G Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Windows XP har en type brannmur, så har også Vista. Er den på Vista blitt litt bedre enn den som kommer med XP? Det jeg nå lurer på er om en bare skal ture avgårde med den innebygde Windows Vista brannmuren, eller om det kan være lurt å installere en tredjeparts software for å erstatte/komplementere den? Endret 22. april 2008 av G Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 På tester der comodo og online armor fikk 100% beskyttelse, fikk windows sin brannmur 0%. Var det et svar nok? Online armor fungerer dessverre ikke på vista, men prøv comodo. Er selv fornøyd med det. (det er så vidt jeg vet den beste brannmuren for vista, og det beste er at den er gratis ) http://www.personalfirewall.comodo.com/ Lenke til kommentar
G Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Driver å kikker på Commodo på en Windows XP installasjon jeg har. Den ser ut til å gi litt mindre "boble-meldinger" enn hva ZoneAlarm Free gjør. Er kanskje litt skeptisk til å slippe Commodo til på 2 installasjoner. Forresten, har ZoneAlarm greid å få til skikkelig Vista støtte ennå? Fra en som kun har Win2000 og WinXP erfaring med ZoneAlarm. Fikk Commodo tipset fra denne tidligere tråden nylig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=931011 Hvor SNIPPSAT kom med en fin URL: http://www.matousec.com/projects/firewall-...nge/results.php Men det skader jo ikke å få flere tips om datasikkerhet. Dessuten er Vista litt nytt og uslepent fra Microsoft foreløpig. Endret 22. april 2008 av G Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hvis du synes Comodo er for masete så kan du skru av Defence+. Hvis du vil ha den ekstra beskytelsen som Defence+ gir, så kan du sette på brannmuren og Defence+ i "train in safe mode". Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Er kanskje litt skeptisk til å slippe Commodo til på 2 installasjoner. hvorfor skeptisk? Lenke til kommentar
G Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 r2d290: For eksempel så hadde jeg i dag en følgende opplevelse med Commodo: Jeg hadde default ("utgangspunktinnstillinger" bare for å hjelpe de som ikke forstår engelsk dataspråk - i mangel på en bedre oversettelse) beskyttelsesnivå aktivert. Forsøkte å innstallere en driver for en litt avansert skanner med disse innstillingene. Selvfølgelig valgte jeg "Install Mode" ved første boblemelding. Dette var ikke tilstrekkelig, fordi brannmuren hindret driveren i å installeres. Defence+ var på default. Så slo jeg av Comodo og Avira AntiVir fra SystemTray ikonene. Da ville driveren installeres ordentlig uten brannmur inngripen. Litt skeptisk til at brannmuren ikke takler dette når den tilsynelatende er satt til Install Mode, som etter "navnet" å bedømme burde slippe installasjonen helt fri. Har du noen forklaring på fenomenet med å ikke kunne installere ting med Install Mode? Det bør også nevnes at denne installasjonen ikke krevde omstart på Windows XP Prof (norsk utgave). Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Dette var ikke tilstrekkelig, fordi brannmuren hindret driveren i å installeres. du er sikker på at det var brannmuren, og ikke defence som hindret fårekomsten da? du kan også sette defence på train-mode, da mange synes defence er litt irriterende istarten. prøv eventuelt å disable defence mens firewall står på install-mode: fungerer det da? ved å avslutte BÅDE firewall, defence og avira på en gang, gjør du en dårlig jobb for feilsøking, da det gjør det vanskelig å finne ut hvor det egentlige problemet ligger. prøv deg litt frem, og kom litt nermere problemet Lenke til kommentar
G Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 (endret) r2d290: Jeg er enig i din oppskrift for feilsøking. Jeg gjorde nok det jeg gjorde for å komme raskest mulig i mål. Men nå deaktiverte jeg Brannmuren for andre gang. Dette var da jeg installerte Skype. Merkelig nok var det en Windows-melding som kom og spurte om jeg ville fjerne blokkering for Skype. Dette må vel være Windows XP sin brannmur som reagerer. Nå tilbake til tidligere kommentar fra meg om at COMODO ikke deaktiverte Windows brannmuren automatisk under installasjon. Det synes jeg er merkelig, dersom det ikke er fordi COMODO selv er avhengig av deler av Windows brannmuren. Altså at COMODO da skulle komplementere Windows brannmuren. Men alt dette er jeg usikker på. Men jeg har en magefølelse med at det kanskje koker ned til at Windows brannmuren altså skal slås av når en kjører COMODO, og at kanskje "Install Mode" ikke taklet situasjonen med skannerdriveren fordi Windows brannmuren lå som ett ekstra beskyttelseslag. Her dannes da spørsmålet: Er det tryggt å slå av Windows brannmuren når en kjører COMODO? Eller kanskje heller; Må man slå av Windows brannmuren for å unngå konflikt. Jeg synes jeg har gjort noen greie observasjoner, selv om jeg ikke fulgte "den vitenskapelige metode" når det gjelder å test ting om og om igjen for svar. Foreløpig konklusjon: Dårlig av COMODO teamet og ikke spør brukeren under installasjonen om Windows brannmuren skal slås av med kommentaren (Anbefales sterkt) ved siden av. I tillegg velger jeg nå å slå av Windows brannmuren for videre observasjoner, for å se om "Install Mode" da blir mer "brukervennlig". Teamet bak COMODO burde kanskje også fått tilbakemelding om denne potensielle problemstillingen. Fordi normalt vil en programvare sikkerhetspakke helt av seg selv under installasjonen, sørge for å slå av Windows brannmuren, og også plassere seg som gjeldende brannmur i sikkerhetssenteret til Windows. Som jeg har erfart at Trend Micro PC-cillin gjør på en glimrende måte. Endret 24. april 2008 av G Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Her dannes da spørsmålet: Er det tryggt å slå av Windows brannmuren når en kjører COMODO? Eller kanskje heller; Må man slå av Windows brannmuren for å unngå konflikt. Nå svarer jeg på generell kunskap: Det skal være trygt å deaktivere windows, fordi comodo beskytter mot alt som windows beskytter mot (pluss mye mer). Jeg ser ikke noe poeng i å beholde windows brannmur når du har comodo firewall aktivt... Endret 27. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) To brannmurer skaper som oftest konflikter, så man det anbefales å bare kjøre en brannmur. Endret 24. april 2008 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 hmm.. Ser det finnes en betalingsversjon av Comodo, også... Noen som kan si noe om hvorvidt det er verdt å skaffe seg den? Eller om den versjonen som er gratis dekker behovet til en "vanlig bruker"? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Betal-versonen er vel lisenser, som skal bli brukt til bedrifter som velger å bruke comodo. Tror de er like gode, og tror det er samme produktet, men comodo har markedført seg på en sånn måte at de gjør comodo populært blant privatbrukerene (ved å ha den gratis), så det blir større sansynlighet for at bedrifter ønsker å bruke comodo. Bedriftene kjøper da lisenser, og det er det du betaler for. (Rett meg hvis jeg tar feil ) Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Ah.. takker! Har lenge vært på utkikk etter en brannmur for Vista (har ikke hatt en enda til nå), bare brukt den innebygde.. Men, nå skal jeg prøve Comodo! Håper den er bra og at jeg ikke blir skuffet! Installerte MED Defence + ..det var en "rett" ting å gjøre det, eller? Hva er Defence +, forresten? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Er ikke 100% sikker på hva defence gjør, men tror den går gjennom programmer du åpner, og spør om du virkelig vil åpne disse programmene. Er ingen ulempe å installere det, dersom du ikke har denne funksjonen i et antivirusprogram, men den kan fort bli litt irriterende i starten. Blir du helt gal av den, har du alltid mulighet til å skru den av (høyreklikke på ikonet nede til høyre, velg defence+, og velg trainmode eller disable. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Takker! Driver og tester det ut nå.. satt Firewall på Cutsom Policy Mode, og Defence + på Safe Mode.. Det er en del "klikking", men så lenge det er engangstilfeller så går det greit.. selv om det var litt mye sånn i starten.. Jeg kjørte Sygate Personal Firewall Pro før (på XP), men de er jo ikke mer.. og har lenge ønsket meg et nytt et, så får håpe denne her gjør susen! Ellers så bruker jeg NOD32 til Anti-virus.. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 I dag opplevde jeg noe rart med Commodo brannmur. Eller rettere sagt samspillet mellom Commodo og Windows XP. Da jeg oppdaterte Windows XP, så aktiverte Windows XP automatisk brannmuren som er innebygget i Windows. Det resulterte i at diverse nettverkstjenester sluttet å virke. Etter å ha deaktivert Windows brannmuren så fungerte ting som det skulle. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Endret 30. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Online Armor funker bare på Vista 32-bit og her kan du se fremskrittet dems Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå