Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

formatere hele pcen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja!

Jeg regner med at du skal reinstallere Windows (?) på den etter at du har formattert den?

Hvis du har en Recovery-CD fra PC-fabrikanten, så vil den automatisk slette alt på disken og legge inn systemet på nytt. Du trenger ikke formattere først. Ta vare på filer du trenger før du gjør dette!

Hvis du har en vanlig Windows installasjons-CD, så kan du tidlig i installasjonsfasen velge å reformattere disken før installasjonen starter. Ta vare på filer du trenger før du gjør dette!

Hvis PC-en din bruker noe annet enn vanlige IDE-harddisker, så kan det hende du må ha en floppy med diskkontrollerdrivere klar til å putte inn i løpet av installasjonen. I mange tilfeller trenger du det ikke, men det er umulig å si på forhånd uten nærmere kjennskap til PC-en din.

Så, ja, det går an å formattere og reinstallere - eller installere Linux e.l. -, men du må vite hva du driver med.

Lenke til kommentar
Ja!

Jeg regner med at du skal reinstallere Windows (?) på den etter at du har formattert den?

Hvis du har en Recovery-CD fra PC-fabrikanten, så vil den automatisk slette alt på disken og legge inn systemet på nytt. Du trenger ikke formattere først. Ta vare på filer du trenger før du gjør dette!

Hvis du har en vanlig Windows installasjons-CD, så kan du tidlig i installasjonsfasen velge å reformattere disken før installasjonen starter. Ta vare på filer du trenger før du gjør dette!

Hvis PC-en din bruker noe annet enn vanlige IDE-harddisker, så kan det hende du må ha en floppy med diskkontrollerdrivere klar til å putte inn i løpet av installasjonen. I mange tilfeller trenger du det ikke, men det er umulig å si på forhånd uten nærmere kjennskap til PC-en din.

Så, ja, det går an å formattere og reinstallere - eller installere Linux e.l. -, men du må vite hva du driver med.

det er akkurat det, jeg vet ikke hva jeg driver med:( men skal jeg putte inn den cden som fulgte med eller?

Lenke til kommentar
det er akkurat det, jeg vet ikke hva jeg driver med:( men skal jeg putte inn den cden som fulgte med eller?

Hvis CD-en er alt du fikk med fra Komplett, så skulle det vel være en sjanse for at det er alt du trenger.

1) Lagre alle viktige filer på CD/DVD/ekstern disk.

2) Legge i CD-en fra Komplett. Se hva som skjer ... Kanskje ikke så mye? Vanligvis kan du ikke starte en reinstallasjon mens du er inne i Windows.

3) Restarte PC-en. Gå inn i BIOS og sørge for at PC-en er satt opp til å boote fra CD/DVD.

4) Restarte igjen - sjekke at maskinen booter fra CD/DVD.

5) Følge instruksjonene.

Og alt dette skrev jeg uten å ha den fjerneste anelse om hva som ligger på den CD-en fra Komplett, så ta alt med en neve salt ...

Lenke til kommentar

Hvis CD-en er alt du fikk med fra Komplett, så skulle det vel være en sjanse for at det er alt du trenger.

2) Legge i CD-en fra Komplett. Se hva som skjer ... Kanskje ikke så mye? Vanligvis kan du ikke starte en reinstallasjon mens du er inne i Windows.

3) Restarte PC-en. Gå inn i BIOS og sørge for at PC-en er satt opp til å boote fra CD/DVD.

5) Følge instruksjonene.

Og alt dette skrev jeg uten å ha den fjerneste anelse om hva som ligger på den CD-en fra Komplett, så ta alt med en neve salt ...

ta inn cden------>restarte pcen------>inn i bios og gjøre hva?

Lenke til kommentar

5) Følge instruksjonene.

ta inn cden------>restarte pcen------>inn i bios og gjøre hva?

Som jeg skrev: "sørge for at PC-en er satt opp til å boote fra CD/DVD"

Når du allerede har Windows installert på PC-en, hva skjer da når du restarter (=booter) PC-en? Jo, da starter Windows igjen. Hvis du har en installasjons-CD liggende i CD-stasjonen når du restarter, hva skjer da?

Enten så starter Windows igjen, eller så starter et av programmene som ligger på CD-en.

Det er dette siste du er ute etter når du skal reinstallere Windows. Men hvis det ikke skjer - og det skjer ikke alltid av seg selv - så må du fortelle maskinen din at den skal starte opp fra CD-en. Dette gjør du i BIOS. Fremgangsmåten varierer fra maskin til maskin ...

Hvis dette blir for komplisert, så er det kanskje like greit å få hjelp av noen til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...