Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør mannen betale ute?

Gjest Guest_evo_*

Anbefalte innlegg

Problemet er vel at hele konseptet med en tradisjonell date legger opp til at mannen betaler, og dama forblir sittende på sin pidestall. Hvis man legger fra seg hele supplikeringsopplegget gir det ikke lenger mye mening å gå ut på date (les: middag, kino o.l.) i motsetning til en hvilken som helst hverdagslig aktivitet hvor dama bare er med for å se hvem du er. Det har ikke noe for seg å imponere noen med usannheter om en selv. Du kan alltids prøve, men det kommer tilbake og biter deg i rompa den dagen dama innser at du løy for henne om hvem du er.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og kjæresten min (vi er begge studenter) har det bra sammen, men det er én ting som irriterer meg litt: hun forventer at jeg betaler hver gang vi spiser ute. Jeg har fortalt om dette til vennene mine, og de sier det er helt naturlig og at jeg bør gjøre dette uoppfordret hvis jeg vil være en Mann med stor M. Jeg synes likevel det er feil. Ikke fordi jeg ikke har råd til det, men fordi jeg får en følelse av at jeg kjøper henne. Jeg tenker at det er greit nok hvis en lege er sammen med en sykepleier, men to studenter med lik økonomi burde i vår likestillingstid kunne dele regningen. Eller? Jeg mener, jeg støtter fullt opp om de fleste rettighetene kvinner har vunnet de siste trårene. Men hvorfor skal ikke likestilling også komme mannen til gode?

Kan du ikke heller bare prate med kjæresten din om det i stedet for å syte til vennene dine??

Tuller du?

Si i fra om noe negativt til en jente UTEN å sjekke med venner / internett om noen noensinne har sagt noe lignende før og fremdeles beholdt kjærestestatus?

Lenke til kommentar

Altså.. For meg høres det ikke urimelig ut at du spørr henne om dere kan dele litt på det..

Vet at kjæresten min betalte det meste når vi ble sammen (med tanke på at jeg ikke hadde jobb osv), men nå som vi har vært sammen i litt over ett år, så bytter vi på..

Siden vi får lønning med ca en halv mnd mellomrom, så blir det til at jeg betaler når han ikke har så mye penger, og omvendt (selvom det nok drypper lit mer på meg pga han tjener mer).. Det blir for teit om man skal gnikke og gni på hver eneste krone man har..

Lenke til kommentar

Er vell kanskje et spørsmål om økonomi? Selv betaler jeg det meste, da jeg tjener mye mer en damen føles dette helt naturlig. Er jo også en måte å vise at en setter pris på personen. Og dette kommer helt sikkert ikke til å endre seg, da jeg snart går ut i full jobb, og vil tjene minst 10 ganger bedre enn det hun gjør.

Lenke til kommentar
supplication

n 1: a prayer asking God's help as part of a religious service [syn: invocation] 2: a humble request for help from someone in authority [syn: plea] 3: the act of communicating with a deity (especially as a petition or in adoration or contrition or thanksgiving); "the priest sank to his knees in prayer" [syn: prayer]

The theory is that most guys so desperately want to please a girl to get her to like them, that they give up all power to her and put her in a position of authority, almost deifying her as an ideal woman who can do no wrong and that they'd do anything for. What they don't realize is that it's that very mentality that turns a woman off, because there is no challenge, attraction, or respect when someone humbles themselves before you.

Ønsker man å framstå som forsørger eller elsker? Et viktig spørsmål å stille seg selv.

Edit: Link for de som er interessert i å lese resten.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

I mitt siste forhold som varte i nesten 4 år så delte vi faktisk på å betale regningen ute, jeg dro nok kortet oftere enn henne og ville dra kortet hver gang faktisk. Vi var jo samboere slik at jeg anså det som at det er ikke mine og dine penger, men våre penger. I tillegg var hun student og jeg i full jobb, slik at for meg var det bare naturlig at jeg betalte mer og oftere enn henne. Hun var imidlertid en slik jente som ikke ville bli forsørget av meg, men ville klare seg selv og snek seg til å betale når hun kunne. Ba meg å hente noe mens vi sto i kassa på butikken f.eks. :p

Når man så er single så synes jeg at den som inviterer noen med ut på date er den som bør betale, men jeg er alltid forberedt på å ta min del og tilbyr også å ta hele regningen uansett. Hvis kvinnemennesket insisterer på å ta regningen så får hun selvsagt lov til det. Hvis dama forventer at jeg skal spandere på henne i en hver sammenheng så mister jeg lysten til å spandere, jeg spanderer fordi jeg har råd til det og liker å dulle litt med damene, men hvis jeg opplever at jeg blir utnyttet så forsvinner gleden av å gi.

Lenke til kommentar
supplication

n 1: a prayer asking God's help as part of a religious service [syn: invocation] 2: a humble request for help from someone in authority [syn: plea] 3: the act of communicating with a deity (especially as a petition or in adoration or contrition or thanksgiving); "the priest sank to his knees in prayer" [syn: prayer]

The theory is that most guys so desperately want to please a girl to get her to like them, that they give up all power to her and put her in a position of authority, almost deifying her as an ideal woman who can do no wrong and that they'd do anything for. What they don't realize is that it's that very mentality that turns a woman off, because there is no challenge, attraction, or respect when someone humbles themselves before you.

Ønsker man å framstå som forsørger eller elsker? Et viktig spørsmål å stille seg selv.

Edit: Link for de som er interessert i å lese resten.

Er med på den ja. Men blir liksom litt begrenset hvor mye en kan finne på når den ene tjener så pass mye dårligere enn den andre. Dette mener jeg er en viktig side av saken.

Lenke til kommentar
Er med på den ja. Men blir liksom litt begrenset hvor mye en kan finne på når den ene tjener så pass mye dårligere enn den andre. Dette mener jeg er en viktig side av saken.

Så lenge motivasjonen bak er i orden, gjør man akkurat som man vil. De fleste tenker bare ikke over det, og har en tendens til å supplikere til det ekstreme.

Lenke til kommentar
Tuller du?

Si i fra om noe negativt til en jente UTEN å sjekke med venner / internett om noen noensinne har sagt noe lignende før og fremdeles beholdt kjærestestatus?

Ironi?

Hvis ikke, prat med den det gjelder. Sladring er for kjerringer. :thumbdown:

Jeg hadde blitt kjempeskuffa hvis kjæresten min tok opp problemer med alle andre enn meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...