teknikk Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Har en sprekk i roret under vannlinja. Ca 10 cm lang. Kan bøye så det blir noen millimeter åpning. Hvordan fikse dette? Holder ikke å smekke på mange lag med primer og tilslutt bunnstoff? andre ting man skal bruke? Og hva er egentlig best å bruke på et drev og en propell? har hørt at bunnstoff er fy fy på propell og drev. Hvorfor? tusen takk, Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Korrosjon er vel grunnen, maler du over katoden så vil det korrodere noe vanvittig der det blir sprekk i malingen i stedet for at det korroderer jevnt over hele. Ang hvordan fikse det så kan du kanskje poste et bilde?, jeg har egentlig ikke peiling på fiksing av slikt Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hva er roret lagd av da? Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Riktig.... tror det er glassfiberarmert plast. Har hørt at det kan være skummelt å få vannannsamlinger inni roret. Og nytt ror er visst kostbart. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Ok, vil tro det har trekjerne og bare glassfiber rundt, da er det skummel med sprekk ja, vann vil trekke inn i trverket og det vil råtne etterhvert, du bør få tatt det av for og se hva du kan gjøre med det.... Du kan jo pusse ned og støpe inn en lapp, hvis ikke kan det være en mulighet og fylle sprekken, men er ikke sikker på hvor holdbart/tett dette vil bli... Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Har en sprekk i roret under vannlinja. Ca 10 cm lang. Kan bøye så det blir noen millimeter åpning. Hvordan fikse dette? Holder ikke å smekke på mange lag med primer og tilslutt bunnstoff? andre ting man skal bruke? Og hva er egentlig best å bruke på et drev og en propell? har hørt at bunnstoff er fy fy på propell og drev. Hvorfor? tusen takk, Hvis du kan ta av roret så gjør det, bor så ett gjennomgående hull i enden eller ett stykke ovenfor sprekken du henviser til, dette stopper sprekkdannelsen i å bli lengre. Strek så opp to streker, ett på hver side av sprekken, bruk så stikksag, og sag ut delen i roret hvor sprekken sitter, dvs sag opp til hullet du har borret. Du vil da få sett om roret har kjerne av ved eller ikke, hvis sidekantene på roret der du har saget ut ser pent ut, lar du roret tørke skikkelig. Du kan så sage til ei list med samme dimensjoner som det stykke du har saget ut ( dvs. trekjernens tykkelse) , og felle den inn der sprekken var. Bruk gjerne vannfast lim, og la det tørke skikkelig. Når dette er tørket kan du slippe jevnt med smergel på alle sider av det innfelte trestykke, dvs på polyesterdekke, slik at du får feste for nytt lag med polyester og glassfiberduk. Når du har slipt til dette, smører du på med polyester, overlappe godt på roret der du har slipt feste, legg så polysterduk på, rull den gjerne ut med en rull eller lignende for å få ut alle luftbobler, dette må du selvfølgelig gjøre på begge sider av roret. Dette gjentar du til du har fått ett passende tykt lag, dette ser du på det øvrige av roret og tykkelsen på den glasfiberarmering du har kuttet vekk. Når du da har fått riktig tykkelse, la det gjerne få herde mellom lagene, ( for tykke lag med polyester og glassfibermatter gir en skikkelig varmgang under herding ), så slipper du det hele plant med en plansliper, slip hele roret, med fin smergel. Du kan etter slipingen vaske dette fint med lynol eller litt Aceton på en klut. Så kan du påføre toppcoat eller gelcoat i den farge du ønsker, eller var fra før hvis den kan skaffes. Toppcoat og Gelcoat er rett og slett farget polyester tilsatt voks, slik at det ikke skal trekke vann, derfor bruker vi dette, også fordi det er dette som er tilsatt farger. Alt dette kan gjøre uten at roret trenger å demonteres, men da må båten være på land, og temperaturen bør være brukbar for polyesterarbeide. Endret 27. april 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå