supernova22 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Hei folkens! Jeg skal skaffe meg et nytt kamera snart og er litt grønn på området. Studerer Film-vitenskap og har til sommeren fått i oppdrag å filme livet på et gartneri. Manuset er ferdigskrevet, det eneste jeg trenger er et kamera + redigeringsprog. Det skal filmes over flere dager i drivhus, slik at kameraet må helst være litt robust. Filmingen skal være helt triviell uten noen finesser utenom at jeg skal filme "time-lapses" til plantene. Hvilket kamera egner seg til slike oppgaver? Må jeg eventuellt kjøpe ekstra linser? Når det gjelder redigeringen så er det viktig at jeg har et program som har bra funksjoner. Det estetiske står meget høyt i denne filmen, der jeg trenger effekter som kan gi en dyster tysk ekspresjonistisk mise-en-scene. Det bør også være brukervennlig Takker for alt hjelp jeg kan få, og husk.. jeg er fattig student, så et bra og samtidig billig kamera hadde vært knall! Endret 23. april 2008 av supernova22 Lenke til kommentar
haavar1808 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hei, Et lite tips er at det faktisk er mange som bruker digitalkamera (altså stillbildekamera) til dette - mange litt avanserte kameraer har en timelapse-funksjon. Man kan bruke flere programmer til å konvertere jpg-er til avi eller lignende. Til og med Picasa... Stillbildekameraer har svært god bildekvalitet i utgangspunktet, så kvaliteten blir uansett svært bra. Den gang Stage6 eksisterte, var det en egen videokanal bare for timelapses, og de fleste av dem var laget med digitalkamera, gjerne speilrefleks. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hei, Et lite tips er at det faktisk er mange som bruker digitalkamera (altså stillbildekamera) til dette - mange litt avanserte kameraer har en timelapse-funksjon. Mange ikke så avanserte kameraer også, som Nikon S500/510. Det er dog ikke en funksjon alle har, så man bør sjekke ut litt. Viktig å sjekke ut hva strømadapter koster også, for de fleste kameraer har ikke batteri til å holde det gående i flere dager, selv om de bruker strømsparing i mellom bildene. Lenke til kommentar
supernova22 Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Kom over et kamera som kan være aktuellt; Canon Digital IXUS 70 Noen som kan bidra med litt ufyllende info om dette kameraet? Lenke til kommentar
moyd Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg har overhodet ingen kunnskap om emnet - men det har jo aldri stoppet folk i å uttale seg Det mest irriterende jeg ser i slike time-lapse filmer er skiftende lys. Mitt råd vil derfor være å bruke et stillkamera med manuelle (konstante) settings og kjøre på med blitz. Jeg antar lyset skifter en del i et gartneri alt etter hvor overskyet det er, derfor kunstig lys (blitz) Men som sagt.. Bortsett fra å eie et DSLR er jeg fullstendig blank på dette... Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Ixus 70 vil ikke egne seg til ditt formål. Timelapse funksjonen der kan ta enten 1 bilde i sekundet, eller 0.5 bilder i sekundet. Vet at Richo GX100 har bra timelpase funksjon, men dette er et dyrt kamera. (4499,-) Du bør som nevnt ovenfor gå for kunstig lys eller blits. Du må og bruke AC-adapter. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Ixus 70 vil ikke egne seg til ditt formål.Timelapse funksjonen der kan ta enten 1 bilde i sekundet, eller 0.5 bilder i sekundet. Vet at Richo GX100 har bra timelpase funksjon, men dette er et dyrt kamera. (4499,-) Nikon S500 har også bra - kan variere fra temmelig ofte til 1 times intervaller, med passelige mellomsteg. Antar S510 har det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå