johome Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Jeg får inderlig håpe at minnekortene ikke blir større enn dette : Tør nesten ikke tenke på hvor stort et minnekort på 64GB ville blitt. Endret 23. april 2008 av johome Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Sluttet å vente så dro til Oslo forrige helg og kjøpte D300, 18-200 VR Zoomen og SB600. Mye å sett seg inn i men går gradvis framover ! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Herlig med en oversikt over spekulasjoner. Slike artikler setter fantasien i sving. Kompaktkameraer med stor bildebrikke? Jeg tror også vi kan få se en ny nisje innen kompaktkameraer: - Relativt liten fysisk størrelse på kameraet og objektivet (IXUS-størrelse) - Relativt stor sensor (cropfaktor 2 - 2,5) - Relativt få megapixler (3-4) - Usedvanlig god dynamikk og ISO-egenskaper til å være kompaktkamera (tenk D300) - Lite zoom (f.eks 2x zoom tilsvarende 25-50mm) eller ingen zoom - Usedvanlig lyssterk og skarp optikk (f/2,0 - 2,8) - Lagring i råformat Noe slikt tror jeg kan erstatte Olumpus Mju II i jakkelommene til mange profesjonelle fotografer og journalister, samt sette en spiker i kista for megapixel-hysteriet når media omfavner utskuddet. Stadig større minnekort En mulighet her tror jeg kan bli muligheten for enten to minnekort i kameraene for Raid1 beskyttelse av bildene, eller minnekort som er 2-i-1 slik at alt lagres dobbelt i hver sin interne minnebank for betydelig økt sikkerhet. En annen trend jeg tror vi vil se fra ca 2009 er trådløs overføring av bilder via WiFi, samt programvare for automatisk backup på sitt eget passordbeskyttede/krypterte lagringsområde på nettet så snart man kommer inn i en åpen WiFi-sone. F.eks med 1 GB gratis plass og mulighet for å kjøpe mer. Ja, noe sånn hadde vært krem, for min del kunne det dog vært bitte litt "videre". Dagens kompaktkamra er elendig til såkalt festbilder, noe de burde vært gode til, bra vidvinkel og bra egenskaper i lavt lys er det som skal til. Det er det knapt noen kompaktkamraer som innehar i dag Ellers kunne jeg gjerne ønske meg at flere produsenter tok anti-vibrasjon i huset, og mer vanlig med fullformatbrikker. Og ikke minst et teknologigjennombrudd som gjør objektiver vesentlig billigere AtW Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hva venter vi på? Slutt på MP raceet! Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Særlig ettersom det stor sjanse for at det er kontrolleren (som styrer begge bankene) som ryker først... Nei-takk gi meg heller 2 kort-plasser; det er tryggere.I så fall ligger dataene der, og det er et mindre problem å hente dem ut. 2 kortplasser er selvfølgelig tryggere, men også mer omstendelig. Hva om man har en slags "kassett" med plass til to minnebrikker? Når man da skifter, så vil man bare skifte ut hele dingsen, og trenger ikke tenke på at den inneholder to minnekort. Skulle en av kortene ryke, så tar man dem bare ut av holderen og overfører bilder via vanlig minnekortleser. (Tenker her kun på en simpel plastting slik at man ikke trenger å forholde seg til to kort når man skal bytte) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Hva jeg venter på? Hmm ... Partyspoilermodus på: Det jeg venter på er det gode bildet. Jeg hadde det nesten i dag. Partyspoilermodus av, MaritimTim Endret 24. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
rhov23 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Endelig er det kommet minnekort i håndterlig størrelse! Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) så selv om det ikke er sikkert at brukerne er tjent med enorme minnekort - bare tenk deg hvor mange bilder du mister om et fullt 64 GB minnekort tar kvelden - så blir det uansett interessant å se hvor dette tar utviklingen. Bah... folk med denne typen kameraer er så nysgjerrige på bildene at de henter dem inn daglig uansett. Og skal liksom folk måtte slette bilder istedenfor å kunne ta flere? Hvem hjelper det? Bør harddisker også bli mindre kanskje? Endret 24. april 2008 av mad_arab Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Bah... folk med denne typen kameraer er så nysgjerrige på bildene at de henter dem inn daglig uansett. Og skal liksom folk måtte slette bilder istedenfor å kunne ta flere? Hvem hjelper det? Bør harddisker også bli mindre kanskje? Tror du kortet er så hensynsfult at det venter med å streike til etter at det har blitt tømt? MaritimTim Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Er det ment å være et argument for mindre brikker? Det eneste det introduserer er at ting blir mer upraktisk. Altså, dette argumentet funker ikke på harddisker, og det funker ikke på minnebrikker heller. Er bare litt lei av å se det gjentatt i artikler som skal være seriøse. Endret 24. april 2008 av mad_arab Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Er det ment å være et argument for mindre brikker? Det eneste det introduserer er at ting blir mer upraktisk. Altså, dette argumentet funker ikke på harddisker, og det funker ikke på minnebrikker heller. Er bare litt lei av å se det gjentatt i artikler som skal være seriøse.Det er unektelig mindre sjanse for at du mister alle bildene dine dersom du har 4x8GB minnekort i stedet for 1x32GB på ferie. Derfor er det ikke ønskelig å samle alle bildene på ett sted. Hjemme har du i mye større grad mulighet til å ta backup, slik at du ikke mister bildene om en harddisk ryker. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Det er unektelig mindre sjanse for at du mister alle bildene dine dersom du har 4x8GB minnekort i stedet for 1x32GB på ferie. Nå driver du tulleargumentasjon. Enhver som har et minstekunnskap om statistikk skjønner at du bare forteller en liten del av sannheten. Det er et billig og dårlig triks i en diskusjon som burde være seriøs. Har du fire kort isteden for ett, så er det mindre sjanse for at du mister ALLE bildene. Men det er 4 ganger så stor sjanse for at du mister 1/4 av bildene, dvs ett kort. Backup er et personlig ansvar.. de fleste med kameraer av typen diskutert i denne artikkelen laster de inn på pc etter bruk uansett. Og på lange ferier, så har man gjerne backupløsninger som f.eks laptop. Jeg ville aldri vært i tvil om hva valget skulle vært av 1 eller 4 minnekort. Og markedet ser ut til å være enig med meg.... La meg bare spørre.... kjøpte du 4 harddisker sist gang du handlet pc? 500gb er vanlig for tiden... ville du foretrukket 5x100gb? Eller hvorfor stoppe der? Jeg har en gammel 20Mb disk liggende. Det er bare å si ifra.... Endret 24. april 2008 av mad_arab Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg ville aldri vært i tvil om hva valget skulle vært av 1 eller 4 minnekort. Og markedet ser ut til å være enig med meg.... La meg bare spørre.... kjøpte du 4 harddisker sist gang du handlet pc?Jeg har bærbar, så har ikke så mye valg, men hvis jeg skulle hatt en stasjonær ville den hatt 3x500GB i Raid5... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Har du fire kort isteden for ett, så er det mindre sjanse for at du mister ALLE bildene. Men det er 4 ganger så stor sjanse for at du mister 1/4 av bildene, dvs ett kort.Nå er det mange måter å miste bildene på, ikke bare at minnekortet krasjer. Uansett - når bildene først er lagret på minnekortet og tatt ut av kameraet, er det minimal sjanse for at det krasjer før du putter det inn i kameraet igjen. Så lenge det står i kameraet, er det en viss fare for at det krasjer, det er selvfølgelig en marginal sjanse for at det krasjer når du putter det inn i minnekortleseren, men faktum er at de fleste minnekort krasjer når du skriver til kortet. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Raid5 er en backupløsning. Det var ikke temaet. Når vi snakker om minnebrikker i kamera, så mente du og artikkelen at det var bedre med mange få enn en stor brikke. Vi er begge tilhenger av backup, det er jeg rimelig sikker på. Men du presenterte et misvisende argument for 4 minnebrikker.... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Raid5 er en backupløsning.Nei, det er en løsning for redundans - som er noe _helt_ forskjellig fra backup. Det sørger for at systemet er mindre sårbart for feil - ikke en ekstra kopi av dataene som en backup er. Backup er også en form for redundans, men raid 5 er ikke backup. Endret 24. april 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 "Det er bedre med mange lagringsenheter enn få" er en argumentasjonsrekke jeg har møtt på både her og i harddisk diskusjoner. Problemet med tanken er at sjansen for å miste 1 spesiell fil er akkurat den samme uansett. Det er bare hvor mye man mister av gangen som varierer... i tillegg til de åpenbare praktiske vanskene med mange enheter. Hvor stopper tankerekken? Er du interessert i å kjøpe 20Mb disken min? Det er en grunn til at markedet etterspør stadig større lagringsenheter... og jeg kjøper rett og slett ikke denne argumentasjonsrekken overhodet, fordi den fører bare ut i absurditeter til slutt. Jeg ville heller anbefalt akam å skrive en artikkel om backup enn å råde folk til å gå rundt med mange minnebrikker i kofferten med alt bryet og mistede fotomuligheter det medfører når det går fullt.... Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Raid5 er en backupløsning.Nei, det er en løsning for redundans - som er noe _helt_ forskjellig fra backup. Det sørger for at systemet er mindre sårbart for feil - ikke en ekstra kopi av dataene som en backup er. Backup er også en form for redundans, men raid 5 er ikke backup. Flisespikkeri. Jeg har mine data dobbelt, fordi jeg har råd til disker for tiden. Hadde jeg ikke hatt det, ville jeg nok gått for en raid5 løsning for sikkerheten det medfører. Viser til forrige post for det faktiske poenget her. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Første SD kort som ble produsert mitt på 90 tallet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Har du fire kort isteden for ett, så er det mindre sjanse for at du mister ALLE bildene. Men det er 4 ganger så stor sjanse for at du mister 1/4 av bildene, dvs ett kort.Nå er det mange måter å miste bildene på, ikke bare at minnekortet krasjer. Uansett - når bildene først er lagret på minnekortet og tatt ut av kameraet, er det minimal sjanse for at det krasjer før du putter det inn i kameraet igjen. Så lenge det står i kameraet, er det en viss fare for at det krasjer, det er selvfølgelig en marginal sjanse for at det krasjer når du putter det inn i minnekortleseren, men faktum er at de fleste minnekort krasjer når du skriver til kortet. For krasj sin del, så er sjangsen for å miste en gitt mengde bilder over tid akkurat like stor med et lite og et stort kort, såfremt kortene i seg selv ikke er av dårligere kvalitet eller liknende. Men hjelper flere kort for andre faktorer? Blander man inn tyveri, så er små kort en fordel, samtidig så øker flere kort sannsynligheten for at du roter bort et av de. Personlig mener jeg det er liten vits å ha små kort. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg