Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vorter på forhuden

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har noe lignende vorter på forhuden. Hvis jeg drar ned forhuden ligger det ca. 1.5 cm under penishodet. De ligger for det meste på baksiden og litt oppover sidene. De er ganske små og ikke så veldig synlige. Har hatt dette i mange år, men har aldri giddet å bry meg om det. Tenkte jeg bare ville finne ut hva det var, og hva som må til for å fjerne det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet i første omgang er jo om dette er vorter, eller naturlige "klumper" i forhuden. Vorter vil i mange tilfeller klø, men dette er ikke absolutt. Det høres jo ikke ut som om du snakker om smegma-kjertlene, som så mange bekymrer seg for, da disse ligger rett på undersiden av penishodet.

Kjønnsvorter (humant papillomavirus, forkortet HPV) er smittsomt, da det er virus, og enkelte tilfeller av viruset kan være kreftfremkallende.

Mistenker du fortsatt at dette er vorter bør du ta en tur til legen din. Du kan gå til din vanlige lege, en allmennpraktiker, klinikk for kjønnssykdommer, gynekolog eller urolog. Behandlingen vil variere fra pensling på vortene til kirurgiske inngrep med brenning, skjæring eller skraping.

Dersom det er vorter bør du også benytte kondom så lenge behandlingen varer og 3 mnd etterpå, for å forhindre å smitte videre.

Lenke til kommentar

Hmm.. Ja, det er slike små klumper som ligger 1 cm under penishodet med trukket forhud. Har ikke merket noe kløe der. Da er det vel disse smegma-kjertlene? Hvor mange er det av disse kjertlene?

Lenke til kommentar

Smegma-kjertlene ligger helt inntil hodet, i en "ring" rundt. Disse er hvite.

Det hørtes litt rart ut at du skulle ha noe så langt ned som 1 cm fra hodet. Jeg ville anbefalt deg å oppsøke en lege. Det er liksom vanskelig å si noe mer spesifikt bare ut ifra en forklaring. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...