Anonym234 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Noen som vet om noe (gode) krimbøker som har handlig i Oslo eller rundt Oslo? Har Harry Hole-bøkene. Endret 22. april 2008 av Stine Lenke til kommentar
ananasringer Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Har du lest diverse Unni Lindel-bøker? Masse bra, og med handlingen lagt til Oslo og omegn Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Stein Riverton - Storhertuginnen av Speilsalen kan jeg anbefale av hele mitt hjerte. Alt skjer i Oslo, dog på 1920/30-tallet Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Har du lest diverse Unni Lindel-bøker? Masse bra, og med handlingen lagt til Oslo og omegn Ja endel, lest og sett serier. Bøkene om Sejer (Karin Fossum) er vel også rundt Oslo, litt handling i Drammen i alle fall. De har jeg også lest. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Det finnes rikelig med krim fra Oslo - men noe av det første jeg tenker på når alkoholikeren Harry Hole nevnes, er Thygesen-bøkene til Jon Michelet. Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Thygesen-bøkene til Jon Michelet. Takk. Hadde helt glemt han. Vet du hvor mange bøker det er i den serien? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Thygesen-bøkene til Jon Michelet. Takk. Hadde helt glemt han. Vet du hvor mange bøker det er i den serien? Elleve (11) i følge forlagets nettsider. Det er tydeligvis kommet en ny i år, mens de to første kom i 1975 (og er gjerne trykket i samme bind). Her er hele bibliografien hans. Og dette skulle være Thygesen-bøkene: 2008 Mordet på Woldnes 2005 Thygesen-fortellinger 2001 Den frosne kvinnen 1989 Thygesens terrorist 1981 Den gule djevelens by 1980 Hvit som snø 1985 Mannen på motorsykkelen 1984 Panamaskipet 1976 Jernkorset. 1975 Den druknes ei som henges skal/Mellom barken og veden Ikke alle bøkene er sentrert i Oslo, i de han bor i Oslo farter han litt rundt i Østfold, Telemark, Tromsø etc. I Jernkorset bor og jobber han i Telemark, og i den gule djevels by foregår handlinga for det meste i New York. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Kan jeg også anbefale bøkene til Gert Nygårdshaug om Fredrik Drum, restauranteier på Frogner, student av fremmede kulturer og tolker av gamle skrifttegn, og hans slektning Skarphedin Olsen, kriminalpoliti i Oslo? Honningkrukken (1985) (Oslo, men mest Frankrike) Jegerdukken (1987) (Oslo, Østerdalen) Dødens codex (1990) (Italia) Det niende prinsipp (1992) (Egypt) Cassandras finger (1993) (Oslo) Kiste nummer fem (1996) (Oslo og omegn) Den balsamerte ulven (2000) (Østerdalen?) Liljer fra Jerusalem (2001) (Mest Oslo, litt Israel) Alle orkaners mor (2004) (Mexico) Rødsonen (2006) (Ny-Guinea) Hovedpersonen reiser mye rundt og kommer borti mange gamle kulturer og religioner, og serien inneholder en god del mystikk. Ikke minst om man leser hele serien under ett. Men de med feit skrift er ganske gode og skumle Oslo-skildringer. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Desmond Bagley: På stram line. The tightrope men. En brite våkner på hotell i Oslo og kjenner seg ikke igjen i speilet. Og må møte noen skumlinger på Spiraltoppen i Drammen. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Morten Harry Olsen: Tilfeldig utvalgt og Syndenes forlatelse Gunnar Staalesen. Begravde hunder biter ikke. (Varg Veum i Oslo) Roy Jacobsen: Marions slør og Tommy (den siste kjøpte jeg på mammutsalg for mange år siden, ikke lett å finne i salg eller omtalt på nett, men mener å huske at det var en ganske hardkokt krim). Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 TUSEN TAKK Du har jo også Bjørn Bottolvs bøker om Politimannen Jo Kaasa, endel av disse er bra, men den nyeste ble jeg litt skuffa over ja.. Lenke til kommentar
Blåmeisen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 TUSEN TAKK Jørgen Gunnerud skriver også krimbøker fra Oslo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå