EB_Veyron Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har den siste uka merket en tendens til moderate smerter i skulderen, på baksiden. Er redd for at det er rotator-cuffen. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan motvirke dette? Er det øvelser jeg kan ta for å styrke disse musklene? Hvordan bør jeg forholde meg til dette mtp. trening framover? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Face pulls. Men ta deg en uke helt fri fra all trening som involverer skuldre/armene. Har slitt med skulderskade (og gjør det til en viss grad fremdeles) i et halvt år nå, mye fordi jeg var for dum til å gjøre noe med det med en gang jeg merket at noe var galt. Så som sagt, er ikke problemet borte i løpet av de neste ukene, bør du gå til verks med f.eks manuellterapeut e.l. Endret 22. april 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Ok. Hva med ryggøvelser som markløft, chins og roing? Har slitt med senebetennelse i armene før så jeg er meget forsiktig hva skader angår nå. Kjipt å bli borte i flere måneder fra trening! Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Veldig vanskelig for meg å si, spesielt uten å vite hvor skaden faktisk sitter. "Baksiden" av skulderen kan være så mangt. Dessuten har hodet en tendens til ikke helt å klare å lokalisere smerte så veldig bra, spesielt rundt skulderregionen. Selv har jeg en betennelse der biceps fester til skulderen, noe jeg fikk kartlagt hos terapeut. Ergo er chins, tung mark, nedtrekk osv ikke aktuelt for meg. Du må nesten prøve deg frem litt forsiktig, og se hva som gir ubehag og hva som går som vanlig. Endret 22. april 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Ja, skjønner. Får se det an litt tror jeg og evt. prøve meg litt forsiktig som du sier. Se om det ikke blir rekvisisjon til fysio e.l. om det ikke er bra ut neste uke. Hva gjør du for å "helbrede" betennelsen din? Endret 22. april 2008 av EB_Veyron Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Går til manuellterapeut og får laser, sjokkbølge, nål og en del annen behandling jeg ikke kan navnet på ; ). Når det gjelder selve treningen holdt jeg meg totalt unna ting som innebar skuldre/armer ganske lenge, nå har jeg begynt å trene en del, men med lett belastning og 15-20 reps. PS, hvis du skal til fysioterapeut må du ha henvisning fra lege, mens hos manuellterapeut trenger du ingenting, altså er det et enklere alternativ. Når det gjelder kompetanse, er også manuellterapeuten bedre egentlig. Utdanning kreves at man først blir fysio, så en del år til med utdanning før man blir manuellt. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Aha, nesten det samme jeg gjorde med senebetennelsen min. Ble rådet til å ha arma i ro (av fysioterapeut) samtidig som jeg tøyde og fikk ultralydbehandling (etter å ha fått kortison hos lege som ikke hjalp). Det gikk en måned uten resultat og dro til ortoped på NIMI og ble bedt om å gjøre div øvelser med lette vekter samt tøyning. Halvannen måned senere var det bra igjen. De forskjellige ekspertene har forskjellige metoder som de ofte er veldig inngrodd i. Legen min drøyde lenge med å sende meg til fysioterapeut da han mente at kortison skulle ta knekken på det. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Tøy, tøy, tøy og kjør rotatorcuff-øvelser er mitt råd, dropp alle øvelser som gir deg smerter. Eks på rotatorcufføvelser er utadrotasjon med albuen inntil kroppen i trekkapparat, gjerne 10 reps, eller armen rett ut til siden, 90 graders bøy i albuen og roter skuldra slik at underarmen\hånda går fra å peke rett fram til rett opp. Bruk trekkapparat på disse, evt manualer, men da må du ligge på siden på nr 1. Det verste du kan gjøre er å kjøre øvelser som fremkaller smertene igjen. Hilsen fysio som har mest tro på trening, tøyning og beskyttelse fremfor kortison, laser osv selv om dette også har sin plass i diverse behandlinger Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Det skal jeg gjøre, takk for gode tips! Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Tøy, tøy, tøy og kjør rotatorcuff-øvelser er mitt råd, dropp alle øvelser som gir deg smerter. Eks på rotatorcufføvelser er utadrotasjon med albuen inntil kroppen i trekkapparat, gjerne 10 reps, eller armen rett ut til siden, 90 graders bøy i albuen og roter skuldra slik at underarmen\hånda går fra å peke rett fram til rett opp. Bruk trekkapparat på disse, evt manualer, men da må du ligge på siden på nr 1. Det verste du kan gjøre er å kjøre øvelser som fremkaller smertene igjen. Hilsen fysio som har mest tro på trening, tøyning og beskyttelse fremfor kortison, laser osv selv om dette også har sin plass i diverse behandlinger T-nation har noen ord om rotatorcuffs http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1426252 Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Ja, den har jeg lest Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jepp, de har definitivt noen gode poenger Men rotatorcuffen er og blir viktige stabiliserende skuldermuskler. Et annet poeng er at mens en haug av øvelser gjør deg sterk i innadrotatorene finnes det få gode øvelser for utadrotatorene. Dette kan gi skjevbalanse i stabiliteten i skuldra, noe som kan være verdt å merke seg. Men helt klart, rotatorcuff-trening gjør ingen underverker, men mange kan ha noe nytte av det. Selv synes jeg tøyning kan være viktigere da mange, spesielt de som kjører mye benk er protraherte\fremoverlente skuldre grunnet svakheter på baksiden og stivhet i skulderbuen (jmf det de påpeker i artikkelen på t-nation ) og musklene på fremsiden som brystmusklene, fremside skulder etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå