Imsvale Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det er tillatt å bruke bokmål for det meste, så slipper vi alt styret med det som nynorsk en gang i tiden var. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 men det er dårleg nynorsk og vil neppe imponere nokon Lenke til kommentar
Essem Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Vi har nærmest fått beskjed av læraren vår om å skrive det fordi så mange ikkje klarer "nokre" og "nokon". Så lenge det er lov å skrive, ser eg ingen grunn til å ikkje gjere det så lett som mogleg for oss bokmålfolk. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Takkar for rettinga. Dette er litt skummelt, dersom eg takkar kvar einaste gong dokkar rettar trur eg vi kjem inn i ein evig løkke. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Dokkar → dykk → de 2. person flertall: De (bm. dere) er subjekt, dykk (bm. dere) er objekt. Les mer. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Undrar om eg skal hengje meg på denne tråden eg og. Einaste aberet, er at eg ikkje heilt ser lyst på å nytte bokmål i ein månad. Men, om dette på den annan side fører til meir nynorsk på forumet, så la gå. Gjeld månaden frå datoen eg har meldt meg på? Edit: Gjentar leksa på mitt midlertidige mål. Lurer på om jeg skal henge meg på denne tråden jeg og. Eneste aberet, er at jeg ikke ser helt lyst på bruke bokmål en hel måned. Men, om dette på den annen side fører til mer nynorsk på forumet, så la gå. Gjelder måneden fra datoen jeg har meldt meg på? (Bah, har aldri brukt sletteknappen så mye før. Tungvindt, dette her ...) Endret 6. mai 2008 av Mephistopheles Lenke til kommentar
Eriqo Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Idiotisk.... Sidemål dør ut sammen med folka som snakker det... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg gir meg, greier ikke å venne meg til å skrive nynorsk, beklager Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Idiotisk.... Sidemål dør ut sammen med folka som snakker det... Sidemål er relativt til hovedmål. Ingen snakker sidemål, ingen snakker hovedmål; ingen snakker bokmål, og ingen snakker nynorsk. Hvis du mener sidemål som konsept, så er jeg enig i at det vil forsvinne. Iallfall burde det forsvinne. Men det er likevel ingen som snakker sidemål. [/pirke] Lenke til kommentar
Eriqo Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 sorry da, skrev litt feil. SKRIVER. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Idiotisk.... Sidemål dør ut sammen med folka som snakker det... Sidemål er relativt til hovedmål. Ingen snakker sidemål, ingen snakker hovedmål; ingen snakker bokmål, og ingen snakker nynorsk. Hvis du mener sidemål som konsept, så er jeg enig i at det vil forsvinne. Iallfall burde det forsvinne. Men det er likevel ingen som snakker sidemål. [/pirke] Føler en variant av denne utredningen finnes i alle debatter som omhandler sidemål. Helt utrolig at det ikke fester seg. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Heftig at så mange har turt å prøve seg, men min nynorsk vert litt rusten på Gran Canaria med lite forum. PS: Epic boner å lese Trond sitt innlegg nokre sidar tilbake. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Idiotisk.... Sidemål dør ut sammen med folka som snakker det... Sidemål er relativt til hovedmål. Ingen snakker sidemål, ingen snakker hovedmål; ingen snakker bokmål, og ingen snakker nynorsk. Hvis du mener sidemål som konsept, så er jeg enig i at det vil forsvinne. Iallfall burde det forsvinne. Men det er likevel ingen som snakker sidemål. [/pirke] Lærte (på skulen) at folk taler standardspråka (dvs nynorsk og blomkål) på TV og teater. [/superpirke] Endret 7. mai 2008 av Great Aftabeh Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Joda, vi kan «snakke» bokmål eller nynorsk når vi leser fra en tekst på det respektive skriftspråket, men ingen har det som sin dialekt. Du kan kverulere så mye du vil, skriftspråk er skriftspråk. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Korrekt. Uansett hvor mye du prøver å uttale ordene som det er skrevet, så vil du alltid ha din egen idiolekt, nemlig din egen vri på uttalen. For eksempel at du sier sj i steden for kj. Sjinke, sjøttboller og sjukk. Hvis folk prøver å snakke opp et skriftspråk, høres det bare dumt ut. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Sjinke er jo riktig å uttale på den måten... Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette burde muligens hatt en egen tråd, nå som vi penser over på talespråk og uttale. Men, klarer ikke å la anledningen gå i fra meg til å hakke på folk som sier sjøtt, sjino osv. Gudbedre så forbanna dumt det høres ut. Samboeren min fra Stavanger, har seriøse problemer med å uttale kj- lyden. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Fullstendig enig. Sjøttboller-talemåten har infisert talespråket vårt - noe á la mordersneglen i Norges hager.. Vekk med det!!! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Norsklæreren min mener barna mine (og andres i min alder) vil si "sj" i stedet for "kj". Ungene mine får ikke mat før de lærer seg å snakke rett! EDIT: Dette opplegget går rett vest. Har skrevet kun noen få innlegg på nynorsk. Glemmer det, eller gidder ikke. Endret 9. mai 2008 av Knewt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå