Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til bedriftsøkonomi

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg trenger litt hjelp her med en oppgave, vet ikke helt hvordan jeg skal angripe den. Noen som kan hjelpe meg?

Balansen for en bedrift ser slik ut: (Alle tall i kr 1000)

-----------------------------------------------------------------------

Anlegg 700 Egenkapital 1013

Ferdigvarer 750 Langsiktig lån 600

Råvarer 200 Kassekreditt 500

Debitorer 700 Leverandører 100

Forskuddsbet. renter 13 Div. korts. gjeld 200

Kasse/Bank 50

-----------------------------------------------------------------------

2413 2413

Bedriften produserer ett produkt. Kalkylen for produktet ser slik ut:

Direkte material 100

Direkte lønn 120

Indirekte variable tilvirkningskostn. 30

250

Dekningsbidrag 150

Pris 400

Det skal nå utarbeides et budsjett for de tre nærmeste månedene (januar, februar og mars). En god del av budsjettarbeidet er allerede utført. Følgende budsjettdata foreligger:

1. Salgsbudsjett. Salget er budsjettert til 800 enheter i januar, 600 enheter i februar og 1200 enheter i mars.

2. Produksjonsbudsjett. Produksjonen er buddsjettert til 1000 enheter pr. måned.

3. Råvarelager og innkjøpsbudsjett. Råvarelageret skal økes med kr. 100.000 i januar. Når man ser bort i fra denne lagerøkningen, skal innkjøpet tilsvare månedens forbruk knyttet til produksjonen.

4. Budsjett for faste kostnader. Faste kostnader er budsjettert til kr. 125.000 pr mnd, derav 10.000 i avskrivninger og kr 8000 i kalkulatorisk (=anslått) rentekostnad.

5. Investeringsbudsjett. Bedriften har planlagt en investering på kr. 20.000 i februar. Investeringen skal betales kontant.

6. Likviditetsbudsjett. Kundene betaler pr. 2 måneder. IB debitorer vil bli betalt med kr. 400.000 i januar og kr. 300.000 i februar. Bedriften oppnår 1 måneds kreditt fra leverandørene. IB leverandørgjeld skal betales i sin helhet i januar. Diverse kortsiktig gjeld vil holde sef på samme nivå i budsjettperioden. De langsiktige lånene skal nedbetales med 60.000 i slutten av mars. Samtidig betales 8% forskuddsrente for 2. kvartal. Kassekredittlimit er 600.000. Kassekreditten og eventuelle nye lån kan du forutsette blir forrentet med 12% p.a. Anta at kassekredittrenten beregnes av UB trekk hver mnd og at renten tillegges lånet ved slutten av kvartalet.

Lønn og indirekte variable tilvirkningskostnader betales kontant. Kasse/bank-beholdningen bør ikke underskride kr. 50.000.

a) Utarbeid likviditetsbudsjett (månedsinndelt), resultatbudsjett for budsjettperioden og balansebudsjett pr. 31.3. Gå ut fra at ferdigvarelageret vurderes til minimumskost. Rund av alle tall til 1000.

b) Beregn dekningsgrad. nullpunktsomsetning og sikkerthetsmargin. Kartlegg dessuten likviditet. finansiering, rentabilitet og soliditet. Diverse kortsiktig gjeld er rentefri.

c) Hadde resultatet blitt bedre eller dårligere om varelageret hadde blitt vurdert til selvkost?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det snart 10 år siden jeg hadde bedriftsøkonomi, men jeg ser ikke problemet. Kan du ikke spesifisere litt hva det er du ikke forstår med oppgaven? :)

Jo, jeg klarer ikke helt å lage et likviditetsbudsjett ut av dette!! :cry: og boka forstår jeg enda mindre av. Det er boye som har skrevet boka.

Lenke til kommentar
Har du lest punkt 6?

Ja, det har jeg. Og da lurer jeg på dette:

Quote: "Kunden betaler pr 2 mnd."

Spm: Snakker vi her om 2 mnd kreditt, eller betaler kunden for 2 mnd i samme slengen? Skal i så tilfelle ikke posteringen for salgsinntekt posteres på mars måned da? Vil innbetalingene for januar mnd være Salgsbudsjett 320.000 + IB DEB 400.000 - UB DEB 320.000?

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hva den som har skrevet teksten egentlig mener ja, men det ser ut for meg som at de forhåndsbetaler for 2 måneder. Altså at de har en konto som de fyller opp med ett gitt beløp hver andre måned. Høres det veldig rart ut?

Hmmm. Er en merkelig setning forfatter har skrevet. Er veldig usikker på det igrunnen.

Men la oss si at det er slik.... Hvordan vil det da se ut på likviditetsbudsjettet?

Slik kansje?

Januar

IB Deb.

400.000

Februar:

IB. Deb

300.000

Mars:

IB. Deb.

320.000 (salg januar) + 240.000 (salg februar)

Hvilke utgifter bør jeg ta med i likviditetsbudsjettet? Alle?

Endret av kjeg1
Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker så skal LB vise bedriftens evne til å betale sine fordringer, så jeg ville sagt ja, men det er som sagt 10 år siden jeg sist hadde bedriftsøkonomi. :)

Hvordan skal jeg regne ut 8% forskuddsrente?

Slik?

540' * 0,08? Altså 43.200? Må denne deles på 4 kansje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...