Vallhall Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hei folkens Lurer på om noen av dere vet hvilke innstillinger jeg skal bruke for å få best mulig kvalitet uten å etterbehandle bildene med Nikon D300? Takk på forhånd Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Lurer på om noen av dere vet hvilke innstillinger jeg skal bruke for å få best mulig kvalitet uten å etterbehandle bildene med Nikon D300?Finnes ikke noe fasitsvar på det, du bør prøve deg frem. Generelt er det lite oppskarping og fargemetning på jpg-filene fra kameraet, så dette er innstillinger du bør justere opp dersom du skal bruke jpg mye uten etterbehandling. Du vil uansett ha mye å tjene på å bruke råformat i de fleste situasjonene, da står du mye friere til å justere i ettertid, både eksponering, hvitbalanse, fargemetning og skarphet... Det krever ikke så mye som du kanskje tror, det er en litt bratt bakke den første kneiken, men så er det lys i tunellen derfra ;-) Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Lurer på om noen av dere vet hvilke innstillinger jeg skal bruke for å få best mulig kvalitet uten å etterbehandle bildene med Nikon D300?Finnes ikke noe fasitsvar på det, du bør prøve deg frem. Generelt er det lite oppskarping og fargemetning på jpg-filene fra kameraet, så dette er innstillinger du bør justere opp dersom du skal bruke jpg mye uten etterbehandling. Du vil uansett ha mye å tjene på å bruke råformat i de fleste situasjonene, da står du mye friere til å justere i ettertid, både eksponering, hvitbalanse, fargemetning og skarphet... Det krever ikke så mye som du kanskje tror, det er en litt bratt bakke den første kneiken, men så er det lys i tunellen derfra ;-) Takker for svar Får som du sier prøve meg litt frem da. Har også D80, og lurer på om dette kameraet har bedre kvalitet ut av kameraet enn D300? Jeg har ennå ikke rukket å prøve D300 da jeg er midt i en flytting Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Får som du sier prøve meg litt frem da. Har også D80, og lurer på om dette kameraet har bedre kvalitet ut av kameraet enn D300? Jeg har ennå ikke rukket å prøve D300 da jeg er midt i en flyttingHvis du mener på standardinnstillinger, så vil nok D80 gi deg "bedre" bilder i den forstand at det er mer mettede farger og høyere oppskarping. Med litt mer oppskarping i etterbehandling eller justert opp i kameraet vil du få bedre bilder fra D300, gitt ellers like betingelser. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 KenRockwell har noen tips: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/picture-control.htm For dem som liker slike farger da (jeg er en av dem) Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Takker for alle svar folkens Ser ikke helt ut til at Ken Rockwell synes jeg har valgt rett kamera, og han nok rett i det er overkill:) Lenke til kommentar
Dogagon Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Visst du har D80 OG D300 og ikkje veit "svaret" på slikt så lure eg på om ikkje du har kjøpt litt overkill... Kvifor kjøpte du D300 om du var nøgd med D80? Endret 23. april 2008 av Dogagon Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Visst du har D80 OG D300 og ikkje veit "svaret" på slikt så lure eg på om ikkje du har kjøpt litt overkill... Kvifor kjøpte du D300 om du var nøgd med D80? Har rimelig store hender, så det passet bedre enn D80, samt at det er raskere, men overkill er det nok uansett Lenke til kommentar
arela Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Overkill? Er det overkill å kjøpe seg en VW Passat, når en egentlig bare trenger en VW Golf? Jeg anbefaler gjerne, nok en gang, den dobble DVD-en Jumpstart to Nikon D300 - der går de gjennom valgene og gir råd om når og hvorfor det passer best å bruke de forskjellige innstillingene. Lenke til kommentar
Dogagon Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Visst du har D80 OG D300 og ikkje veit "svaret" på slikt så lure eg på om ikkje du har kjøpt litt overkill... Kvifor kjøpte du D300 om du var nøgd med D80? Har rimelig store hender, så det passet bedre enn D80, samt at det er raskere, men overkill er det nok uansett Kjøp deg eit batterigrep da vel? Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Visst du har D80 OG D300 og ikkje veit "svaret" på slikt så lure eg på om ikkje du har kjøpt litt overkill... Kvifor kjøpte du D300 om du var nøgd med D80? Har rimelig store hender, så det passet bedre enn D80, samt at det er raskere, men overkill er det nok uansett Kjøp deg eit batterigrep da vel? Nå har jeg jo kjøpt D300 og kommer sikkert til å bli fornøyd med det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå