Gå til innhold

Tips: Få Safari til å holde seg til et vindu uten å måtte bruke cmd-knappen

Anbefalte innlegg

På MacBooken min foretrekker jeg Safari som hovedbrowser, men det er en ting som lenge har irritert meg; å måtte holde inne cmd-knappen for å unngå og åpne linker i et nytt vindu. Dette kan nå fikses relativt enkelt:

Kopier dette inn i Terminal:

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true

Om du vil endre Safari tilbake til standard bruker du denne kommandoen:

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool false

Tipset er hentet herfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan jo gjøres lett i safari innstillingene også for og komme inn på instillingene for browseren klikk:  + , så velger du banneret med faner der får du innstillinger for tabs/faner. er det ikke egentlig det samme?

edit: las litt på linken og posten en gang til, tror kanskje jeg misforsto, er det muligheten for og ikke bruke nyttvindu og heller ikke tabs? altså bare jobbe i ett vindu dette handler om? i såfall så er det sikkert bra for noen. Selv fortrekker jeg tabs, og om det er noe jeg vil åpne i ny tab så pleier jeg og bruke cmd () eller høyreklikke og åpne i nytab, men som sagt sikkert bra tips for noen

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva slags link det er. Nå er ikke jeg så veldig inne i webstandarer og hva ting faktisk heter, men f. eks. om du trykker på linken til programvarekategorien her på hw.no vil den ikke åpnes i en ny tab, men om du leser en artikkel som inneholder en link vil den åpnes i en ny tab i stedet for et nytt vindu. I praksis vil Safari oppføre seg som Opera. Altså man kan tvinge en link til å åpnes i en ny tab ved å holde inne cmd-knappen, men en link vil aldri åpnes i et nytt vindu.

Lenke til kommentar

ok, men da virker det jo faktisk genialt da, tenkte eks, at om du klikker svar eller skulle inn på en annen kategori at det åpnet seg i en ny fane, men da tok eg jo feil.

Kommer kanskje til og benytte meg av denne kommandoen da;-)

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...