Gå til innhold

Hvor mye støt tåler en bærbar?


7r

Anbefalte innlegg

Hadde min nye bærbare i et polstret futerale i en lomme i ryggsekken, her forleden. Slik sto PC-en på høykant inne i sekken. Så veltet sekken ved at en IDIOT skubbet borti den, velten var vel kanskje ikke særlig dramatisk (veltet tilsvarer at PC-en står inni det polstrede futeralet, på høykant og bare slippes). Og PC-en virker som den skal. Men jeg lurer altså litt på hvor mye støt den tåler. Må vel regne med å være litt uheldig, før eller siden...Hva ryker først; harddisk eller skjerm???

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo hva slags pc du har.

 

Min har jeg mista i gulvet fra 0,5 meters høyde et par ganger

har også tryna på isen og slått bæreveska med pc inni rett nedi isen så det smalt. Den bæreveska jeg har er sånn billig dritt fra clas ohlson som det ikke finnes beskyttelse inni.

 

Det eneste som har skjedd med pc-en er at den er litt skakk xD og høytalerne er litt bulkete.

 

Tror nok pc-en din om du er en nyere modell tåler en del men det er ikke lett å si akkurat hvor mye. Den pc-en jeg har er snart 2 år gammel.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på. Så lenge pcen er skrudd av er skjermen dens svakeste punkt.

 

Ble en morgen vekt av at katta mi veltet PCen ned fra 1,5meter, rett ned på parkettgulvet. PCen funka like fint etterpå den, til tross for en liten sprekk nede i hjørnet..

 

Det at den står på høykant og slippes bør alle bærbare PCer tåle, både med og uten polstring.

 

Når PCen er skrudd PÅ er det derimot sjanser for fysisk skade på harddiskplatene.

Lenke til kommentar

harddisken tåler ekstremt lite hvis den er i ferd med å lese/skrive idet støtet intreffer, dvs at lese/skrivehodet er borti platen(e). Kun en lett vibrasjon er nok. Når harddisken er i tomgang med hodet parkert, og ikke minst når den er avslått, tåler den veldig mye før noe skjer med den.

 

I sammenpakket og avslått tilstand er skjermen den mest sårbare delen, men også her kreves det ganske mye kraft på det rette stedet før det skjer noe. Hvis den får noe tungt oppå seg, eller den faller i gulvet fra stor høyde (>1,5 meter) kan skjermen kanskje ryke.

 

edit - slått på målstreken...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Jeg har en ny T61p, og den er nok solid. Merker ikke at det har skjedd noe; ingen forandringer eller vibrasjoner på harddisken. Det er også en funksjon som registrerer om det har vært støt eller rystelser i harddisken, vel og merke når PC-en er i drift og harddisken surrer i vei, går jeg utifra.

Lenke til kommentar

Harddiskbeskyttelsen på Thinkpad-maskinene registrerer om maskinen er i fritt fall, og parkerer i så fall lese/skrivehodene. Ved vibrasjoner eller plutselige støt, for eksempel at noe annet slår borti maskinen, rekker ikke beskyttelsessystemet å tre i kraft.

 

T61p har ett magnesiums"bur" ("rollcage") som beskytter skjermen, så denne er ikke like utsatt som på andre maskiner, men i motsetning til harddiskbeskyttelsen er dette buret lite effektivt hvis maskinen faller fra stor høyde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...