Underpants Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Nå er jeg ferdig. Snakkes! Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg har nynorsk som hovedmål, men foretrekker å skive bokmål me too Jeg også. Skrev litt nynorsk i begynnelsen, men så gikk jeg over til bokmål. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Tja, kan jo være med, men jeg bytter sidemål hele tiden. Har nynorsk på skolen, men nå går det i bokmål as you see. Kaller meg selv et medlemm da : D Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Herre, eg kan ikkje tru at det har gått ein månad. Kan jo oppsumere med å seie at det var veldig nyttig, spesielt med tanke på at eg gadd å installere ordbok til firefox og OO på den eine PC-en. Riktignok synda eg på mine siste 5 postar elns, men det var fordi eg gløymte meg. Trur eg etterkvart kan skrive nynorsk på heiltid! Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Pøh, jeg har sett mange som reklamerer i signaturen om at de har byttet til nynorsk, men likevel skriver bokmål alle andre steder enn i tråden her! Dårlige greier! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg var en av de. Jeg har meldt meg ut (tror jeg). Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Ja, folk kunne ha godt av litt sjølvdisiplin når dei er på diskusjon Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Eg har ikkje svikta ein einaste gang, men gler meg veldig til eg er ferdig og kan byrje skrive bokmål igjen. Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Firefox si ordbok godtar gang, men kanskje det er feil, eller? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Gang og gong har ulike betydninger på nynorsk. Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Da så, gang kun som ein del av eit hus, men gong som "det var ein gong"? Lenke til kommentar
dagr0z Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Er det slik at på nynorsk skal ein helst unngå å bruke "den", og heller bruke "han" eller "ho"? Eg meiner eg har høyrd det ein gong, men eg hugsar ikkje heilt korleis det var. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Da så, gang kun som ein del av eit hus, men gong som "det var ein gong"? Ja, blant annet. Se ordboken. Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Takk skal du ha for linken, Trond. @dagr0z - Eg meiner at læraren min sa at eg heller burde bruke "han" enn "den" ja. "Eg hadde ein bil, men ein storm øydela han" Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Er det slik at på nynorsk skal ein helst unngå å bruke "den", og heller bruke "han" eller "ho"? Eg meiner eg har høyrd det ein gong, men eg hugsar ikkje heilt korleis det var. http://www.norsknettskole.no/ressurssidene...0&spraak=nn Nynorsk har ikkje det personlege pronomenet den. Når vi viser til eit substantiv, nyttar vi han og ho der vi på bokmål nyttar den. Se også personlig pronomen og pekeord. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Da skifter du til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå