Simen1 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 I denne undersøkelsen ønsker vi å få vite hvilke erfaringer du har hatt med ulike minnekort-merker og modeller. Hensikten er å få en oversikt over feilprosent på minnekort hos de ulike produsentene. For å gjøre undersøkelsen mest mulig relevant for de som skal kjøpe minnekort i dag så begrenser vi undersøkelsen til minnekort som er kjøpt i 2007 eller 2008, samt til CF, SD/SDHC kort. Men før jeg lager undersøkelsen trenger vi et nominasjonsvalg så vi får med alle produsenter helt fra starten av. Hjelp meg å fylle ut listen under: Apacer CF Apacer Photo Steno Pro CF Apacer Photo Steno Pro II CF Apacer Photo Steno Pro III CF ATP CF Dane-Elec CF Kingston CF Kingston Elite Pro CF Kingston Ultimate CF Lexar Pro CF Lexar Platinum CF Lexar Platinum II CF Maxell CF Peak PNY CF Pretec CF Sandisk Standard CF Sandisk Ultra II CF Sandisk Extreme III CF Sandisk Extreme IV CF Sandisk Extreme Ducati CF Sony CF TEKQ CF Transcend CF TwinMOS Ultra-X CF Veritech CF For å få opp feilprosent på hvert enkelt merke tenkte jeg å stille spørsmålene slik: Har du eid og brukt et kort kjøpt i 2007-2008 med: Merke 1 - har ikke hatt problemer med kortet Merke 1 - har hatt problemer med kortet Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Ingen dum ide, såfremt nok svarer. Men jeg hadde nok sett at du går ihvertfall tilbake til 2005 eller 2004. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 De modellene som ble solgt før 2007 er vel ikke å finne på markedet nå lengre. Jeg antar at modellene som har vært i salg i det siste har lavere feilprosent enn de som ble solgt tidligere. Gamle modeller er ikke så relevante i forhold til de som lurer på hva de skal kjøpe nå. Om f.eks merke 2 hadde høy feilprosent på sine kort i 2004-2005 så er ikke det noen god indikasjon på om de har høy feilprosent på kortene som er i salg nå. Mulig det blir lite statistikk å trekke konklusjoner ut i fra på de fleste merkene, men de mestselgende merkene bør sikkert få nok stemmer over de neste månedene til å gi et brukbart statistisk grunnlag. Om et år eller to kan vi sikkert opprette en ny avstemning med nye modeller og en begrensning til f.eks kort solgt i 2008-2009. Det hadde jo vært spennende å se om statistikken holdt seg eller endret seg mye. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Nåja, du kan godt gå tilbake til 2006 ihvertfall - fantes både 1GB og 2GB den gang også. Jeg kjøpte mitt Sandisk Ultra II 512Mb i 2005, og det virker enda. Argumentet for å gå tilbake såpass langt tilbake tid, er å få en indikasjon om kortene er holdbare over tid. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Det er et veldig godt poeng. Da ombestemmer jeg meg og går lengre tilbake i tid. Til 2006 eller 2005. Men hva med et kompromiss der vi bare tar med modeller som fortsatt er i salg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Sandisk Standard CFSandisk Ultra II CF Sandisk Ultra III CF Sandisk Extreme IV CF Sandisk Extreme Ducati CF Er det ikke Sandisk Extreme III CF? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Jo, det kan godt stemme. Jeg fikser det nuh. Finner dere flere merker og modeller jeg ikke har fått med? Burde jeg klassifisere de ytterligere som f.eks Kingston 66x, 133x osv? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det er et veldig godt poeng. Da ombestemmer jeg meg og går lengre tilbake i tid. Til 2006 eller 2005. Men hva med et kompromiss der vi bare tar med modeller som fortsatt er i salg? Foreslår 2005 og 1GB eller mer. Da er det stor sjanse for at vi treffer brikker som er fortsatt i salg. Tom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Minnekort har en tendens til å svikte en av de første gangene de fylles opp (eller så mye at man bruker den defekte delen av kortet), så å ta med gamle kort er sjelden spesielt relevant. Har de fungert et år, er det stor sjanse for at de varer helt til du bytter det ut av andre grunner. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har noen kort fra Peak og ATP liggende, jeg vet ikke om du vil ha de merkene med i listen din. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Minnekort har en tendens til å svikte en av de første gangene de fylles opp (eller så mye at man bruker den defekte delen av kortet), så å ta med gamle kort er sjelden spesielt relevant. Har de fungert et år, er det stor sjanse for at de varer helt til du bytter det ut av andre grunner. På en anne side - vi som husker møkka vi kjøpte i 2004 og som røyk da, vil jo gjerne fortelle om det enda. Ikke at det er relevant for min del, fordi TwinMos la jo ned sjappa for noen uker siden Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Er det noen som har erfaring med Pretec 233x kort. Grunnen til at jeg spør er fordi DigitalRev, som er en seriøs Hong Kong basert ebayselger pt har 8GB til €28 inkl frakt. Dette er like overkant av 200,-, men erfaringsmessig sklir likevel disse boblekonvoluttene fordi tollkontrollen. 230,- for et 8GB 233x kort er i utgangspunktet en fin pris. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Er det noen som har erfaring med Pretec 233x kort. Grunnen til at jeg spør er fordi DigitalRev, som er en seriøs Hong Kong basert ebayselger pt har 8GB til €28 inkl frakt. Dette er like overkant av 200,-, men erfaringsmessig sklir likevel disse boblekonvoluttene fordi tollkontrollen. 230,- for et 8GB 233x kort er i utgangspunktet en fin pris. Etter min erfaring er Pretec 233x et dårlig kort. Det fungerte ikke tilfredstilene på D700, det tok blant annet 2-3sec å få et preview bildet rett etter at bildet ble tatt. Jeg tror det skilles manglende UDMA. Til bruk som "minnepinne" fungerer den bra. Brukbar hastighet på kopiering av filer. Alt i alt 3/6 Sandisk IV er super kort. Definitivt verdt hver eneste krone. Nye 60mb/s og 90mb/s er sikker enda bedre, men 45mb/s er nok til NEF 14bit + JPG Fine både på D700 og D3X - under serieopptatt og til kopiering. Gir også klar bonus med velfungerende UDMA. Klar 6/6 Lexar 300x 16gb er det korte jeg bruker idag. Grunnet ekstremt god tilbud fra Fotovideo. Lexar er litt tregere på kopiering fra korte til PC enn tilsvarende Sandisk kort, men det er bare noen få mb/s. Kvalitet på linje med Sandisk. 5/6 På D700 fikk jeg litt over 1000 NEF 14-bit på 16gb kortet. På D3X har jeg tilgode å fylle kortet til topps, tenker litt på shutter-count. NB! Når det gjelder Sandisk kort så koster 60mb/s versjon like mye som 45mb/s - det er selvsagt ingen grunn til å kjøpe trægere kort. Gå for 60mb/s utgaven. Beste kjøpet idag er 16gb 60mb/s på eBay for 850,- kr. + mva. Endret 21. januar 2010 av GCardinal Lenke til kommentar
kimare Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 NB! Når det gjelder Sandisk kort så koster 60mb/s versjon like mye som 45mb/s - det er selvsagt ingen grunn til å kjøpe trægere kort. Gå for 60mb/s utgaven. Beste kjøpet idag er 16gb 60mb/s på eBay for 850,- kr. + mva. Takke for en veldig nyttig tilbakemelding. Jeg bestillte et Pretec kort, uansett er det greit å ha noen i reserve på lengre turer eller dersom noen av god kortene svikter. Billig for 8gb plass. Forøvrig selger Japan Photo Sandisk 16gb 60mb/s for 999,- inkl mva. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) (CF) Sandisk Extreme IV 4GB x2 ingen problemer. (CF) Sandisk Extreme III 4GB x1 ingen problemer. (SD) Sandisk Ducati 4GB ingen problemer. edit: Ja, sånn går det når man ikke leser hele orginalposten.. Endret 22. januar 2010 av Kellendil Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Sandisk Standard CFSandisk Ultra II CF Sandisk Ultra III CF Sandisk Extreme IV CF Sandisk Extreme Ducati CF Er det ikke Sandisk Extreme III CF? Og Sandisk Extreme III finnes i flere utgaver (20MB / 30MB og nå 60MB) i tillegg til størrelser. Sandisk Extreme (III) 16GB med 60MB hastighet koster forøvrigt "bare" NOK 843 ink. moms. hos Amentio. De har forøvrigt droppet III fra navnet på brikken. Jeg har benyttet Sandisk Extreme III i 1GB, 2GB, 4GB og 16GB (30MB) i flere år uten problemer av noe slag. Endret 22. januar 2010 av PerB Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Har et spørsmål ang. minnekort. Kan et billigt minnekort "ødelegge" bildene? Jeg kjøpte et billigt minnekort fra Dealextreme. Der hadde den bare positive kommentarer, så jeg gikk for den. Men bildene blir helt fucked. Dog ikke alle. Her er et eksempel Som dere ser, så er det mange bilder som har festet seg i det hovedbildet. Så kan dette være minnekorte sitt feil, eller noe annet? edit: Beklager vist jeg "ødelegger" tråden, men gidder ikke og opprette en tråd. Endret 18. februar 2010 av blashyrkh Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Har et spørsmål ang. minnekort.Kan et billigt minnekort "ødelegge" bildene? Jeg kjøpte et billigt minnekort fra Dealextreme. Der hadde den bare positive kommentarer, så jeg gikk for den. Men bildene blir helt fucked. Dog ikke alle. Her er et eksempel Som dere ser, så er det mange bilder som har festet seg i det hovedbildet. Så kan dette være minnekorte sitt feil, eller noe annet? Det er slike ting som kan skje når du kjøper billige kort. Men det kan også gå slik hvis du ikke formaterer kortet i kameraet før du bruker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå