Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

12V 3Ah batteri til scooter?

voidM

Anbefalte innlegg

Heisann, våren er her og scooteren min trenger en skikkelig gromservice. Sykkelen er en Daelim Message II fra 2002 der startknappen ikke vil starte scooteren. Det skjer altså ingenting, ikke et klikk engang. Kickstarten funker, så jeg får kjørt med sykkelen.

Jeg tok nå ut batteriet og får målt spenningen til litt over 10V. Batteriet er et GTH4L-BS 12V 3Ah som da har stått i siden scooteren var ny.

Bør jeg kjøpe et nytt batteri? Ser at biltema selger MC-batterier, men de har bare et som er på 12V 4Ah med de samme målene som mitt (11x7x8.5cm). Hva skjer hvis jeg bruker et batteri med for høy Ah?

Finnes det andre steder (i Oslo) som selger slike batterier? Alternativet er jo å sende den på service, men det tar jo tid og koster penger :)

Som totalt nybegynner på mekkefronten, hvilke deler bør jeg smøre inn og hvilke produkter er best? Smørefett, eller holder det med litt symaskinolje som i gamledager på trøsykkelen? :)

Skulle ønske noen kloke sjeler laga en liten sjekkliste for hva man kan og bør gjøre selv når sesongen starter, så kan servicefolka ta av seg de skikkelige MC-jobbene :)

Takker for svar og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer hvis jeg bruker et batteri med for høy Ah?
Man kan ikke få "for høy" Ah (Ampere/hour). Det er betengnelsen for hvor mye energi batteriet lagrer, eller hvor mange Ampere strøm man kan trekke fra batteriet i en time. Man kan trekke en strøm på 1A i 4 timer i strekk før batteriet er tomt fra biltemabatteriet.

Du trenger et 12V batteri med fysiske mål som passer til scooteren din.

Du bør få sjekket om scooteren leverer riktig ladespenning.

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis jeg bruker et batteri med for høy Ah?
Man kan ikke få "for høy" Ah (Ampere/hour). Det er betengnelsen for hvor mye energi batteriet lagrer, eller hvor mange Ampere strøm man kan trekke fra batteriet i en time. Man kan trekke en strøm på 1A i 4 timer i strekk før batteriet er tomt fra biltemabatteriet.

Du trenger et 12V batteri med fysiske mål som passer til scooteren din.

Du bør få sjekket om scooteren leverer riktig ladespenning.

Takk for svar. Betyr det i praksis at et batteri med betegnelsen 4Ah ikke skiller seg fra et med 3Ah sålenge voltstyrken er den samme, annet enn mengden energi som det kan lagre? Isåfall er jo Biltemabatteriet bedre enn mitt gamle.

Hvor/hvordan måler man ladespenningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...