Gå til innhold

Hvem vant våpenkappløpet? (HASTER!)


Rescue me

Anbefalte innlegg

Jeg driver på med å skriver om Sovjietunionens oppløsning (fra ca 1988 til 1991). Noen som vet hvem som vant våpenkappløpet av USA og Sovjetunionen. En i klassen min har sakt at USA lagde et system så de fikk skutt ned Sovjetunionens raketter. Noen som vet om det er riktig og i så fall har flere detaljer om systemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En i klassen min har sakt at USA lagde et system så de fikk skutt ned Sovjetunionens raketter.

 

Dette var vel noe Ronald Reagan snakket om, men tror ikke det noensinne ble alvor av planene om SDI, altså et system som fra verdensrommet skulle skyte ned atomraketter. Men nå har jo planene kommet opp fra isen igjen med dette Rakettskjold-snakket, noe som russland ikke er særlig fornøyd over.

Lenke til kommentar
En i klassen min har sakt at USA lagde et system så de fikk skutt ned Sovjetunionens raketter. Noen som vet om det er riktig og i så fall har flere detaljer om systemet?

 

De prøvde jo på starwars programmet sitt, og det er vel system for å skyte ned russiske raketter man krangler om i Nato/FN for tiden.

 

(Ja, jeg vet usa sier at de ikke skal skyte ned russiske raketter, men er det virkelig noen som tror usa velger å ikke skyte ned raketter fra russland om de er på veg mot usa? men på den annen side kan russland bare skyte over alaska og unngå problemet i europa ;))

Lenke til kommentar

vel nå er det snakk om at russland skal få være med på raketskioldet, da Nato sier skjoldet ikke er mot russland men mot Iran og andre nye atom land.

 

det beste ville jo være å få laget et verdens om spennende skjold, som ville gjøre alle ICBMs ubruklige og da kan alle atom våpen rustes ned

Lenke til kommentar
En i klassen min har sakt at USA lagde et system så de fikk skutt ned Sovjetunionens raketter. Noen som vet om det er riktig og i så fall har flere detaljer om systemet?

 

De prøvde jo på starwars programmet sitt, og det er vel system for å skyte ned russiske raketter man krangler om i Nato/FN for tiden.

 

(Ja, jeg vet usa sier at de ikke skal skyte ned russiske raketter, men er det virkelig noen som tror usa velger å ikke skyte ned raketter fra russland om de er på veg mot usa? men på den annen side kan russland bare skyte over alaska og unngå problemet i europa ;))

 

Tror nok de har noen lignende planer for øst-kysten, f.eks. Nord-Korea skjøt jo en rakett over Japan for noen år siden, og tror de har rakett-kapasiteter til å nå helt over stillehavet. Det samme gjelder jo angående Russland og Kina. Og ja, jeg tror ikke Russlands kritikker er ubegrunnet. Hvis et system som dette blir satt i drift og virkelig viser seg å fungere, så vil jo den russiske bjørnen bli temmelig tannløs, og makten vil helle sterkt i favør til USA og NATO.

Lenke til kommentar

eneste som skjer med et globalt ICBM vern er at ICBMs får counter-counter-utstyr :)

 

Lurer litt på om det rakettskjoldet funker mot raketter fra USA/nord-europa mot iran/osv også. Hvis stater med atomvåpen mister sin mulighet for å gjengjelde så er det kanskje fare for at de fyrer av før den muligheten blir borte...

Lenke til kommentar
Jeg driver på med å skriver om Sovjietunionens oppløsning (fra ca 1988 til 1991). Noen som vet hvem som vant våpenkappløpet av USA og Sovjetunionen. En i klassen min har sakt at USA lagde et system så de fikk skutt ned Sovjetunionens raketter. Noen som vet om det er riktig og i så fall har flere detaljer om systemet?

Du sier jo det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...