Gå til innhold

Filtyper, innstallering i Windows


7r

Anbefalte innlegg

Jeg savner en generell guide for bruk av ulike filtyper. exe-filer, iso-filer, ulike image-filer og mye mer...

Når jeg laster ned et program har det hendt at jeg er usikker på hvordan jeg skal brenne denne ut på CD/DVD for å få det til å fungere ved innstalleringen.

Kan jeg ha flere programmer i mapper på samme CD/DVD?

Og når kan programmet innstalleres fra en mappe på harddisken?

Noen ganger lastes programmet ned i en komprimert mappe, bør den brennes ut ferdig "utpakket"?

 

Fint om noen kan gi noen generelle råd og henvise til gode linker for disse tingene.

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En iso fil er et image av en CD/DVD. Den må brennes på en spesiell måte, som image. Du får da en nøyaktig kopi av orginal CD-en, og den kan også være bootbar.

 

En exe fil skal kjøres direkte på PCen, ser ingen grunn til å brenne den ut først. Det kan jo variere hva den gjør, typisk starter den installeringen direkte, eller den kan f.eks pakke ut en iso fil som så må brennes.

 

En zip fil trenger ofte ikke pakkes ut, den bare åpnes og man kan kjøre en exe fil derfra.

Lenke til kommentar

Du trenger nødvendigvis ikke å brenne ut en .iso-fil for å lese den... Bruk f.eks. Deamon Tools og "mount" iso-en. Den vil da identifiseres som en CD eller DVD og du kan installere programmet.

Hvis du ønsker å ha det på en fysisk plate anbefaler jeg programmet InfraRecorder som er gratis og fungerer veldig bra.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...