Gjest Guest_evo_* Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg og kjæresten min (vi er begge studenter) har det bra sammen, men det er én ting som irriterer meg litt: hun forventer at jeg betaler hver gang vi spiser ute. Jeg har fortalt om dette til vennene mine, og de sier det er helt naturlig og at jeg bør gjøre dette uoppfordret hvis jeg vil være en Mann med stor M. Jeg synes likevel det er feil. Ikke fordi jeg ikke har råd til det, men fordi jeg får en følelse av at jeg kjøper henne. Jeg tenker at det er greit nok hvis en lege er sammen med en sykepleier, men to studenter med lik økonomi burde i vår likestillingstid kunne dele regningen. Eller? Jeg mener, jeg støtter fullt opp om de fleste rettighetene kvinner har vunnet de siste trårene. Men hvorfor skal ikke likestilling også komme mannen til gode? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Du tror riktig, men hvis hun kan slippe unna betalingen vil hun selvfølgelig gjøre det. Sånn som menn flest går rundt og tenker i dagens samfunn får kvinner mye gratis, gitt, bare ved å være. En smule sykt, noe menn selv må ta ansvaret for. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Likestilling? Hah, nei det kan vi ikke ha noe av. Det er greit av og til men det er lov å sette foten ned og si ifra. Dog tenk igjennom hvordan du sier det...kvinnfolk og tolke ting.. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg betaler ikke for damen min ute, annet enn hvis det er noe spesielt. Det vil hun ikke at jeg skal gjøre heller, forresten. Vi har en ca 50-50 hver, tenker aldri på det, av og til drar hun kortet, av og til meg. Tipper litt mer over på meg, siden jeg tjener mer, men alt i alt ikke så mye forskjell. Ikke gi henne noe hun ikke har fortjent, er ikke din jobb å betale alt mulig, er jo ikke sånn at hun er hjemme og passer avkommet mens du er ute og tjener til livets opphold for familien heller. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Vel, tradisjonelt har det vel aldri vært at menn alltid betaler? Sist jeg sjekket var god skikk og bruk at den som ber noen ut betaler, og er det hun så vil jeg si det er direkte frekt om hun ikke betaler. Om ikke alt så iallfall halvparten. Videre er det vel litt overdrevet å tro at du selv om du er gutt/mann skal betale alt hver bidige gang hvis du alltid er den som ber henne ut og ikke omvent. Likestilling går sjokkerende nok ikke bare i fordel jenter/kvinner, men også motsatt. Så å faktisk dele regningen på to burde da ikke være så forbaska vanskelig, spesielt ikke når økonomiene hos begge er relativt lik. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Dersom eg inviterer noen ut på middag så spanderer eg. Dersom eg blir bedt ut så regner eg med å bli spandert på(men er forberedt på å betale for min del i tilfelle). Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Men om man er i et langvarig forhold så er det jo ikke akkurat å "invitere" henne ut på middag. Finner bare ut at man skal ut og spise, og betaler for seg selv. Smil lurt til henne og si at du spanderer hennes middag, hvis hun spanderer din Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Eg synes uansett ikke at det er gitt at mannen(med eller uten stor M) skal betale for damen(med eller uten stor D). Men det blir ofte sett på som romantisk at Mannen spanderer på Damen. Så dersom settingen er romantisk så spanderer eg, dersom eg har bedt Damen ut. Men ellers er det hver man og dame for seg selv. Dette med å spandere drinker på byen for å få seg noe senere på kvelden er også en uting mener eg. Lenke til kommentar
Gjest bob23 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Spanderer aldri jeg . Deler alltid likt. Er et prinsipp. Si at dere er sammen i fem måneder, før dere slår opp, og du betaler alle datene. Da sitter du igjen med knekt selvtillit og ennå, flere tusen kroner tap som du kunne brukt på noe mye bedre. Derfor spanderer jeg aldri. Jeg er ikke kjip, kan godt dele jeg men hvis dama ikke er villig til å ta sin del av regningen så er hun ikke noe å ha på. Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg liker å spandere litt på damen innimellom. Og det blir gjerne litt sånn, ihvertfall i starten av et forhold, at mannen (gutten) gjerne spanderer på diverse ting som eks kino eller restaurant. Men etterhvert synes jeg det bør deles likt. Altså, ikke sitte og telle opp hver jævla regning og dele på 2, men betale litt begge 2. Han drar kortet, hun drar kortet, osv... Lenke til kommentar
Gjest Guest_evo_* Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Sist jeg sjekket var god skikk og bruk at den som ber noen ut betaler, og er det hun så vil jeg si det er direkte frekt om hun ikke betaler. Det er i hvert fall en bedre regel enn at mannen alltid skal betale. Selv liker jeg best at man deler hver gang, bortsett fra når det er en spesiell anledning som f. eks. bursdag. Men når hun sier "skal vi gå inn her og spise middag?" og deretter forventer at jeg betaler etterpå, føler jeg meg litt som en vandrende lommebok. Selv om jeg vet at hun ser på meg som mer enn det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Det er i hvert fall en bedre regel enn at mannen alltid skal betale. Selv liker jeg best at man deler hver gang, bortsett fra når det er en spesiell anledning som f. eks. bursdag. Men når hun sier "skal vi gå inn her og spise middag?" og deretter forventer at jeg betaler etterpå, føler jeg meg litt som en vandrende lommebok. Selv om jeg vet at hun ser på meg som mer enn det.Dele hver gang er nå en ting, det synes jeg kan virke litt gnient. Da ser jeg for meg kalkulator og "hva spiste du?" med en gang også Men det eksempelet ditt hadde jeg nok neppe funnet meg i. Hvordan du skal hinte til at det ikke er greit på en måte hun ikke tar ille opp derimot, det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hvordan du skal hinte til at det ikke er greit på en måte hun ikke tar ille opp derimot, det vet jeg ikke. Hvorfor hinte? Si det som det er. Så snart som mulig. Unngå missforståelser. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Fordi å si det rett ut antagelig er oppskriften på at hun blir sur, furten e.l.? På den annen side, da er det kanskje like greit å finne det ut først som sist. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg og kjæresten min (vi er begge studenter) har det bra sammen, men det er én ting som irriterer meg litt: hun forventer at jeg betaler hver gang vi spiser ute. Jeg har fortalt om dette til vennene mine, og de sier det er helt naturlig og at jeg bør gjøre dette uoppfordret hvis jeg vil være en Mann med stor M. Jeg synes likevel det er feil. Ikke fordi jeg ikke har råd til det, men fordi jeg får en følelse av at jeg kjøper henne. Jeg tenker at det er greit nok hvis en lege er sammen med en sykepleier, men to studenter med lik økonomi burde i vår likestillingstid kunne dele regningen. Eller? Jeg mener, jeg støtter fullt opp om de fleste rettighetene kvinner har vunnet de siste trårene. Men hvorfor skal ikke likestilling også komme mannen til gode? Kan du ikke heller bare prate med kjæresten din om det i stedet for å syte til vennene dine?? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Er ikke sånn at vi deler 50-50 men en gang så betaler jeg og neste gang betaler dama, slik at vi ender opp med å betale omtrent like mye. Blir helt feil av dama å forvente at hun skal få spandert alt, blir jo til en dårlig vane om du skal holde ut med henne i lengre løp. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) I dagens samfunn vil damene være likestilt med mannfolka! La de være det da, og la dem ta like mye av regninga som vi gjør, da kan vi høre om de vil være likestilt på alt. Før i tia da detta kanskje var mer normalt, hadde mannen inntekta og kvinnen var hjemme, da var det greit vil jeg si. Og noen ganger skader det jo ikke å være en gentleman. Men hvis det skjer hele tia, og i dagens samfunn, da blir jeg litt skeptisk til dama for å si det slik. Endret 23. april 2008 av OddZen Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Spanderer alltid på dama jeg. Gentleman. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Når man ber noen ut så syntes jeg det er naturlig at man betaler, som i nye forhold, bursdager osv. Men når man er i et fast forhold så kan jeg ikke skjønne at det skal være naturlig at du betaler alt. Spesielt siden hun vet dere begge er studenter med samme inntekt. Ta en prat med damen din og foreslå at dere i det minste kunne dele regningen innimellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå