Gå til innhold

Hvordan innstalere Linux?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp lastet ned Ubuntu til den gamle windows PC-en min. Filen jeg lastet ned var en iso-fil, har pakket den ut og vet ikke helt hva jeg burde gjøre nå...Er det noe jeg må gjøre før jeg innstalerer det?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal brennes på en cd. Har du pakket ut iso-filen må du ikke brenne det du har pakket ut. Da vil det ikke fungere. Du må ha et brenne program som brenner iso filer. I brenne programmet så er det en eller annen form for "burn image file/saved project". Her velger du iso filen du lastet ned.

Kommer ikke på noen gratis brenne programmer i farten.

edit. Fant det jeg ikke kom på. cdburner

Endret av _amaab
Lenke til kommentar

Det skal nok gå bra med Poweriso ja.

Boot er ikke noe du trenger å tenke på når du skal brenne det. Boot er oppstarten av datamaskinen. Etter at du har brent cden så setter du den i cdromen og starter maskinen på nytt. Mest sansylig vil den da starte eller boote fra cden og du vil komme inn i instalasjonen av ubuntu eller få opp et skrivebord om det er live-cd du har lastet ned.

Hvis du bare kommer inn i windows igjen etter å ha brent cden og startet på nytt så må du inn i bios og forandre på rekkefølgen datamaskinen ser etter cdrom, harddisk eller diskettstasjon. Flytt her cdromen forran harddisken.

Endret av _amaab
Lenke til kommentar

Jeg har en iso-fil på skrivebordet, jeg dobbelklikker på den og så kommer poweriso opp. der kan jeg se mange mapper og filer nedover. Jeg trykker på brenn som er øverst og så kommer det opp en liten rute. Brenn Bilde Fil, og noen alternativer nedover. Så trykker jeg på brenne, og da kommer feilmeldingen....

Lenke til kommentar
Installer gratis cdbruner som er nevnt ovenfor(http://cdburnerxp.se/home). Start programmet og velg «Create Data CD/DVD» når dialogen for det vises. Gå så til File > «Burn disc from ISO file». Velg så ISO filen du har lagret på skrivebordet og trykk på «burn disc».

Jeg prøvde meg på det, men det funket ikke å innstalere det...:S Den måtte innstalere noe net. framworke greier eller noe. Og det funka ikke...Så jeg bare pøver å laste det ned på en annen datamaskin og prøver å brenne det ned på den. Så får dere vite hvordan det gikk:P

Men takker for svar:D

Jeg lar dere vite hvis det er noe mer jeg lurer på:p

Endret av yates56
Lenke til kommentar
Da har jeg fått instalert Ubuntu til pc, fått innstalert det som kommer opp med en gang, og er ganske fornøyd med utseende osv. Men er det noen endringer programmer jeg burde innstalere/gjøre nå?

Med mindre du er veldig keen på å ha en så fri installasjon som mulig, så er "ubuntu-restricted-extras" en veldig grei pakke å installere. DVD-playback, Java-støtte, MP3-playback + diverse andre formater og codecer, Flash osv.

Lenke til kommentar

Nei, ikke egentlig, du kan begynne med å lære deg å bruke det, surf litt på nettet, forsøk å bruke pakkebrønnen til å legge til programmer, gjør daglidagse ting, slik som å skrive dokumenter. Skriv ut oppgaver osv. Forsøk å få Linux til å gjøre det som du til nå har gjort i windows. Så kan du spørre når du ikke får til, det er hundrevis om ikke tusenvis av små tweaks, endringer i programmer, utseende til programmer, utseende til X (det er gjerne det den grafiske delen som du ser på i Linux heter)

Eneste jeg kan anbefale deg er å leke deg, prøv, du lærer fort. Men i begynnelsen så vil lærekurven gjerne være litt vel bratt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...