Gå til innhold

Hvordan rippe sacd/dvd audio til flac?

hernil

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette stedet, but here it goes. Jeg har en cd (lånt av en jeg kjenner) som har 2 discer, en med cd/sacd, og en med dvd audio og noen filmklipp. Jeg tenkte at siden jeg har nok plass og bruker flac så kunne jeg ta og rippe det som gir best kvalitet (såvidt jeg har fått med meg støtter flac lydkvalitet som er bedre enn cd). Så til spørsmålet, hvordan ripper jeg sacd eller dvd audio filene til flac (det som med best kvalitet).

Takker for forslag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ripper ganske enkelt den vanlige CD-en til WAV-filer, det gir optimal kvalitet. Tipper at din CD-ROM ikke får med seg SACD-sporet uansett. Dessuten om så var, ville du ikke fått noe nytte av forskjellen i lydkvalitet hvis du bare skal spille det på PC-en. En annen ting, Flac gir ikke bedre lyd enn original CD. (Er vel ikke tilfeldigvis Genesis dette?)

Lenke til kommentar

Hehe, det Genesis - A Tick of the Tail.

Nei, flac kan jo selvfølgelig ikke gi bedre kvalitet enn kilden, men jeg tenkte at enten sacd eller dvd-audio kunne flac-filer med høyere kvalitet enn vanlig cd. Du har rett i at jeg ikke finner sacd-filene, så da er det utelukket å rippe dem? Hva med dvd-a filene, går det an å rippe dem til flac, eller er det ikke noe vits, da det eneste som er bedre med dem enn med vanlig cd er bedre surroundlyd?

Lenke til kommentar

Tror ikke det har noen hensikt å rippe DVD-A. Som du sier, det er mixet i 5.1, men selve lyden er ikke noe bedre. Samtlige av disse nye Genesis-utgivelsene er remixet, så det vanlige CD-sporet låter også mye bedre enn både originalen og remaster-utgaven som kom på 90-tallet.

Men hvis jeg var deg (og hvis du synes Genesis er bra), ville jeg "løpt og kjøpt" både A Trick Of The Tail og Wind & Wuthering i de nye utgavene. De er meget bra, og du får jo litt bonusstoff på kjøpet, gamle konsertopptak og intervjuer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...