Gå til innhold

vannkjøling med rørlegger-deler


Anbefalte innlegg

heisan.

skal bygge vannkjøling til min pc. det er en dual-core2 cpu. 2,6 ghz.

to stk. 8800gtx kort fra asus.

skal bruke "stealth-vga" cooler fra swiftech.

og cpu-kjøler fra samme produsent.

har kjøpt pumpe som er beregnet til små varmeanlegg (fyringanlegg)

og strupeventiler for å balansere hver enkelt "kurs".

slik at alle di respektive kjøleblokker får samme mengde vann.

de blir ikke koblet i serie.

så det blir en mengde vannledninger inn og ut.

skal også montere en varmeveksler (radiator) får det hele går ned i en buffer-tank på ca 20 liter.

noen som har gjort det samme?

isåfall har du/dere vært plaget med kondens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det samme type opplegget med varmeveksler som du, men med varmeveksler mot en fast vannkilde som i praksis ikke endrer seg i temperatur uansett bruk.

 

Kondens problemet vil primært være avhengig av hvor kaldt dette kjølevannet ditt er. Om det "indre" kjølevannet ditt går under 12-14 celcius så kan det begynne å oppstå kondens dersom du har normal romtemperatur og normal luftfuktighet. Kodensen vil da først oppstå på uisolerte metalldeler i kjølesystemet (esempelvis toppen av kjøleblokker av metall.) Jeg har aldri hatt kondensproblemer på mitt system, men i og med at det sekundære kjølevannet jeg bruker er nesten konstant i temperatur gjennom hele året (varierer 1-3 grader maks), så kunne jeg justere andre parametre slik som gjennomstrømning osv. for å ligge meg besvisst nær temperaturgrensen som jeg regnet meg frem til. Jeg har også veldig lav luftfuktighet i de naturlige forholdene der jeg bor, så jeg kan tåle en ganske stor forskejll mellom romtemperaturen og kjølertemperaturen.

 

Temperaturen der kodens vil oppstå på vil være høyere(altså værre) jo varmere romtemperatur du har, og jo høyere luftfuktighet du har. Dette kan vi regne ut nøyaktig om du har disse to målene.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

leier for tiden leilighet i en kjeller (sokkel-leilighet)

og vil tro det er ganske høy luftfuktighet her.

hadde en visjon om å sette radiatoren opp imot vinduet slik at den fikk med seg "kaldraset" derifra. på vintern vil jo dette bli ganske my så det spørs om ikke temperaturfoskjellen (delta-t) blir for stor da.

hvor stor buffertank har du? og har du noe middel i den?

tenkte meg et stoff som heter HX-35 som er etanolbasert og er veldig bra til og overføre varme.

Lenke til kommentar

Det er ingen flytende stoffer innenfor rimelighetens grenser som leder varme bedre enn vann. Altså, det finnes sikkert, men disse stoffene har andre egenskaper som ikke gjør dem egnet som tilsetningsstoffer eller erstatning for vann.

 

Skal du ha best mulig varmelederevne så bruk mest mulig rent vann. Tilsett litt kun evt. antikorrosjonsvekse og en dash med algegift slik at du slipper å drive med så mye vedlikehold. Etalnol bør kun tilsettes dersom du har planer om å holde vann flytende i minusgrader. Jeg er selv fan av å bruke etanol i water-chillere for å holde kjølevannet flytende, men etanol er fremdeles mye dårligere i varmeoverføring enn vann, så når du ikke skal under null så hold det renest mulig. Skal du tilsette noe betydelig alkohol så må du også ta ekstra forhåndsregler på alle gummiforseglinger du evt. måtte ha, da de kan bli harde og sprø og dermed lekke av langvarig eksponering til alkoholer.

 

Jeg bruker ikke buffertank, men i stedet en veldig overdimensjonert varmeveksler koblet opp mot vann-nettet. Trenger da særdeles lite vannkgjennomstrømning for å oppnå god temperatur (og jeg kan justere dette også for å oppnå ønsket temperatur og unngå kondens ved å strupe strømmen ytterligere).

 

Jeg vil si at dersom du har muligheten så er en enorm nedgravd tank det mest ideelle. Om vinteren så får du flott effekt bare av å ha tanken utendørs, men er du egentlig interessert i å lage et system som bare yter bra om vinteren? Nedgravd tank har fordelen med at temperaturen er lav hele året rundt og rimelig konstant selv om sommeren. man trenger ikke grave fryktelig dypt heller. ufordelen er at man trenger en proff trykkpumpe for å hente opp vannet og klare å sirkulere det. Annbefaler da eksempelvis high-pressure versjonen av Iwaki HD30 eller lignende.

 

Bare noen løse forslag der som du kan vudere :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...