akle Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hei Jeg har en tendens til og få veldig veldig farveløse/litt gråe bilder mitt på dagen eller dager med mye sol. Jeg har som oftest brukt blender på 3.5-5.6 og lukker 0/200-0/1000 - har og å prøvd med høyere blender, men jeg har ikke sett noen forskjell så da setter jeg den på lav blender igjen for og få så rask lukker som mulig. Jeg har tenkt at det kanskje har noe med motlys og gjøre? Kan det hjelpe med lukker opp mot 30 sek? Har et Canon 400D + kit Mvh Akle Lenke til kommentar
solaas Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Nei det vil ikke hjelpe med en lang lukker. Hva har du stilt in hvitbalansen på? Kan hjelpe om du viser et bilde... Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 HeiJeg har en tendens til og få veldig veldig farveløse/litt gråe bilder mitt på dagen eller dager med mye sol. Jeg har som oftest brukt blender på 3.5-5.6 og lukker 0/200-0/1000 - har og å prøvd med høyere blender, men jeg har ikke sett noen forskjell så da setter jeg den på lav blender igjen for og få så rask lukker som mulig. Jeg har tenkt at det kanskje har noe med motlys og gjøre? Kan det hjelpe med lukker opp mot 30 sek? Har et Canon 400D + kit Mvh Akle Det hørres ut som ett motlysproblem. har erfart det samme i studio, prøv med solblender. Har ikkje fasit, er ikkje ekspert, men prøv de, vis du ikkje bruker det fra før av. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Lukkertid opp med 30 sek på dager med mye sol. Du får kanskje ikke grå bilder - men helt hvite bilder (overeksponert). Hva med å legge ut Exif-informasjonen på et av bildene? Og du burde forsøke å ta bilder i tilsvarende belysning/lyssetting på automatikk. Sammenlign Exif-infoen - den vil antaglig gi det nok opplysninger til å vite om det er feilinnstillinger fra din side eller kameraet som er årsak. Din forklaring tyder på feil minnstilling. Men uten å vite hvordan bildene er tatt har vi problemer med å si noe konkret. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Ta 'aldri' bilder mot sola. Enten sola i ryggen eller 90 grader på, så tenker jeg det årner'sæ Lenke til kommentar
akle Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Nei det vil ikke hjelpe med en lang lukker. Hva har du stilt in hvitbalansen på? Kan hjelpe om du viser et bilde... Det kan godt hende det er hvitbalansen, men har lite peiling på den mener den står på auto Det hørres ut som ett motlysproblem. har erfart det samme i studio, prøv med solblender. Har ikkje fasit, er ikkje ekspert, men prøv de, vis du ikkje bruker det fra før av. Har ikke brukt solblender, vil tro at du antagelig har rett, må vell prøve det da. Kan se om jeg får lagt ut et bilde, men tror jeg har slettet de flest skal se etter. Takk for fine svar. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Jeg tillater meg å vise hvor håpløst det er å skyte mot sola: Dette er fra en ubehandlet RAW fil - kameraet's JPEG hadde nok ikke vært så mye bedre. Selv etter tweaking i Adobe Camera RAW og Photoshop Elements, ble det ikke bedre enn dette: Ser du på bildene mine i denne tråden, så ser du hva kameraet yter med solen i ryggen (midterste bilde). Tom edit: leif Endret 22. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
pederk Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Bytt PictureStyle til Landscape, og jekk opp Saturation litt. Kameraet gjør ikke noe hokuspokus, men heller ting du kan få til selv i bildebehandlignsprogram, men i det minste så ser bildene bedre ut rett ut ifra kamera. Har gjort dette selv på kjærestens 400D, og hun ble storfornøyd selv om hun etterbehandler bildene også. Vet ikke om du kan bruke PictureStyles om du har kameraet stilt på feil side av den grønne firkanten. Altså, kan være du må bruke Av, Tv, P eller lignende. Edit: Og unngå å skyte i motlys, ja. Endret 23. april 2008 av pederk Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 HeiJeg har en tendens til og få veldig veldig farveløse/litt gråe bilder mitt på dagen eller dager med mye sol. Jeg har som oftest brukt blender på 3.5-5.6 og lukker 0/200-0/1000 - har og å prøvd med høyere blender, men jeg har ikke sett noen forskjell så da setter jeg den på lav blender igjen for og få så rask lukker som mulig. Jeg har tenkt at det kanskje har noe med motlys og gjøre? Du er nok inne på noe der. Et polafilter kan hjelpe noe, det vil kunne gi deg litt mer kontrast i bildene og dempe reflekser dersom du blir plaget med det også (ikke uvanlig i motlys). Generelt bør du også blende ned et par hele eksponeringstrinn (f/3.5 -> f/8 ca) for å få optikken til å yte optimalt, med mindre det går på bekostning av lukkertid eller dybdeskarphet i bildet. Ellers bør du unngå motlys, men det er jo ikke alltid du har muligheten... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Det er vel også forskjellig kvalitet på objektivene - det er vel noen som takler motlys bedre enn andre ? Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Det er vel også forskjellig kvalitet på objektivene - det er vel noen som takler motlys bedre enn andre ?Jepp, og de som yter best i motlys er typisk fastoptikk med moderat største blender. Det finnes også zoomer som yter godt, bl.a. Nikon 17-35 f/2.8 er meget god. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg ville prøvd et polafilter. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Lysmåling og lysforståelse skiller nybegynnere fra litt mer efarne folk. F.eks. bør du sette eksponeringskompensasjonen på -2/3 dersom du måler lyset fra gressplen eller skog. Lysmåleren din lar seg nemlig lure av litt av hvert. Motlys er også en dårlig idé dersom du vil ha flotte farger. Vær også obs på at fargene og lyset er "best" 1. Når det er overskyet 2. Rett før sola går opp 3. Når sola går opp 4. Rett etter at sola har stått opp 5. Rett før sola går ned 6. Når sola går ned 7. Rett etter at sola har gått ned Direkte sollys midt på dagen er for hardt. Og lyskilden i seg selv er liten, så alle skygger blir veldig harde. Etc etc. Det er overraskende vanskelig å få bra bilder midt på dagen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå