Gå til innhold

Å importere våpen. Forbudt?

Cepherit

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp surfa på nettet, og fant et sverd som jeg hadde lyst å kjøpe... Men 2minutt senere fant jeg ut at det er ulovlig å kjøpe våpen fra andre land inntil Norge...

Er dette sant?

I så fall, kan noen gi meg ett hint om ett Norsk nettsted der de selger sverd, kniver osv... ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

Våpen tillatt innført uten tillatelse

En rekke våpen, våpendeler og produkter er tillatt innført til Norge uten at du trenger tillatelse fra politi eller lensmann. Dette gjelder blant annet:

- luftgevær/luftpistol

- signalpistol

- redningsgevær

- harpungevær og startvåpen (det forutsettes at våpenet er konstruert på en slik måte at de ikke kan avfyre skarpe patroner og/eller at våpenet ikke lett kan bygges om til å kunne avfyre skarpe patroner. Dette gjelder også gasspatroner).

- sverd

- air-softgun

- paintball

Lenke til kommentar
det står jo ikke noe om det, og før gjorde det det.

Du må lese alt.

Sjekk Våpenloven

Produktene som er nevnt i denne brosjyren, er bare eksempler på hva som er tillatt eller forbudt. Fullstendige lister over produktomfanget finner du i Våpenloven med forskrifter.

Våpenforskriften §1.1

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kanskje man skulle forby kjøkkenkniver også ;)

Utrolig hva man kan bruke til våpen hvis fantasien er der (se "reality" serier fra fengseler så skjønner du hva jeg mener)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

aww, jeg vil ha karatepinner :(

Hvorfor "karatepinner" som jeg ikke kan tenkte meg er noe annet enn Nunchaku, er ulovlig, er meg helt uforståelig. Det er jo tross alt noe en 12 åring kan greie å lage på sløyden helt selv uten problemer, og er ikke akkurat spesielt mer dødelig enn en gjennomsnittlig pinne du kan finne i skogen. Ser vel for meg at det er større odds for å skade seg selv enn noen andre med slike. Men et balltre av aluminium er jo lov og koster 200 spenn på xxl eller noe...go figgure...

Lenke til kommentar

aww, jeg vil ha karatepinner :(

Hvorfor "karatepinner" som jeg ikke kan tenkte meg er noe annet enn Nunchaku, er ulovlig, er meg helt uforståelig. Det er jo tross alt noe en 12 åring kan greie å lage på sløyden helt selv uten problemer, og er ikke akkurat spesielt mer dødelig enn en gjennomsnittlig pinne du kan finne i skogen. Ser vel for meg at det er større odds for å skade seg selv enn noen andre med slike. Men et balltre av aluminium er jo lov og koster 200 spenn på xxl eller noe...go figgure...

Vel, ekte nunchaku er laget av to massive trestokker, som veier omtrent 5kg til sammen. Bundet sammen med en kjetting.

Brukt korrekt kan den gi enkeltslag på flere hundre kilo kraft. Det bruce lee vifter rundt i Game of Death er bare plastikkpinner. Derfor er det livsfarlig og forbudt. Pappa hadde en stor tre-nunchaku da han var karate-trener på 80-tallet. Den var MASSIV. Ikke noe lette trepinner. Og du kunne veldig lett skade deg selv med teknikkene de bruker for å få fart på den ved å "wrappe" den rundt armer og bein og mellom skrittet.

Du får kjøpt lette plast-nunchaku i butikker i Norge for å trene med, men ikke de store av rent tre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...