Gå til innhold

Trådløst kort i Linux 110% out of the box [LØST]

Anbefalte innlegg

er det noen her som har fått broadcom trådløskortet til å fungere?

min hp pavillion dv 9232 har nemlig dette kortet, når jeg skal velge ufrevilige drivere og trykker eneble så står det at jeg trenger å restarte PC-en, etter en ny start har den enda ikke valgt driveren og jeg må gjøre det samme om og om igjen... men det funker ikke

hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min hp pavillion dv 9232 har nemlig dette kortet, når jeg skal velge ufrevilige drivere og trykker eneble så står det at jeg trenger å restarte PC-en, etter en ny start har den enda ikke valgt driveren og jeg må gjøre det samme om og om igjen... men det funker ikke

hjelp?

I følge denne siden her, skal disse broadcom-kortene nå fungere ut av boksen med frie drivere i Ubuntu Hardy.

Bruk NetworkManager (som du finner øverst i høyre hjørne som standard).

7.04Tour?action=AttachFile&do=get&target=NetworkManager.png

Hvis du allikevel trenger å installere firmware manuelt kan du se her.

Lenke til kommentar
Takk :)

Bare en ting til:

Altså det jeg er fornøyd nå som jeg har nett i det hele tatt. Og det er helt stabilt når det første funker.

Men etter en restart, så må jeg gå på "manual configuration" -> "Wireless connection" -> "properties". Der må jeg sette på "Roaming mode". trykke "close". For så å gå inn igjen, og manuelt sette ESSID. Når jeg har gjort det. Så fungerer det.

Litt tungvindt å gjøre det hver gang, men det går helt greit altså.

Men om noen vet hva årsaken er og hvordan man fikser det, så si ifra a :)

takk for all hjelp ejg har fått :thumbup:

Dette står forklart i linken til Gaute. Det blir noe slikt:

Kryssjekk først at du får opp nettet manuelt uten Network Manager. Det gjør du ved å legge inn følgende linjer i terminal (erstatt mittnettverk med navnet på nettet ditt):

sudo ifconfig wlan0 up
sudo iwconfig wlan0 essid mittnettverk
sudo iwconfig wlan0 key off
sudo dhclient wlan0

Hvis du nå er på nett, så kan du automatisere prosessen slik:

gksu gedit /etc/network/interfaces (if you are using Ubuntu)
kdesu kate /etc/network/interfaces (if you are using Kubuntu)

Let deg så frem i filen til du finner

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

så legger du inn følgende linjer rett under (klipp og lim, og igjen erstatt mittnettverk med navnet på nettet ditt):

pre-up ifconfig wlan0 up
pre-up iwconfig wlan0 essid Mittnettverk
pre-up iwconfig wlan0 key OFF

Nå sletter du Network Manager slik at den ikke lager krøll (fra terminal):

sudo aptitude purge network-manager

Lenke til kommentar

Takk. Nå som jeg endelig har fått alt til å fungere (:D:D:D), tenkte jeg siden alt egentlig er jo veldig enkelt i ubuntu. Er det noe program som lager en eksakt kopi av den nåværende installasjonen, som jeg kan brenne ut som ett image og bare installere senere? Hvor alt som er konfigurert av nettverk, ligger der klart, og compiz instillingene mine. Alt egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med ubuntu og broadcom 43xx kortet mitt. Både 7.10 og 8.04 har problemer.

Noen tips?

Edit: når jeg skriver i terminal, og koden er flere linjer nedover sånn som her:

wget http://bu3sch.de/b43/fwcutter/b43-fwcutter-011.tar.bz2

tar xjf b43-fwcutter-011.tar.bz2

cd b43-fwcutter-011

make

cd ..

hvordan gjør jeg det? adskiller jeg hver linje med space, eller kan jeg gå ned et hakk?

MOD.KOMMENTAR: VENNLIGST START EGEN TRÅD FREMFOR Å KAPRE TRÅD EN ANNEN HAR STARTET. DET GÅR VELDIG PÅ BEKOSTING AV TRÅDSTARTER..

Endret av Patience
Lenke til kommentar

firmwaren skal enkelt kunne lastes ned via Hardware Drivers... Var også borti problemet med at trådløse kortet måtte aktiveres hver gang ubuntu starter ved å trykke fn + knapp på tastatur med trådløst ikon.. og så aktivere det med tådløs-kort knappen på siden av datamaskinen.

Tungvint med det fungerte faktisk etter denne prosessen. Prøvde også å installere firmware fra b43 websiden, noe som ikke fungerte noe bedre

Lenke til kommentar

Hos meg kommer det ikke opp noen drivere under "hardware drivers".

Edit: tror jeg har funnet ut en måte ved å bruke windows driverne, kommer tilbake snart.

edit2: det hjalp fint lite, for jeg har fortsatt ikke noe "trådløsenettverk" under nettverksikonet, eller inne på instillingene for nettverkene.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Takk. Nå som jeg endelig har fått alt til å fungere (:D:D:D), tenkte jeg siden alt egentlig er jo veldig enkelt i ubuntu.
Når hardwaren er godt støttet. I ditt tilfelle er du utsatt for en eksperimentell driver som ikke fungerer som den skal. Da er det plutselig mye verre, men lot seg heldigvis fikse likevel. Forvent at det funker perfekt ut-av-boksen når ubuntuoppdateringen kommer i sommer.
Er det noe program som lager en eksakt kopi av den nåværende installasjonen, som jeg kan brenne ut som ett image og bare installere senere? Hvor alt som er konfigurert av nettverk, ligger der klart, og compiz instillingene mine. Alt egentlig?
Ja, du finner informasjon om dd kommandoen i signaturen min, ellers kan du jo teste clonezilla.
Lenke til kommentar

TRÅDENS EMNE DET SKAL SVARES PÅ ER:

hjelp?

-----

Kom tilbake til spørsmålet vedrørende 1. post..

Lenke til kommentar

hjelp?

-----

Sørg for at du har nettverk oppe når du gjør øvelsen, kryssjekk ved å se om du får installert noen programmer, f.eks. fra terminal:

sudo aptitude install vlc

Hvis du likevel ikke får satt oppdriveren, så kan du forsøke å melde det inn som en bugrapport. Det finnes også en del workarounds du kan forsøke, typisk ndiswrapper, men det er litt krøkkete.

Lenke til kommentar

hjelp?

-----

Eh? dette var da slettes ikke 1. post?

Og mitt nettverkskort er av typen Broadcom... Kunne ikke jeg fått hjalp også da?

Lenke til kommentar

Eh, tråden handler ikke om broadcom i det hele tatt, tråden handler om kort som har åpne drivere. Start egne tråder, så kan du markere tråden som løst VisualStudio. Forresten, du bør vurdere å skifte nick til KDevelop ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...