Gr0v Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg skal lage et program som kaller på 2 egendefinerte prosedyrer; en som fyller en matrise med innhold, og en som skriver ut matrisens innhold til en listeboks. Jeg har prøvd, men får det ikke helt til. matrise-prosedyren: Private Sub fyllMatrise() Dim navn(4) As String Dim i As Integer For i = 0 To navn.Length - 1 navn(i) = InputBox("Hva er navn nr. " & i + 1) Next i End Sub utskrifts-prosedyren: Private Sub skrivUt(ByVal matrise) Dim element For Each element In matrise ListBox1.Items.Add(element) Next End Sub Så er jeg usikker på hvordan jeg setter de to inn i et program. fyllMatrise oppretter jo en matrise kalt navn, men hvis jeg bruker skrivUt(navn) så står det at variabelen navn ikke er deklarert. Og hvis jeg deklarerer den, og så skriver navn = fyllmatrise(), så står det at "expression does not produce a value". Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Dette er da en array, og ikke en matrise hehe Anyways; du bør bruke funksjon istedet for en prosedyre Public Function FyllMatrise() As String() Dim navn() As String = New String(4) For i As Integer = 0 To navn.Length navn(i) = InputBox("Hva er navnet til nummer " & i.ToString() & "?") Next Return navn End Function Det denne gjør, er å returnere et array med fire elementer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå