Gå til innhold

Medisinstudier og realfag

leao

Anbefalte innlegg

Hei

Driver nå på det 2. året mitt som sykepleiestudent, og skal fullføre det. Men i løpet av dette året har jeg jobbet mye med leger, og har fått veldig lyst til å studere medisin etter at jeg er ferdig med sykepleiestudiet. Spørsmålet er da om jeg trenger realfag, og evt. hvilke. Var selvsagt så dum at jeg valgte bort disse da jeg gikk allmennfag, for disse hadde jeg jo ingen nytte av, tenkte jeg.

Det er absolutt ikke noe krav å studere i Norge. Har hørt om flere skoler der man ikke trenger å ha hatt disse fagene (bl.a. i Polen), bare man tar en prøve som tester kunnskapene dine der.

Ellers lurer jeg på å ta disse fagene som privatist. Noen som vet hva som er den billigste måten å gjøre dette på? Har sett på Sonans, Bjørknes osv. sine sider, men det koster jo 8000-9000 kr pr fag, så det er ikke aktuelt med det første.

Noen medisinstudenter, tidligere medisinstudenter eller andre med tips til hva man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Driver nå på det 2. året mitt som sykepleiestudent, og skal fullføre det. Men i løpet av dette året har jeg jobbet mye med leger, og har fått veldig lyst til å studere medisin etter at jeg er ferdig med sykepleiestudiet. Spørsmålet er da om jeg trenger realfag, og evt. hvilke. Var selvsagt så dum at jeg valgte bort disse da jeg gikk allmennfag, for disse hadde jeg jo ingen nytte av, tenkte jeg.

Det er absolutt ikke noe krav å studere i Norge. Har hørt om flere skoler der man ikke trenger å ha hatt disse fagene (bl.a. i Polen), bare man tar en prøve som tester kunnskapene dine der.

Ellers lurer jeg på å ta disse fagene som privatist. Noen som vet hva som er den billigste måten å gjøre dette på? Har sett på Sonans, Bjørknes osv. sine sider, men det koster jo 8000-9000 kr pr fag, så det er ikke aktuelt med det første.

Noen medisinstudenter, tidligere medisinstudenter eller andre med tips til hva man kan gjøre?

Skal du fullføre sykepleiestudiet, samle poeng til å komme inn og gå medisin i Norge trenger du 9 år til. Er det verdt det?

Lenke til kommentar

Skal fullføre sykepleiestudiet, men ikke for å samle poeng. Synes det er relevant erfaring å ha med seg, og når jeg er ferdig med 2 år, så skal jeg ta det siste også.

Det er absolutt inget must å gå i Norge. Er veldig innstillt på å gå et annet sted.

Hvordan får du til 9 år til forresten? 1 år til på sykepleien + 7 år medisin, og det er det absolutt verdt for min del.

Endret av leao
Lenke til kommentar

Du må ha realfag for polen, jeg tror du må ha det de fleste steder i utlandet.

Men det er mulig at noen steder hvor du har en opptaksprøve i realfag, at de bare ser på denne opptaksprøven og ikke noe annet.

I Tjekkia ser de ikke på snittet, bare opptaksprøven.

Men jeg tror at da må man ha nesten alt rikitig, og at bare rundt halvparten overlever det første året som er ment for å "ta ut" folk fra studiet som enten ikke klarer presset, eller på andre måter ikke er passende som leger... Etter det jeg har hørt i alle fall. Det samme tror jeg gjelder for ungarn

Det er tvilsomt at du skulle greie opptaksprøven uten å ha hatt 2kj og 3kj, samt 2fy og 2bi.......

I Polen MÅ du ha realfag.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Du må ha realfag for polen, jeg tror du må ha det de fleste steder i utlandet.

Men det er mulig at noen steder hvor du har en opptaksprøve i realfag, at de bare ser på denne opptaksprøven og ikke noe annet.

I Tjekkia ser de ikke på snittet, bare opptaksprøven.

Men jeg tror at da må man ha nesten alt rikitig, og at bare rundt halvparten overlever det første året som er ment for å "ta ut" folk fra studiet som enten ikke klarer presset, eller på andre måter ikke er passende som leger... Etter det jeg har hørt i alle fall. Det samme tror jeg gjelder for ungarn

Det er tvilsomt at du skulle greie opptaksprøven uten å ha hatt 2kj og 3kj, samt 2fy og 2bi.......

I Polen MÅ du ha realfag.

Lykke til...

Har egentlig funnet ut at jeg skal ta realfagene uansett, da dette sikkert vil hjelpe på i selve medisinstudiet. Men noen som vet hvordan mulighetene er for å ta dette privat? Altså at jeg kun tar eksamener, og ikke følger undervisning. Å få tatt det over ett år (eller eventuelt på kortere tid) hadde passet bra. Blir jo da til at jeg kommer til å ta det samtidig med 3. året på sykepleien, men dette er jeg motivert til og vil absolutt gjøre mitt beste på å klare.

Regner med at du er obs på at du ikke vil få støtte fra Lånekassen for totalt 10 års utdannelse. Bare en liten sidenote.

Skjønte ikke helt. Får jeg støtte fra Lånekassen i maksimalt 10 års utdannelse? Så når jeg har fått støtte for 3 år fra før, så vil jeg kun få for 7 år til?

Lenke til kommentar

Lånekassen gir kun støtte til 8 år tilsammen med høyere utdannelse, så hvis du fullfører sykepleien har du kun 5 år igjen med hjelp fra Lånekassen etter det... :) Ueland mente altså at du IKKE får støtte for 10 år.

Å ta fagene privat burde i og for seg ikke være noe problem, kommer an på hvor lett du tar fagene, men du viker jo hvertfall motivert:) Du kan lese mer om det på www.privatistweb.no , det er der du melder deg opp til eksamen også i de forskjellige fagene. Litt avhengig av hvor du bor kan du nok også finne kveldskurs i de aktuelle fagene til en litt billigere penge enn Sonans... ;)

Lenke til kommentar
Lånekassen gir kun støtte til 8 år tilsammen med høyere utdannelse, så hvis du fullfører sykepleien har du kun 5 år igjen med hjelp fra Lånekassen etter det... :) Ueland mente altså at du IKKE får støtte for 10 år.

Å ta fagene privat burde i og for seg ikke være noe problem, kommer an på hvor lett du tar fagene, men du viker jo hvertfall motivert:) Du kan lese mer om det på www.privatistweb.no , det er der du melder deg opp til eksamen også i de forskjellige fagene. Litt avhengig av hvor du bor kan du nok også finne kveldskurs i de aktuelle fagene til en litt billigere penge enn Sonans... ;)

Ah, det er kjipt. Da må det evt. spares opp litt penger. Men nå er vel ikke selve utdannelsen på mer enn 6 år, mens turnustida (som er lønnet) er på 1,5 år, så det bør vel gå.

Prøvde den sida, men virket som om den var stengt fram til august. Men nå blir det vel ikke noe før det allikevel, så det er jo greit nok :)

Lenke til kommentar

I Ungarn og Tsjekkia trenger du ikke å ha tatt noen fag utenom generell studiekompetanse. Alt baserer seg på opptaksprøven. For å ta opptaksprøven bør du lese Cellebiologi og kjemi. Skal du til Tsjekkia må du lese litt fysikk også.

Greia med å studere ved disse stedene er at det er enkelt å komme inn, men knallhardt å fortsette. Rundt 70% faller fra.

Så, du behøver ikke å ta realfag på realfag. Les heller litt hjemme og ta opptaksprøven. Bjørknes har et greit opplegg for medisin i utlandet.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Skal fullføre sykepleiestudiet, men ikke for å samle poeng. Synes det er relevant erfaring å ha med seg, og når jeg er ferdig med 2 år, så skal jeg ta det siste også.

Det er absolutt inget must å gå i Norge. Er veldig innstillt på å gå et annet sted.

Hvordan får du til 9 år til forresten? 1 år til på sykepleien + 7 år medisin, og det er det absolutt verdt for min del.

Skal ikke du samle poeng her ? Skal du gjøre det mens du går siste året sykepleie ?

Hvis du skal samle poeng må du regne med et år til, minst. Mest sannsynlig 2 år. Du havner jo i ordinær kvote vet du.

Jeg ville tenkt godt igjennom dette, du må ikke undervurdere det økonomiske aspektet ved dette. Om 10 år kommer ikke legeyrket til å være en pengemaskin hvor man får jobb overalt, det flommer over av medisinstudenter.

Lenke til kommentar
Du mener å si at vi har alt for mange leger til lands og at om 10 år vil de som er her være lavt lønnet?

Og jeg som trodde vi faktisk hadde manko på arbeidere i helsesektoren ...

Les hva jeg skriver. Vi har alt for mange _medisinstudenter_. Selvfølgelig vil man ikke bli lavt lønnet, men millionlønninger kommer til å bli sjeldnere og sjeldnere. Skal man ta igjen 10 år med tapt inntekt hvor man istedet har studielån trenger man en saftig lønning for å ta igjen det tapte.

Lenke til kommentar

Skal ikke du samle poeng her ? Skal du gjøre det mens du går siste året sykepleie ?

Hvis du skal samle poeng må du regne med et år til, minst. Mest sannsynlig 2 år. Du havner jo i ordinær kvote vet du.

Jeg ville tenkt godt igjennom dette, du må ikke undervurdere det økonomiske aspektet ved dette. Om 10 år kommer ikke legeyrket til å være en pengemaskin hvor man får jobb overalt, det flommer over av medisinstudenter.

Som sagt tidligere, så skal jeg ikke ta fagene for å samle poeng. Det blir eventuelt for kravenes og studiets skyld, og ja, jeg skal ta de samtidig med 3. året av sykepleiestudiet.

Godt mulig det flommer over av medisinstudenter, men mange av disse blir vel luket bort i løpet av studiene.

Lenke til kommentar
Du mener å si at vi har alt for mange leger til lands og at om 10 år vil de som er her være lavt lønnet?

Og jeg som trodde vi faktisk hadde manko på arbeidere i helsesektoren ...

Les hva jeg skriver. Vi har alt for mange _medisinstudenter_. Selvfølgelig vil man ikke bli lavt lønnet, men millionlønninger kommer til å bli sjeldnere og sjeldnere. Skal man ta igjen 10 år med tapt inntekt hvor man istedet har studielån trenger man en saftig lønning for å ta igjen det tapte.

Kanskje på tide å innse at ikke alle velger yrke utifra lønn, men utifra interesse? ;)

Jeg vil mye heller ha en lege som har valgt utdanningen sin pga interesse, slik TS gjør, enn en lege som har valgt utifra lønn og status (som det dessverre virker som om ALT for mange velger utifra).

Det finnes drøssevis av mennesker der ute som velger utdanning utifra egne drømmer og interesser (og talent), og som gir blaffen i lønna. Så lenge utdanninga faktisk gir en jobb ser jeg ikke noe problem i dette, nordmenn kan jo ikke akkurat klage over å være et fattig folk uansett...

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at legelønnen kommer på under 600,000... Så en er økonomisk sikret hvis man er lege, og skulle det være helt overflod kan man emigrere til nord amerika å jobbe der.....

Men det er "lettere" å både jobbe som, å studere noe en har intresse av....

Okey, nå skal jeg ta opp fag, og jeg skal forsøke meg på opptaksprøver om 1-2 års tid som backupp, men tror jeg hadde hatt større mulighet å overleve med studiet. En et hvilket som helst siv.ing studium som jeg ikke har noe intresse for overhodet, selv om det i teorien skal kreve færre timer av deg.... På VGS så går fag en liker mye mye lettere en det man ikke bryr seg om, til og med kapitler..

mine 2 øre

Lenke til kommentar

'jeg leste hva du skrev, men stemmer det ikke at vi faktisk trenger flere leger her i landet?

Da er det jo bare positivt at vi utdanner en haug av dem. Dessuten er det for mange leger i praksis i dag osm ikke kan språket godt nok ... Mange jeg kjenner som ihvertfall sliter med utenlandske leger

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

'jeg leste hva du skrev, men stemmer det ikke at vi faktisk trenger flere leger her i landet?

Da er det jo bare positivt at vi utdanner en haug av dem. Dessuten er det for mange leger i praksis i dag osm ikke kan språket godt nok ... Mange jeg kjenner som ihvertfall sliter med utenlandske leger

Vi trenger flere allmennleger i distriktet. Drøssevis thoraxkirurger tror jeg ikke akkurat det er et skrikende behov for.

Lenke til kommentar
Har du vurdert å ta pre-med, altså ett års førstudie rettet mot medisin? Tror Bjørknes arrangerer det i Oslo og har avtaler med de respektive øst-europeiske universitetene som arrangerer det der også.

Har du noe mer informasjon om dette pre-med studiet? Søkte på Bjørknes, men kan ikke se at de tilbyr noe slikt.

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere, så skal jeg ikke ta fagene for å samle poeng. Det blir eventuelt for kravenes og studiets skyld, og ja, jeg skal ta de samtidig med 3. året av sykepleiestudiet.

Godt mulig det flommer over av medisinstudenter, men mange av disse blir vel luket bort i løpet av studiene.

Bare sånn for the record; Du vet at hele poengsystemet endres fom neste år? Såvidt jeg har fått med meg kommer det til å bety at 

ekstrapoengene man får til medisinopptaket ikke gjelder lenger, dvs at man med for dårlig 

karaktersnitt ikke kommer inn uansett hvor mange studiepoeng man har...

Nå er det f.eks sånn at man får 12 poeng for 120 studiepoeng (tror jeg det var?) Dette vil man såvidt jeg har hørt ikke få med det nye opptakssystemet, da er det bare realfagspoeng og alderspoeng som gjelder. Rett meg hvis jeg sier noe feil her.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...