Skyline1 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg hadde kyssesyken for ikke så lenge siden. Har nå gått uten trening i 8-9 uker. Jeg lurer på hvor lenge etter jeg kan trene? Legen sa det var greit å starte i starten av mai, slutten av denne mnd. Men hva er egentlig sjansen for å få MS, utmattelse syndrom hvis man trenger for tidlig? Noen som vet noe om slikt? Takk. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 MS = Multippel Sklerose ME = Kronisk utmattelsessyndrom To veldig forskjellige sykdommer. Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Beklager, blander de to. ME mener jeg selvfølgelig. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg har lest at det før ble trodd at noen med Myaligsk Encefalopati fikk utløst denne sykdommen takket være mononukleose (kyssesyken). Altså at man først fikk kyssesyken, så ble ME utløst. Men nyere forskning tyder på at dette ikke stemmer. Dette ble mer eller mindre sakset av wikipedia. Søk på mononukleose. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg har lest at det før ble trodd at noen med Myaligsk Encefalopati fikk utløst denne sykdommen takket være mononukleose (kyssesyken). Altså at man først fikk kyssesyken, så ble ME utløst. Men nyere forskning tyder på at dette ikke stemmer. Dette ble mer eller mindre sakset av wikipedia. Søk på mononukleose. njaa.. Skeptisk.. Har du noen linker fra seriøse kilder ? Kjenner noen som fikk hjernehinnebetennelse for ei stund siden, hun kom seg relativ greit (såg det ut til) men nå viser det seg at hun har klare trekk til ME. Legene tok tester for å se etter tidligere infeksjoner av kyssesyken, noe de også fant. De mener videre at kyssesyken (i kombinasjon med hjernehinnebetennelse) kan være utslagsgivende for ME. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Da stemmer det sikkert fremdeles. Det siste fikk jeg fra wiki (det om at de trodde dette før, og at nyere forskning mener det ikke lenger stemmer). Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hva som utløser ME etter kyssesyken? Har akkurat blitt kvitt den verste sykdomsperioden i kyssesyken (3 ukers helvete, tusen takk), og begynte på jobb igjen i går. Er redd for å ta meg for mye ut på jobben, er ikke interessert i ME. Er det å stå på når jeg er trøtt f.eks som kan gi problemer? Syns egentlig legen min har gitt meg lite informasjon, har ikke fått noen tid når jeg kan trene eller drikke igjen. Men det får jeg kanskje når jeg har blitt erklært frisk igjen? Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Da stemmer det sikkert fremdeles. Det siste fikk jeg fra wiki (det om at de trodde dette før, og at nyere forskning mener det ikke lenger stemmer). Jeg har ikke sett noe seriøst forsking hverken den ene eller den andre veien. Det som noen mener å se (vet ikke hvor godt begrunnet) er at det er en overrepresentasjon av de med ME som nylig har hatt kyssesyken. Beklageligvis har jeg ikke noen link å vise til, men det var det som ble sagt i forbindelse med eksemplet ovenfor. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Som tidligere skrevet, det jeg nevnte om forskning, var sakset rett fra wikipedia. Kanskje det er noen refereanser der. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ei vennine av meg fikk ME etter influensa så det kan komme av andre ting også, men min erfaring er at det ofte kommer etter en infeksjon. Litt OT men siden det blir nevnt av trådstarter ved en feil: Faktisk så øker risikoen for å få MS etter kyssesyke, selv om den fremdeles er lav (ca 2 av 1000). De som aldri har hatt kyssesyken har veldig liten sjans for å få MS. Lenke til kommentar
Colaflasken Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har hatt kyssesyke, men når jeg hadde det viste jeg ikke at jeg hadde det... Først når jeg kom til legene og de begynte og ta tester fant jeg ut at jeg hadde hatt kyssesyke uten at jeg hadde mærket det ! Nå har jeg ME Men jeg er lat og jeg trener aldri og jeg har aldri trent før heller så vet ikke svaret på spørsmålet ditt... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) ME er en unnskylding for latskap. Ingen har forstått patologien på hvorfor personen er så forbaskete trøtt. Ikke har de grunn til det heller. Endret 27. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 ME er en unnskylding for latskap. Ingen har forstått patologien på hvorfor personen er så forbaskete trøtt. Ikke har de grunn til det heller. Mener du at ME ikke er en sykdom? At de som har det bare "faker"? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom Diagnosen har til tider vært svært omstridt. Noen mener tilstanden primært sett er en psykologisk lidelse, mens andre mener at sykdommen har en definert, ytre årsak, som for eksempel virusinfeksjoner og hodeskader. Neida.. Men de forstå bare ikke sykdommen... helt... Endret 27. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ok. Er nok mye som står igjen å forklare, det stemmer, men det gjelder også andre sykdommer som f.eks MS, fibromyalgi osv. Noen kriterier er imidlertid de fleste fagfolk enige om: link Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har ME, kommer det av seg selv, eller kan jeg ha fått det av noen spesiell grunn? Sorry for at jeg bruker denne tråden. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Du har ikke ME før legen har påvist at du har ME, Redneck. Og om legen har påvist sykdommen skal han ha fortalt deg hva som kan ha forårsaket det og slikt. Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ja, han har gitt meg diagnosen, men jeg husker ikke om han ga meg noen grunn.. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 ME er en ganske omstridt sykdom. Mange psykologer som mener det er en mental lidelse som slår ut på fysisk utmattelse. Ikke uvanlig at dyp depresjon osv kan slå ut fysisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå