Gå til innhold

UTFORDRING: La oss bytte til sidemål!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har nærmest fått beskjed av læraren vår om å skrive det fordi så mange ikkje klarer "nokre" og "nokon". Så lenge det er lov å skrive, ser eg ingen grunn til å ikkje gjere det så lett som mogleg for oss bokmålfolk.

Lenke til kommentar

Undrar om eg skal hengje meg på denne tråden eg og. Einaste aberet, er at eg ikkje heilt ser lyst på å nytte bokmål i ein månad. Men, om dette på den annan side fører til meir nynorsk på forumet, så la gå.

Gjeld månaden frå datoen eg har meldt meg på?

Edit: Gjentar leksa på mitt midlertidige mål.

Lurer på om jeg skal henge meg på denne tråden jeg og. Eneste aberet, er at jeg ikke ser helt lyst på bruke bokmål en hel måned. Men, om dette på den annen side fører til mer nynorsk på forumet, så la gå.

Gjelder måneden fra datoen jeg har meldt meg på?

(Bah, har aldri brukt sletteknappen så mye før. Tungvindt, dette her ...)

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar
Idiotisk....

Sidemål dør ut sammen med folka som snakker det...

Sidemål er relativt til hovedmål.

Ingen snakker sidemål, ingen snakker hovedmål; ingen snakker bokmål, og ingen snakker nynorsk.

Hvis du mener sidemål som konsept, så er jeg enig i at det vil forsvinne. Iallfall burde det forsvinne. Men det er likevel ingen som snakker sidemål. :p

[/pirke]

Lenke til kommentar
Idiotisk....

Ingen snakker sidemål, ingen snakker hovedmål; ingen snakker bokmål, og ingen snakker nynorsk.

Hvis du mener sidemål som konsept, så er jeg enig i at det vil forsvinne. Iallfall burde det forsvinne. Men det er likevel ingen som snakker sidemål. :p

[/pirke]

Føler en variant av denne utredningen finnes i alle debatter som omhandler sidemål. Helt utrolig at det ikke fester seg.

Lenke til kommentar
Idiotisk....

[/pirke]

Lærte (på skulen) at folk taler standardspråka (dvs nynorsk og blomkål) på TV og teater.

[/superpirke]

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar

Korrekt. Uansett hvor mye du prøver å uttale ordene som det er skrevet, så vil du alltid ha din egen idiolekt, nemlig din egen vri på uttalen. For eksempel at du sier sj i steden for kj.

Sjinke, sjøttboller og sjukk.

Hvis folk prøver å snakke opp et skriftspråk, høres det bare dumt ut.

Lenke til kommentar

Dette burde muligens hatt en egen tråd, nå som vi penser over på talespråk og uttale.

Men, klarer ikke å la anledningen gå i fra meg til å hakke på folk som sier sjøtt, sjino osv.

Gudbedre så forbanna dumt det høres ut. Samboeren min fra Stavanger, har seriøse problemer med å uttale kj- lyden.

Lenke til kommentar

Norsklæreren min mener barna mine (og andres i min alder) vil si "sj" i stedet for "kj". Ungene mine får ikke mat før de lærer seg å snakke rett!

EDIT: Dette opplegget går rett vest. Har skrevet kun noen få innlegg på nynorsk. Glemmer det, eller gidder ikke. :(

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...