kicks Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Er på utkikk etter et ekstrakamera til å ha med på fester og når det ikke lar seg gjøre å ta med canon 40d'en. Har lest litt rundt og sett at det er fujifilm F40fd som går igjen. Men har egentlig lyst på noe som er enda mer kompakt, slik at jeg gidder å ta det med meg overalt. Regner med at et så lite kamera betyr at krav til bildekvalitet og funksjoner kanskje ikke kan være så store. Men finnes det noen "skjortelomme" kompakte kameraer som greie og klarer å levere? Legger ved noen eksempler på hva jeg mener med skortelommekamera: Casio Exilim Fujifilm Z100fd Nikon coolpic s51c Er flere andre modeller i samme skiktet her, kameraene som er ovenfor er bare ment som eksempler og er ikke nødvendigvis de som er aktuelle for meg, så hvis dere vet om andre modeller/merker som har lignende kameraer som kan anbefales må dere tipse om de. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Canon Ixus 75 og 80 burde være små nok, og de har samtidig god optikk og en bra sensor slik at bildekvaliteten blir bra nok til det aller meste av vanlig familie/ferie/fest-bruk. Lenke til kommentar
kicks Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 det er nok et litt større kamera enn de jeg tenker på Lenke til kommentar
torve Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) det er nok et litt større kamera enn de jeg tenker på ??? Ixus 80 og 75 som det her vises til er faktisk litt mindre enn kameraene du tenker på, selv om det er små marginer på størrelsen mellom på de. Ixus 80 Ixus 75 Endret 23. april 2008 av torve Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Legger ved noen eksempler på hva jeg mener med skortelommekamera:Z100fd er et lekkert kamera, men det er faktisk ikke nevneverdig mindre enn F40fd, og ikke nevneverdig lettere heller. I følge produktguiden er målene for Z100fd:# Bredde: 9.2 cm # Høyde: 5.57 cm # Dybde: 1.98 cm # Vekt uten batteri og minne: 138 gram og for F40fd: # Bredde: 9.57 cm # Høyde: 5.9 cm # Dybde: 2.33 cm # Vekt uten batteri og minne: 155 gram I praksis merker du ikke forskjell (ja, jeg har brukt begge kameraene). Ixus 70/75/80 er til sammenlikning: # Bredde: 8.59 cm # Høyde: 5.35 cm # Dybde: 1.94 cm # Vekt uten batteri og minne: 125 gram Ellers kan Olympus Mju 850SW være noe å kikke på, da får du i tillegg et helt vanntett og støtsikkert kamera. Panasonic FX-33 og FX-35 kan også være modeller det er verdt å ta en ekstra kikk på, dersom du vil ha noe som har god vidvinkel og optikk generelt. Ikke top notch på støynivå, men bruk dem på lave ISO-verdier og bildene blir absolutt godkjent. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 det er nok et litt større kamera enn de jeg tenker på Men da er du jo veldig snart opp på størrelsen til F40 igjen da... Men du kan jo kikke på øvrige Ixus-modeller (860IS, 960IS), og du får jo mer om du velger disse fremfor Ixus 75 og 80. Ellers har Panasonic noen modeller, og k-ryeng nevner noen av disse. Meget god optikk da de bruker objektiver lisensiert av Leica. Lenke til kommentar
kicks Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 hmm. det har kanskje lite for seg å ha størrelsen som et så sterkt kriterium. det er jo bare noen få mm forskjell som jeg nok skal klare å leve med. Er de nevnte modeller fra panasonic å foretrekke foran f40 da? Sjekket på b&h, de hadde kun inne f50, leste at større oppløsning hadde gått ut over bildekvaliteten. Er det såpass merkbart at det virkelig er et problem, eller er det litt overdreven kritikk? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Er de nevnte modeller fra panasonic å foretrekke foran f40 da?Spørs hva du prioriterer. F40fd er bedre enn Panasonicene i det den kan (bildekvalitet på høy ISO, skarphet/detaljgjengivelse), men Panasonic kan ting som F40fd ikke kan (bildestabilisering, vidvinkel). Er det viktig for deg, er de å foretrekke... Panasonic har nok den beste videofunksjonen. Lenke til kommentar
kicks Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 hmm. er vanskelig dette. er fordel med god bildekvalitet med høy iso feks på fester og slikt, men liker tanken på vidvinkel, is og god videofunksjon. Trekker egentlig mot f40 for min del. Blir å kjøpe i usa når jeg drar dit, så jeg lurer også på om forskjellen til f50 er stor. Leste at den skulle være dårligere enn f40. Noen som har kjennskap til det. Syns det jeg leste om det var sagt litt for enkelt til at jeg klarer å legge så mye i det. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Ixus 850 er da ganske lite, men med stor skjerm. Det er min 4.ixus og det beste jeg har hatt. Går ikke an å få dårlige bilder med det, fotograferer nærmest i all slags vær og all slags belysning. Et lettvint kamera å ha i lommen. (I tillegg har jeg Canon EOS400D som det er litt mer arbeid å ta med seg, men litt mer utfordrende og morsomt å fotografere med ) RandiA Lenke til kommentar
kicks Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 hvordan er 850 sammenlignet med f40/50 da? blir det i samme området som panasonicen, men uten vidvinkel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå