Gå til innhold

Samletråd: Independence of the Seas

Anbefalte innlegg

Det er jo en del av oss som har vært nede ved havna og tat bilder av den store båten. Tenkte at det da er lurt med en samle tråd der vi kan legge ut bildene.

Kun tre enkle regler:

1. Du må ha tatt bildet.

2. Bildet skal ikke være lengre enn 1024 piksler (lange panoramaer untatt - de kan være noe lengre)

3. Maks tre bilder.

Tom

PS. Dette er sikkert feilpostet - i såfall bes om at en av de utmerkede moderatorene flytter denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo starte jeg da! (dere begynner vel å bli lei mine bilder av dette skipet nå :p )

Her er et laaaaangt panorama fra meg! Himmelen er hardt komprimert og utbrent på denne versjonen (jeg vet det!).

post-157464-1208887249_thumb.jpg

Endret av Hoptikopter
Lenke til kommentar

Her er mine bilder.

Først et bilde som passer til enhver turist-brosjyre.

post-126935-1208887275_thumb.jpg

1/1000s, f/8, 36mm, ISO 200, Canon EOS 30D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

Det er svære greier.

post-126935-1208887417_thumb.jpg

1/2500, f/8, 176mm, ISO 200, Canon EOS 30D + Tamron 70-300mm f/4-5.6

Til slutt, på vei ut av fjorden.

post-126935-1208887521_thumb.jpg

1/1000s, f/8, 30mm, ISO 200, Canon EOS 30D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

Tom

Lenke til kommentar

Tomsi, jeg får trang til å trykke bildene dine opp i full størrelse. Ikke bare fordi de er fine, men fordi de ser ut som kan trykkes større. Vet ikke om det er på grunn av kontrastene eller nedskaleringen, men når jeg ser på de, venter jeg på at forstørrelsesglasset skal komme opp. Er de redigert slik med vilje?

Lenke til kommentar
Tomsi, jeg får trang til å trykke bildene dine opp i full størrelse. Ikke bare fordi de er fine, men fordi de ser ut som kan trykkes større. Vet ikke om det er på grunn av kontrastene eller nedskaleringen, men når jeg ser på de, venter jeg på at forstørrelsesglasset skal komme opp. Er de redigert slik med vilje?

Tenkte det samme selv, en skrå linje blir hakkete.

Lenke til kommentar

Det er nok en kombinasjon av kontrasten og nedskaleringen. Jeg har ikke skarpet opp bildene; kun jusert levels og litt lett tweak i Adobe Cameara RAW. Men jeg kan jo se om jeg får til noe.

Tom

Lenke til kommentar

Tøft bilde med kanonen, eirik_a.

Laaaaaaaang panorama, Hoptikopter - du burde nok tatt det senere på dagen; slik at ble mindre motlys.

En stor utgave (med signatur) av bilde nr.2 finner dere her.

edit: Ja det heter hekken - motsatt ende er baugen :)

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Fant ut at jeg hadde ett bilde, men ikke båten som er hovedmotivet. Tror ikke grunnleggeren av festningen hadde sett for seg et slik bruk av bevæpning og brygge.

Hadde jeg ikke visst bedre kunne det se ut som en boligblokk! :!:

Laaaaaaaang panorama, Hoptikopter - du burde nok tatt det senere på dagen; slik at ble mindre motlys.

Joa, enig i det, fineste hadde vært med lys på båten slik jeg skrev i den øverste posten, men hadde ikke anledning til å reise ned på dagen/kvelden. Fikk ihvertfall lys på den andre siden av skipet, om ikke annet..

Lenke til kommentar

Her mitt bilde.. Tatt med Tamron 70-300mm 4-5.6 fra Vang i Rygge kommune. Er vel ca en mil bot til båten tenker jeg. Bastøferja til venstre for skipet ble som ei lita jolle med 9,9hk på i forhold.

Trur dere jeg bannet stygt når jeg fant hår! på sensoren i d80'n mens jeg tok bilder av båten..

Anyway.. here's the "butt"

post-26623-1208900835_thumb.jpg

btw:

Fjellene bak der er kongsberg.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Tenkte det samme selv, en skrå linje blir hakkete.

Dere kan også se artefakter i toppen, noe ps burde klart å unngå.

Satt ned kvaliteten mye Tom?

Fine farger, kontrast og eksponering, og skarphet...

Lenke til kommentar
Tok disse bildene av Independence Of The Seas tidlig i morges

Reiste den ikke i går a? Vr det ikke det du tomsi42 tok bilder av? Skjønner ingenting jeg nå..

Forøverig fine bilder, skulle gjerne sett de litt lysere, fint lys gjennom skyene.

Endret av Hoptikopter
Lenke til kommentar
Dere kan også se artefakter i toppen, noe ps burde klart å unngå.

Satt ned kvaliteten mye Tom?

Egentlig ikke - kvalitet 8. Men jeg eksporterte fra Organiser modulen i Photoshop Elements. Det er mulig at den ikke er så smart som når man velger Image->Resize i Editoren.

Fine farger, kontrast og eksponering, og skarphet...

Ja, dette er vel gode eksempler på hva en Sigma 17-70mm og Tamron 70-300mm kan yte. Det er selvfølgelig mye lettere å ta bilde av den balja enn småstressa fugler ...

Tom

Lenke til kommentar
Kvalitet 8 er "dårlig" men ikke nok til å herpe så mye. Hvorfor har du ikke på 12?

12 tar my mer plass - med disse filene, så er det snakk om tre-ganger'n. Testet akkurat nå. Og filene ble like for jævlig. Tror det har noe med at det er rett og slett for mye detaljer i bildet for oppøsningen. Skal teste resize i editoren; just in case.

Nå likte jeg kun nr 1 og jeg da, 70-300mm bildet falt ikke helt i smak, men godt illustrert.

Det første er også min favoritt.

Edit: tester med resize i editor. Bedre ?

post-126935-1208963890_thumb.jpg

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

[Reiste den ikke i går a? Vr det ikke det du tomsi42 tok bilder av? Skjønner ingenting jeg nå..

Skipet dro bare på en svipptur med "fiffen" igår

Forøverig fine bilder, skulle gjerne sett de litt lysere, fint lys gjennom skyene.

Enig, jeg la ikke ned all verdens arbeid i disse bildene. Det hadde sikkert blitt bedre hvis jeg brukte to lag-et for skyggepartiene og et for høylysene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...