Gå til innhold

Nytt hovedkort med tanke på framtidig oppgradering

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å oppgradere PC-en min, og er på jakt etter et hovedkort.

Jeg har behov for minst 4 PCI porter, helst fler. Dersom det er innebygget WLan er det veldig bra. Jeg ønsker også støtte for å kjøre dual channel.

Jeg har et godt lydkort, men mitt gamle 128MB Radeon 9800 pro vet jeg ikke helt om duger. Jeg spiller ikke mye, så jeg trenger ikke noe supert skjermkort, men dersom hovedkortet har et innebygget skjermkort som er bedre enn mitt er det et pluss.

Jeg kommer nok til å satse på DDR2 i første omgang, men planlegger å gå over til DDR3 når prisen etter hvert blir lav nok. Er det hovedkort som støtter begge deler? (men det er ikke så avgjørende)

Først og fremst er jeg vel på utkikk etter mest mulig for pengene...

Med tanke på at jeg ikke skal oppgradere alt med en gang er jeg på utkikk etter en socket som er forventet å være på markedet en god stund.

Er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få!

EDIT: Kom på at jeg også må ha støtte for RAID 0.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe mulig å få alle ønsker oppfylt, dessverre, så det blir vel å prioritere.

F.eks. er det ingen kort med 4 PCI som støtter både ddr2 + ddr3. Hvis du ha minst 4, da blir nyeste brikkesett Intel P35 f.eks. MSI P35 Neo3 Ganske sikkert et bra kort, men ikke spesielt fremtidsretta pga. brikkesettet har vært på markedet et års tid. Oppfølgere er x38 og x48, men der tror jeg max er 3 x pci. Det fins hk med x38/x48 som også støtter ddr2 og ddr3.

Socket LGA775 er vel den sikreste å satse på fremover. Ser ut som AMD med sin socket AM2+ sliter med å hevde seg mot Intel på ytelse og markedsandel, men det kan endre seg om ikkje-så-brått... ( håper det! :) )

Ditt gamle 128MB Radeon 9800 pro er kanskje AGP 8x? Evt. kan ikke det brukes på nye hk, som alle har PCI Express x16. (edit: bortsett fra ASRock - De selger kort med adaptere, slik at AGP kan brukes på PCI Express. Men ytelsen er neppe på topp)

Mht. integrert Wlan (trådløst lan). De kommer gjerne som kort, og okkuperer en PCI Express x1 slot.

Anbefaler deg å bruke Prisguidens Avansert søk

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har letet litt rundt i prisguiden og lest en rekke tester, og funnet ut at jeg skal vente litt på å oppgradere. Så kan jeg kanskje hoppe over dobbeltkjerne- og ddr2 generasjonen, og gå rett på firekjerner og DDR3.

Hvis jeg får med intergrert skjermkort og Wlan, og nok med USB kontakter trenger jeg ikke 4 PCI. Jeg tror nok også Intel blir satsningsområdet framover, forhåpentligvis fortsetter de med prisreduksjonene sine!

Jeg får bare følge litt med i tiden framover så dukker nok drømmekortet mitt opp etter hvert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...