Gå til innhold

Amerikanske Borgerkrig - Hva hvis sørstatene hadde vunnet?

Brulf

Anbefalte innlegg

Ja, som topic sier. Hvordan tror dere usa hadde blitt hvis sørstatene hadde vunnet borgerkrigen i usa? Hvor lenge ville slaveriet pågått? Hvordan ville forholdene vært til usa?

Hvis det er noen som har noen meninger eller Ide'er så post ivei :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vansklig tema.

sør var splittet, grunnen til at slaveri varte så lenge var at de i sør mente hele økonomien var avheing av det.

det var relativt få som ærlig mente at slaver var mindre mennesklige, men det var også på den andre siden relativt få som ærlig mente at slaver var like mye vært som hvite

Lee var mot slaveri men følte at han ikke hadde råd til å slippe slavene fri, og slik var det for mange.

slik jeg ser det ville en av to ting skje

Slaveri ble sakte oppløst gjennom de siste årene av 1800tallet

viss det ikke skjedde tror jeg faktisk en kolaisjon av mer eller mindre resten av den vestlige verden ville fysisk stoppe slaveriet.

Den britiske marine hadde allerde brukt fra 1800tallet til å stoppe slave skip.

selv om slaveri ikke ble oppløst i det britiske rike før 1830 tallet

det som egentlig er mer spennende er hvordan forholdet mellom usa og sør ville blitt etter krigen, jeg ser for meg mange kriger mellom dem når de krangler om resten av plassen i nord amerika.

usa ville jo også blitt svekket og ville kanskje ikke vært mye hjelp under WW1 og WW2

Lenke til kommentar

Ja der har du noe...Hvis usa ikke hadde vært like sterk kan man lure på hvordan det hadde gått med europa under Verdenskrigene. Men som du sier hadde nokk slaveriet blitt sakte oppløst når økonomien ble bedre.

Lenke til kommentar

Anbefaler boken: Historien om det som ikke skjedde, av Øystein Sørensen.

Litt tunglest, men det står en del om teamet trådstarter spør om.

Hvis jeg ikke husker helt feil (lenge siden jeg leste boken) ville USA vært langt fra så mektig som de er i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...