Gå til innhold

Nå blir det stille


Anbefalte innlegg

Tror ikke du skal regne med total stillhet uansett hvor langt vi kommer, det vil jo alltid være en del lyd som slipper inn til trommehinnen din gjennom hjerneskallen. Med gode plugger (Shure E2) kan jeg tydelig høre små dunk når jeg går, fordi vibrasjonen fra nedslaget forplanter seg opp og inn til trommehinnen. :)

 

Det stemmer, forplantning gjennom hodet begrenser støydempingen til rundt 40 db max. noe som er et problem i enkelte tilfeller (de som guider fly på hangardekk feks)

 

AtW

Det er vel derfor de bruker tildels helhjelm, og ikke bare for å beskytte hodet.

 

 

Hva med sure unger osv. blir det effektivt dempet? *flirer* Usikker på dB og frekvens dog, men høyt begge deler vil jeg tippe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med sure unger osv. blir det effektivt dempet? *flirer*

Det fungerer greit med dette støykansellerende hodesettet. Smertefullt høy støy blir redusert til bare plagsom støy, men strengt tatt så fungerer tradisjonelt hørselvern langt bedre.

 

Peltor_Optime_I.jpg

 

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke småbarnsforeldre og barnehageansatte bruker sånt oftere. Arbeidstilsynet ville garantert påbudt hørselvern i områder med så høyt støynivå som barnehager har, hvis det hadde vært snakk om en industriarbeidsplass.

Lenke til kommentar

Trodde en analog motfasefunksjon ville funke bedre ettersom det ikke blir noen forsinkelse. AD og DA vil jo føre til at utenforlyden ikke kan bli nøyaktig motfase til kanselleringsfunksjonen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Syntetiseres motfasesignalet på bakgrunn at utenforlyden?

Lenke til kommentar
Trodde en analog motfasefunksjon ville funke bedre ettersom det ikke blir noen forsinkelse. AD og DA vil jo føre til at utenforlyden ikke kan bli nøyaktig motfase til kanselleringsfunksjonen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Syntetiseres motfasesignalet på bakgrunn at utenforlyden?

 

Man har reltivt god tid, iogmed at lydbølgen bruker en viss tid på å gå fra mikrofonens posisjon til høyttalerens posisjon.

 

AtW

 

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke småbarnsforeldre og barnehageansatte bruker sånt oftere. Arbeidstilsynet ville garantert påbudt hørselvern i områder med så høyt støynivå som barnehager har, hvis det hadde vært snakk om en industriarbeidsplass.

 

Barnehageansatte er det yrke der flest føler seg plaget av støy. Utbyggerene er ofte for gniene til å ha godt med absorbenter, evt motstand fra arkitekter som liker glatte harde flater bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva med sure unger osv. blir det effektivt dempet? *flirer*

Det fungerer greit med dette støykansellerende hodesettet. Smertefullt høy støy blir redusert til bare plagsom støy, men strengt tatt så fungerer tradisjonelt hørselvern langt bedre.

 

Peltor_Optime_I.jpg

 

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke småbarnsforeldre og barnehageansatte bruker sånt oftere. Arbeidstilsynet ville garantert påbudt hørselvern i områder med så høyt støynivå som barnehager har, hvis det hadde vært snakk om en industriarbeidsplass.

Det er faktisk det du beskriver her som jeg tenker på selv... barn som leker kan ofte ha et meget høyt støynivå og jeg merker at jeg blir mer og mer følsom på støy rundt meg.

 

Spesielt når man har mange barn på besøk for å leke med egne barn etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Trodde en analog motfasefunksjon ville funke bedre ettersom det ikke blir noen forsinkelse. AD og DA vil jo føre til at utenforlyden ikke kan bli nøyaktig motfase til kanselleringsfunksjonen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lyden bruker ca 0,00003 sekunder fra mikrofonen til høyttaleren hvis disse er 1 cm fra hverandre. For elektriske kretser er det å anse som lang tid. Det er nok tid til å lage motfase til lydsignaler opp mot de høyeste frekvensene vi kan høre. Forøvrig har både analoge og digitale kretser en forsinkelse i samme størrelseorden.

 

Syntetiseres motfasesignalet på bakgrunn at utenforlyden?

Ja, det er det signalet den skal være motfase til. Utenforlyden er en av de to inputene i systemet. (Den andre er fra f.eks en mp3-spiller og den blir ikke omgjort til motfase.)

Lenke til kommentar
Det er faktisk det du beskriver her som jeg tenker på selv... barn som leker kan ofte ha et meget høyt støynivå og jeg merker at jeg blir mer og mer følsom på støy rundt meg. Spesielt når man har mange barn på besøk for å leke med egne barn etc.

Tenk å være ansatt på Hoppeloppeland. *grøss*

 

Ellers så kan det jo være en idé å bytte på å få sove med hørselvern eller propper om man har baby på foreldresoverommet. Da blir i det minste en av foreldrene uthvilt om morgenen.

Lenke til kommentar
Det nye hodesettet, Mdr-nc500d, kan filtrere ut opptil 99 prosent av lyden i omgivelsene, slik at du kan høre på musikken eller lyden fra filmen uten å bli forstyrret av bakgrunnsstøy.

Lyd måles ikke i prosent. Det er bare en overtabloidisert måte å skrive det på. Jeg vil vite hvor mange dB støynivået reduseres med og hvilke frekvenser det er mest effektivt på.

 

Lyd måles på en skala fra 1 til 11

Hehe...

 

For mer info om hvordan lyd måles, se youtube-klippet fra rocke-"dokumentaren" Spinal Tap

http://youtube.com/watch?v=AhVWJgIzftE

Endret av KrageV
Lenke til kommentar
"Disse skal jeg ha!" tenkte jeg.

Så leste jeg ferdig.

samme her. umiddelbart tent. så var det som om jeg så Roseanne Barr naken da prisen kom frem.

 

dette er riktignok første generasjon, så om to år ser vi nok lignende egenskaper for sett i 1500-2500 klassen.

Lenke til kommentar
"Disse skal jeg ha!" tenkte jeg.

Så leste jeg ferdig.

samme her. umiddelbart tent. så var det som om jeg så Roseanne Barr naken da prisen kom frem.

 

dette er riktignok første generasjon, så om to år ser vi nok lignende egenskaper for sett i 1500-2500 klassen.

 

Man har jo allerede "liknende egenskaper" i billigere sett. Sony påstår jo disse er bedre enn konkurrentenes, men de sier så mye rart. Vil gjere se en test før jeg tror på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg satt 14 timer på fly til San Fransico og må si jeg savnet noe som kunne fjerne den evindelige susinga.

Jeg bestemte meg derfor å se litt rundt på hva som finnes av tilgjengelige modeller. Dessverre finnes det ingen komplette tester som sammenligner mange produkter. Kanskje en ide for HW nettverket?

 

Når jeg har sjekket diverse internettsider ser det ut til å være 2 hovedmåter å dempe støy på. Passiv og aktiv.

Den passive er den enkleste og som oftest en "avansert" ørepropp som kan ha mulighet for å åpne for lyd dersom du vil høre omgivelsene uten å ta de ut. Problemet med disse vil være trykkforandringer på fly, derfor vil jeg nok personlig foretrekke øreklokkene med aktiv demping.

Litt gammel review fra UsaToday

 

De som nå ser ut til å være alternativet er

Bose quietcomfort 3 - (lånte dem av en trønder på flyet, merket at de ikke dempet høyfrekvent hiss, men var veldig behagelige å ha på, div tester nevner upropritær batteriløsning noe som er negativt på lange reiser uten mulighet for å lade)

Sennheiser PXC450 - Noen påstår disse er bedre på musikk og at de ikke trenger strøm for å slippe igjennom musikk når dempefunksjonen er av som Bose modellen er avhengig av.

Sony MDR-NC500D - Som nevnt i artikkelen. De ser spennende ut, men fyttikatta for en pris, håper amentio klarer å levere til den prisen, da finnes det en svak mulighet Liten Cnet review

 

Ellers har vel Forsvaret en modell til en 20 000 kr pr par...

Lenke til kommentar
Hva slags passive propper med mulighet til å "slippe igjennom lyd" kjenner du til utover forsvarets utstyr?

 

 

Til Shures passive propper (e2c, SE-serien m.m.) får du en Push-to-hear (PTH)-modul du kan henge mellom headsettet og lydkilden, der du kan velge å høre gjennom en integrert mikrofon heller enn å ta inn og ut headsettet. Sikkert ikke god nok lydkvalitet til at det er komfortabelt å holde en lang samtale, men mer enn greit nok til alle de små minisamtalene, der du _ikke_ har lyst til å bruke 30 sekunder på å få proppene inn igjen etterpå. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...