Gå til innhold

UTFORDRING: La oss bytte til sidemål!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt initiativ fra trådstarter! Virkelig. Jeg er heller ikke veldig god i nynorsk, men synes språket er herlig og henger meg gjerne på for å bli bedre (nynorsk avgangskarakter neste år els). Heretter skal jeg kun skrive innlegg på nynorsk (etter dette innlegget), og hvis noen av våre eminente opprinnelige nynorskbrukere gjerne retter litt vanlige og ålreite ting i skrivemåten, hadde det vært fint. Bør ikke være navn - men for min del er det helt greit om min nynorsk med mitt nick blir rettet. Så kan dere eventuelt le av det, men jeg lære av det. Igjen: godt initiativ fra trådstarter :) Veldig mye interessant å lese i tråden for øvrig!

 

Et lite tips: Nynorskordboka på ordbok.no kan være grei å ha.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Ikke for å krenke ned folka som snakker nynorsk, men jeg syns det høres litt stygt ut :dontgetit: Skulle gjerne hvert med på listen da jeg suger i det, men jeg kommer uannsett til å bli en av "gitt opp" folka ganske kjapt.

Jeg visste ikke at det gikk an å snakke nynorsk?

 

Jeg kan godt anbefale deg å være med her, jeg har lært veldig mye av det i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Ikke for å krenke ned folka som snakker nynorsk, men jeg syns det høres litt stygt ut :dontgetit: Skulle gjerne hvert med på listen da jeg suger i det, men jeg kommer uannsett til å bli en av "gitt opp" folka ganske kjapt.

1. Det som Arne sier.

2. Du gir opp før du har begynt? Er du synsk kanskje? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

:!: Skriver Nynorsk utenom Diskusjon.no, men her og andre plasser på internett går det i bokmål ja ;)

 

"Eg kunne godt ha vert med, som dykk ser så kan eg ikkje nynorsk :!:

 

 

:ohmy:

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Skal det ikkje vere vore i staden for 'vert' og då?

 

 

Nja, tror man kan velge på akkurat det ordet. Ikke 100% sikker, selv skriver jeg "vert" og ikke "vore" :scared:

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Eg kunne godt ha vert med, som dykkar ser så kan eg ikkje nynorsk :)

Omsett til bokmål: "Jeg kunne godt ha bli med, men som deres ser så kan jeg ikke nynorsk"

 

Ein kan ikkje skrive "vert" i staden for "vore" på nynorsk fordi ordet tyder det same som verbet "bli". Den korrekte setninga er: "Eg kunne godt ha vore med, som de ser så kan eg ikkje nynorsk." Det skal vere "de" i staden for "dykk" fordi det er subjektet i setninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...