Gå til innhold

For lite plass på Windows-partisjonen

Anbefalte innlegg

Min harddisk røyk nettopp, og gnien som jeg er finner jeg fram en gammel harddisk (120 GB) fra roteskuffa til pappa. På denne disken er det instalert windows ME eller noe, så jeg instalerer Win XP isteden. Dette går strålende, til jeg finner ut at den partisjonen som jeg har Windows på ikke er stor nok for XP. 4 GB er satt av til Windows. Den blir full hele veien og får stadig meldingen om at den har kritisk lite diskplass igjen. Så nå kan jeg ikke se på youtube ol, fordi de midlertidig lagrer seg på Windows partisjonen.

Så, er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre ? Noen filer som tar mye plass som jeg ikke trenger? Eller må jeg formatere begge partisjonene og fordele det på nytt ?

Takker for all hjelp.

Qvelting

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4GB er nok altfor lite. Du kan jo evt bruke partion magic for å utvidde partisjonen.

Swap /Sidevekslingsfilen som ligger skjult på partisjonen tror jeg du kan flytte til en annen partisjon.

Det skal også være mulig å slette en del filer som du ikke har bruk for

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
4GB er nok altfor lite. Du kan jo evt bruke partion magic for å utvidde partisjonen.

Swap /Sidevekslingsfilen som ligger skjult på partisjonen tror jeg du kan flytte til en annen partisjon.

Jeg har veldig liten peiling på dette området, og er redd for å ødelegge for meg selv. Hva anbefaler du? Programm for å utvide partisjonen? Høres jo ut som den beste løsningen?

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig liten peiling på dette området, og er redd for å ødelegge for meg selv. Hva anbefaler du? Programm for å utvide partisjonen? Høres jo ut som den beste løsningen?

Tusen takk for hjelpen.

Skamløs bump.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke selv så peiling, men jeg har bruktt et program som heter partition magic til å utvidde partisjoner tidligere.

Edit: Jeg har hørt om folk som har fått problemer ved bruk av partition magic i noen tilfeller, noe som har ført til at de måtte reformatere. Selv har jeg brukt programmet 3-4 ganger uten å få noe problemer.

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

4GB er mer en nok for XP. Mekk deg en strippet versjon av XP med nLite hvor du ber den om å legge Documents and Settings og \Temp på en annen partisjon(Kjekt å ha mtp. Backup), samtidig som du stripper mesteparten av rælet(Drivere, Lyder, Bakgrunnsbilder etc.) som følger med på en XP-plate.

Personlig har jeg en Windows-mappe på rett under 1 Gigabyte(3GB partisjon) og det er med 1/3 av plassen tatt opp av .NET 2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...