Gå til innhold

Denne PCen skal jeg bygge!

Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt en topic hvor jeg har spurt om råd. Nå har jeg funnet ut alle deler jeg skal ha, og vil ha ros, ris og konstruktive forslag fra dere:) Er det noe som ikke passer sammen etc etc. Dere er :woot: som tar dere tid til dette! Og viktigst av alt..mangler jeg noe(jeg vet at skjerm mangler)??Her kommer det:

Prosessor: Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood" . Pris: 1818 (mpx.no)

Minne/Ram: 2 x TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)(Sum: 1024 MB ram). Pris: 1300 (komplett.no)

Hovedkort: Asus P4PE/L/GD Hovedkort 478/533, 333DDR I845PE, ATA/100, ATX, USB2.0, LAN, LYD. Pris:1137 (komplett.no)

Skjermkort: Sapphire Radeon 9700 Atlantis - 8X AGP, 128MB DDR, DVI, TV. Pris: 2274. (mpx.no)

CPU-Vifte: EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager S478/P4 opp til 2,8 GHz, for Intel P4. Pris:218 (komplett.no)

Harddisk: Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD800JB. Pris: 996 (komplett.no)

Lydkort: Creative Soundblaster 4.1 Digital Lydkort PCI Retail. Pris: 337. (komplett.no)

Kabinett: Chieftec Dragon Aluminium Midi Tower Kabinett m/300W AH-01SL P4 / AMD. Pris: 905 (komplett.no)

Mus: MX500. Pris: 409 kroner (Komplett.no)

Matte: fUnc sUrface 1030. Pris: 258 kroner. (Microplex.no)

DVD: Asus DVD-spiller IDE 16x/48x (DVD-E616)Retail. Pris: 450 (komplett.no)

CD-brenner: Asus CD-brenner IDE 48x/24x/52x CRW-4824A, Intern Retail (FlextraLink). Pris: 541 (komplett.no)

Diskettstasjon: Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern. Pris: 137 (komplett.no)

Høytalere: Creative Høyttaler Inspire 2.1 2400 (Sub,2 monitorer,forsterker), Retail. Pris: 359 (komplett.no)

Sum m/ frakt: Ca. 12 000.

Jeg har aldri satt sammen en PC før, men har fikset og oppgradert i mange så jeg er 99% sikker på hvordan det skal gjøres. Har også lest mye i det siste. Men jeg leste et sted noe om at jeg trenger kjølepasta eller noe sånt? Hva er det og hvor kan jeg få tak i det. Og kjøleribbe følger med i prosessorpakka ikke sant? Jeg takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er absolutt ikke på ville veier.

CPU er "Boxed", dvs. at den blir levert med kjøler/vifte. Du trenger altså ikke kjøpe en anne kjøler/vifte, hvis du da ikke vil ha enda nedre kjøling/lavere støy.

På selve kjøleelementet er det påført termal pad, noe som gjør samme funksjon som kjølepasta. Du trenger derfor ikke kjølepasta, men jeg råder deg likevel til å fjerne denne guffa og sette på en god kjølepasta (Artic Silver III f.eks). Komplett har kun en GlobalWin pasta til "svimlende" 27 kr... Aner ikke om den er noe bra. Artic Silver III får du f.eks. hos 3dfxcool:

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/3...=3dfxcool&gid=2

Lenke til kommentar

Ser helt greit ut det der. HK + Kabinett er svært kurrant å montere på/i.

Når det gjelder kjølepasta er ikke dette nødvendig på en boxed P4. Hvis

du skal overklokke maskinen mye anbefales det å bytte ut thermal-paden

som sitter på kjøleblokken med et tynt lag med kjølepasta.

Det er kjølepasta som de fleste bommer med. Med et tynt lag så mener man et tynt lag.

Hvis du ikke skal overklokke eller ikke er sikker med henyn til kjølepasta så behold thermal-pad'en. Moderat overklokking kan du uansett gjøre med boxed vifta. Ta heller å bytt ut cpu-vifta med to stillegående kabinettvifter. En som suger ifront (i front av HD) og en som blåser ut bak.

Yoda

Lenke til kommentar

Ser ut som en bra pc det der. Som sagt tidligere trenger du verken ekstra vifte eller pasta, om du da ikke skal drive med seriøs overklokking. I P4 verden er det plug'n play :)

Drop lydkortet, eller ta steget opp til et 5.1 kort. Jeg ville ihvertfall testet ut det integrert kortet før jeg kjøpte noe annet. Trolig vil det være bra nok for deg.

Lenke til kommentar
Hva skal du med så mye ram ? Kjøp 2 av de nye 3700 brikkene til twinmos heller, 2x256 holder lenge, til vanlig bruk.

512 holder. Hva skal han med 3700? hovedkortet støtter ikke mer enn 2700 og han skriver ikke noe om klokking..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...