Snitches Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hei! Jeg har kjøpt meg en bil (Ford Mondeo sedan 93') med et høytalersett av typen Peerless Resolution 6 - 1" + 6". Det som er gjort er at det er skåret hull i hattehylla bak til de to 6 tommers bassmellomtonene. Dessverre så merker jeg en del ulyd fra de, grunnet mye vibrasjonsstøy når bassen skrus opp. Jeg har skrudd til alle skruer og og sjekket ledninger, og er egentlig ikke helt sikker på hva ulyden kommer fra, annet enn at kanskje hattehylla ikke tåler "påkjenningen". Er det noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for å forhindre dette? Er det mulig å få kjøpt spesiell isolasjon eller noe som jeg kan bruke som en "buffer" mellom basshøytalerne og hattehylla? Jeg tror ikke det er plass til å ha høytalerne oppå hattehylla om de ikke er nedfelt i den. Tilleggsspørsmål: Vil jeg få mye ut av å kjøpe en forsterker? Eventuelt andre ting som bør prioriteres å få kjøpt? Er student med ganske stramt budsjett, og selgeren sa at det ikke var veldig nødvendig med bass siden bassmellomtonehøytalerene skulle gå ganske dypt, men jeg får ikke testet effekten av disse siden jeg ikke kan skru opp lyden uten å få bilen fylt av vibrasjonsulyd. På forhånd takk Lenke til kommentar
flemmz Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Før du tenker på å utvide anlegget må du overkomme nybegynner fellen med masse ulyd i bilen. Finnes mange luringer som bruker tusenvis av penger på komponentsett med superoppløsning av lyd, men de hører ikke ulydene som vibrasjonene lager selv om de som regel ødelegger hele lyden. Dette legger du merke til når støyen er borte. Store flater av forskjellige matrialer har en egenresonans. I praksis vil de si at når høyttalerene når 60hertz begynner f.eks stålforsterkningen i hattehyllen. 80herts vibrerer plastik dekselet oppå der igjen. En plass i mellom rister de sammen etc. Dette er ett eksempel for å skjønne hva som skjer. For å endre eller dempe egenresonansen på de forskjellige flatene finnes uendelige løsninger. Enkel feilsøking er å spille musikk mens en trykker på forskjellige steder for å finne hvor støyen kommer fra. Når de forskjellige områdene er funnet kan en gå over å fjerne støyen. Mange spesialmidler koster penger, har selv brukt mange tusen på noisekiller produkter som sprayes innni alle dører og flater. Men det finnes mange like gode rimelige løsninger. Her er mine forslag: 1. Store flater. Bagasjeluker,dører, bensintanker mellom bagasjerom og baksete eller andre tydlige flater: tectyl eller lignende er lett å spraye eller male tykke lag og er lett tilgjengelig. Før tectylen tørker kan en slenge på 10mm skum(som i madrass) for å lydisolere i samme slengen, den limer seg fast i tectylen. Truck liner eller annen polyurethane beskyttelse maling. Rimelige gummiplater med tape på baksiden Poenget her er å påvirke flaten til å forande resonans, finnes mange uoppdagede geniale løsninger for andre å finne her. 2. Krinkelkroker, hjørner og mindre flater. Butyl gummi eller Polymer på tube med fugepistol er resonansdreper nr1. (f.eks skilt som dirrer, 4mm lag gjør susen) 3. Hulrum som er utilgjengelige som ofte har en kabelbunt som dirrer inni, kan en lage en ekstra lang slange til å sette å byggskumm. Begynn innerst og gi noen små støt med skum på veien ut. Dette ekspanderer å limer alt som kommer inntil. 4. Dashbord Flater ordnes som over Gnissing mellom deksler kan ordnes med mellomlegg av skum (som i madrass) som limes til en av komponentene eller "high pressure teflon" spray legger ett klissete belegg som fjerner mye lyd. Kommer ikke på mere i farten. Om en stikker innom biltema og Kjøper high pressure teflon, Butylgummi(m/fugepistol), Aceton eller lign., produkt tilsvarende tectyl, dempematte, ett plastskrujern til å åpne deksler med og plastikk sparkelskjeer til Polymer/Butylgummien. Så er du vell fremdeles under 500,- og har verktøyet du trenger for lydisolering og sikkert overs til en kompis. Om du har planer om mye decibel kan det gå enorme mengder butylgummi for å smøre på flatene for heavy duty resonanskilling. Det vil også ha en bonus med mindre støy i kupeen! God luck. Se opp for skrivefleis. Ser gjennom en annen gang Endret 23. april 2008 av flemmz Lenke til kommentar
Snitches Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Tusen takk for veldig bra og nøye svar! Veldig gode tips Lenke til kommentar
Defus Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Lyd demping er veien å gå ja. Men personlig ville jeg brukt noe fra www.installbay.no, eller www.morel.no (tror jeg hadde den andre sorten.) Lenke til kommentar
Snitches Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Hei igjen! Da har jeg bestilt Splen, Vibroplast, Tectyl og skum til kabler, satser på å få montert dette snarest mulig. EDIT: har fått råd om hvordan jeg skal gjøre dette, så tror jeg har grei oversikt så langt:) Endret 28. april 2008 av Snitches Lenke til kommentar
Snitches Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Hei, kommer med nytt spørsmål i egen tråd så jeg slipper å lage mange nye. Beklager dobbeltpost. Jeg har ikke fått gjort så mye på egen bil da jeg har hatt mer enn nok å gjøre på russebilen, men begynte å se litt på den i dag. Det jeg håper å få tips på er hva dere ville gjort her: Den eksisterende hattehylla er ganske tykk, ville dere lagt den over tilbake på plass igjen etter å ha lagt under vibroplast og splen, eller må jeg kjøpe nytt tekstil og legge over? På forhånd takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå