av rute til nytt avgangssted. Evt busstransport til passasjerer uten bil. Det kunne kanskje tyde på at de visse forpliktelser? At de har satt opp klausuler frikjenner vel ikke firmaet hvis det ligger et regelverk som skal regulere dette? Ved kansellering av flyreiser er det jo et eget regelverk som trer i kraft. Noen som kan mer om dette? Endret 23. april 2008 av Cocytor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå