Gå til innhold

_LYDLØS_ HTPC: C2D, Q6600 eller vente på Q9450?

jocke

Anbefalte innlegg

Hei,

Begynner å nærme meg ferdigstilling av HTPC'en min, og bestiller nok delene i løpet av denne uka - uavhengig om CPU er valgt. Skal lage endel uorginale løsninger på ting, så har nok å bruke fritiden min på dersom jeg må vente på CPU'en.

Spørsmålet er, hvilken CPU skal jeg velge? Maskinen skal være så stille som mulig, og slik det ser ut nå i følge erfaringer og lesing av forumside opp og ned i mente, er det faktisk 120mm-viftene som følger med Antek-kabinettet som lager mest lyd.

HTPC'en skal brukes til avspilling av Blu-ray, VC-1, 1080P H.264/X.264, Oppskalering av DVD-er og TV-serier/DVD-rip, og trenger derfor en smule prosessorkraft. Planen er å fjerne vifta fra Scythe'n, da de 2x120mm-viftene i kabinettet ligger like ved, og vil forhåpentligvis trekke med seg nok luft. Dersom det viser seg nødvendig, fyrer jeg selvfølgelig på ei vifte.

Har i utgangspunktet gått siden begynnelsen av Januar, og utsatt bygginga av HTPC'en i påvente av Q9450, men tålmodigheten begynner å dra seg. Spørsmålet er da om det er verdt å vente ei ekstra mnd på Q9450, mtp ytelse kontra varmeutvikling, sammenliknet med Q6600 (overklokket eller normal), eller at ei C2D faktisk duger?

Handlekurv så langt; http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=65975

Alle tilbakemeldinger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Begynner å nærme meg ferdigstilling av HTPC'en min, og bestiller nok delene i løpet av denne uka - uavhengig om CPU er valgt. Skal lage endel uorginale løsninger på ting, så har nok å bruke fritiden min på dersom jeg må vente på CPU'en.

Spørsmålet er, hvilken CPU skal jeg velge? Maskinen skal være så stille som mulig, og slik det ser ut nå i følge erfaringer og lesing av forumside opp og ned i mente, er det faktisk 120mm-viftene som følger med Antek-kabinettet som lager mest lyd.

HTPC'en skal brukes til avspilling av Blu-ray, VC-1, 1080P H.264/X.264, Oppskalering av DVD-er og TV-serier/DVD-rip, og trenger derfor en smule prosessorkraft. Planen er å fjerne vifta fra Scythe'n, da de 2x120mm-viftene i kabinettet ligger like ved, og vil forhåpentligvis trekke med seg nok luft. Dersom det viser seg nødvendig, fyrer jeg selvfølgelig på ei vifte.

Har i utgangspunktet gått siden begynnelsen av Januar, og utsatt bygginga av HTPC'en i påvente av Q9450, men tålmodigheten begynner å dra seg. Spørsmålet er da om det er verdt å vente ei ekstra mnd på Q9450, mtp ytelse kontra varmeutvikling, sammenliknet med Q6600 (overklokket eller normal), eller at ei C2D faktisk duger?

Handlekurv så langt; http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=65975

Alle tilbakemeldinger mottas med takk!

til en lydløs pc kan du i alle fall glemme en gammeldags quadcore!

ps. hvorfor skal du ha quad?

hva med e8400?? og en god kjøler?

Lenke til kommentar

hvis du absolute vil ha quadcore så vil jeg nok anbefale deg for å gå for Q9450, men spørs om du trenger så mye kraft til en HTPC, vil heller anbefale deg det samme som dabutcher E8400 eventuelt E8200, de er begge veldig gode prosessorer som takler det aller meste.

du merker ikke noen forskjell mellom qXXXX og E8XXX om du bare skal bruke maskinen til media innhold, skal du derimot bruke det sammen med tunge spill, så vil nok quad prosessoren være bedre, med tanke på framtiden.

Endret av nirosan
Lenke til kommentar

Handlevogna di så foresten veldig bra ut, har antec fusion kabinettet selv og er utrolig fornøyd med det, de to 120mm viftene som sitter på siden har vifteregulator på seg, slik at du kan skru ned hastigheten på de, personlig har jeg dem på det laveste og da bråker de så vidt. tror foresten du ikke vil merke noen stor forskjell mellom å ha en 2,5" HD og en 3,5" samsung spinpoint, da disse diskene er veldig stillegående pluss at kabinettet har et eget rom med gummifester som demper vibrasjoner osv.

Endret av nirosan
Lenke til kommentar

Jeg har også Antec Fusion. Byttet ut viftene med Noctua 800 og kjører en Scythe Ninja på CPU.

Jeg har en BE-2350 og det holder lenge til avspilling av 1080p. Må si Quad er overkill så det holder. Det du får ut av de ekstra kreftene er mer støy.

Min HTPC kostet 4000 kroner, spiller 1080p og har HDMI ut.. alt man trenger :)

Lenke til kommentar
HTPC'en skal brukes til avspilling av Blu-ray, VC-1, 1080P H.264/X.264, Oppskalering av DVD-er og TV-serier/DVD-rip, og trenger derfor en smule prosessorkraft.

Kjøper du en Q6600 (koster nå 1550,- hos komplett) og kjører den uklokket eller lett overklokket vil ikke varme være noe problem.

Q9 serien vil være bedre hvis SSE4 er med i bildet, men det finnes jo også andre modeller enn Q9450, f.eks Q9300 som er et bra alternativ til Q6600 dersom du ikke skal klokke.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tanker om å overklokke. Vil da en Q6600 være bedre enn f.eks. E8400 mtp ytelse? I utgangspunktet krever ikke x264@1080p noe vannvittig med cpu, men når jeg skal kjøre oppskalering av dvd-format, snakker vi plutselig om mye mer krevende oppgaver.

Lenke til kommentar

Skal du ikke klokke er Q9300 et meget bra valg.

Den er litt kjøligere enn en Q6600 og har 100MHz mer + rundt 10% ytelse i snitt pga forbedringer i forbindelse med overgangen 65nm til 45nm.

Det er vel ikke alle programmer som drar nytte av Quad så det kommer helt an på hvilke programmer du bruker til oppskalering.

Det blir imidlertid fler og fler programmer som drar nytte av alle kjernene og jeg ville definitivt valgt en 4 kjerner dersom du skal ha den en stund.

Hvis du googler litt finner du sammenligninger av disse 2, på flere nettsteder.

Q9300 er lett tilgjengelig i forhold til sine storebrødre.

Lenke til kommentar
Om jeg skal kjøpe Q9300, kan jeg vel liksågodt vente på Q9450, evt prøve å knabbe til meg en om noen av nettbutikkene får inn et lite parti...

Ja, det kan du, men hvem vet hvor lenge ;-)

Jeg bestilte i februar....

Etter mye venting avbestilte jeg for 1 uke siden, har ventet så lenge nå at jeg like godt kan vente litt til. Kjøper da en X3360 som er Xeon utgaven av Q9550.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg har ingen tanker om å overklokke. Vil da en Q6600 være bedre enn f.eks. E8400 mtp ytelse? I utgangspunktet krever ikke x264@1080p noe vannvittig med cpu, men når jeg skal kjøre oppskalering av dvd-format, snakker vi plutselig om mye mer krevende oppgaver.

Nei!

Det er mange som tror at feks. quad 2.4ghz, som q6600 er, blir da 2.4 * 4 = 9.6ghz!!

Men sånn funker det ikke.

For at en applikasjon skal kunne utnytte alle kjernene, så må den være optimalisert for det.

Det er ikke alle typer jobber som kan deles opp, dvs. de må vente på en annen prosess feks.

Når du ser film, spiller crysis, hører på musikk, etc. så bruker du 1 eller 2 kjerner max, i de fleste spill/applikasjoner.

E8400 er 3Ghz dualcore.

Q6600 er 2.4Ghz quadcore.

I applikasjoner osm bruker 1-2 kjerner, er derfor E8400 mye raskere.

Den er også raskere per Mhz, enn q6600 er, såfremt det går på samme antall kjerner.

t.d., q6850 er 3ghz 65nm

e8400 er 3ghz 45nm

e8400 er 3-11% raskere enn e6850, selv om de har samme mhz.

E8400 bruker mindre strøm, utvikler mindre varme.

Så, ja.. Om du ikke skal clocke, kjøp E8400 eller E8500.

Kan godt være selv en ussel E2180 er nok til 1080P V/ stock clock.

Lenke til kommentar

Når du ser film, spiller crysis, hører på musikk, etc. så bruker du 1 eller 2 kjerner max, i de fleste spill/applikasjoner.

...

Så, ja.. Om du ikke skal clocke, kjøp E8400 eller E8500.

Kan godt være selv en ussel E2180 er nok til 1080P V/ stock clock.

Har man et bra skjermkort trenger ikke prosessoren å jobbe mye ved visning, men ved konvertering stiller en Quad som oftest i en annen klasse.

Les denne siden på X-bit labs, det er Q9300 vs E8500 så resultatet blir ikke helt rett.

Denne siden viser strømforbruk.

Nehalem kommer bare med 2 kjerner + tråder på de absolutt minste prosessorene (Havendale og Auburndale), resten er 4 kjerner eller mer + tråder.

Når det gjelder bruk av tråder i et program så er det helt korrekt at applikasjonen må være laget for bruk av mer enn 1 tråd men det har seg jo slik at programmer kjører i et OS som lever sitt eget liv ( i bakgrunnen ) og krever sine tråder.

Uansett, hva du enn kjøper er det "gammel teknologi" om 1 år eller så ;-)

Lenke til kommentar
Denne siden viser strømforbruk.

Mindre watt = mindre varme.

Da er det ikke dumt å gå for E8400, siden CPU'en skal kjøles delvis passivt av Scythe Ninja.

Blir artig å se hvordan det går - 3 meget stillegående vifter er alt som finnes av vifter.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Her er en test av Q6600 (den første versjonen med B3 og ikke G0)

http://itpro.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=1833

Her er en test(husk å les teksten og få med deg hele testen): http://www.hardware.no/artikler/c2d_e6850_...d_q6600/44695/5

Og her en annen: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...quad-q9300.html

Quad Core viser flere ganger at den vinner også på programmer som støtter kun en og to kjerner som f.eks winrar og BF2.

I DVD Shrink hvor man krymper en dvd film på 7,5 GB til 60% av størrelsen for at den skal passe på en dvd plate så er Q6600 2.4 Ghz hele 6 prosent mer effektiv enn en overklokket dualcore E6850 @ 3.6 Ghz. Q6600 ved samme frekvens er 50% mer effektiv.

Da må vel 4 kjerner være optimalt for ditt bruk. Dessuten kan du jo spille hva du vil med en Quad samt at den ikke går ut på dato like fort;)

Lenke til kommentar

Her er en test av Q6600 (den første versjonen med B3 og ikke G0)

http://itpro.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=1833

Her er en test(husk å les teksten og få med deg hele testen): http://www.hardware.no/artikler/c2d_e6850_...d_q6600/44695/5

Og her en annen: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...quad-q9300.html

Quad Core viser flere ganger at den vinner også på programmer som støtter kun en og to kjerner som f.eks winrar og BF2.

I DVD Shrink hvor man krymper en dvd film på 7,5 GB til 60% av størrelsen for at den skal passe på en dvd plate så er Q6600 2.4 Ghz hele 6 prosent mer effektiv enn en overklokket dualcore E6850 @ 3.6 Ghz. Q6600 ved samme frekvens er 50% mer effektiv.

Da må vel 4 kjerner være optimalt for ditt bruk. Dessuten kan du jo spille hva du vil med en Quad samt at den ikke går ut på dato like fort;)

Jeg er langt fra enig...

Les konklusjonen

Also, do not forget that quad-core processors can still hardly be considered an indisputably best choice. The applications optimized for multi-core micro-architecture are not that numerous yet. Therefore, dual-core processors with higher clock frequencies seem to be a more optimal solution. Our tests showed that new Core 2 Duo E8000 processors can outperform Core 2 Quad Q9300 in a number of tasks in both: nominal and overclocked modes.

I de fleste tilfeller vil dualcore være best.

Ps. se vekk i fra 3dmark og slikt, det er helt uvesentlig for real life performance.

Om han skal ha en HTPC, så er en STANDARD E8400 mer enn god nok!

En Q9300 vil være tregere til htpc / gaming bruk, i de fleste applikasjoner.

Greit nok, q9300 sparer han kanskje 1 sek i en stor unrar jobb og noen sek., om han skal rendre video, men i feks. crysis, cs:s, bf2, videoavspilling, etc. vil e8400 være en vinner basert på 2 faktorer:

1) Pris (e8400 detter nå ned mot 1300kr!)

2) Ytelse (e8400 har dual 3ghz og er sådan raskere i singel/dual threaded apps).

Det er noen få unntak hvor q9300 er LITT raskere, men det er uvesentlig i det store og det hele.

Quad er for tidlig for Ola Nordmann, med mindre man skal ha e-penis.

Lenke til kommentar
Det er noen få unntak hvor q9300 er LITT raskere, men det er uvesentlig i det store og det hele.

Hehe, du er jammen påståelig.

Dette er den evinnelige Quad diskusjonen og her blir man rett og slett ikke enig og det er helt greit, men argumentene dine er flåsete og totalt uten hold.

Den vanlige bruker vil nok neppe oppleve forskjell på noen av disse hvis man ikke sitter med stoppeklokke.

Lenke til kommentar

Nå skal de sies at de testene er noe eldre og det på det tidspunktet var færre spill og programmer som støttet 4 kjerner.

Dessuten er det urelevant at ved originalfrekvens så har E8500 noen få fps mer, når det er skjermkortet som er flaskehalsen og ikke prosessoren.

Jeg er i alle fall glad for at jeg kan kjøre Vista med Norton Internet Security som alene tar 750 MB minne, spille av 2 HD filmer og spille Crysis med alt på very high på min 19 tommers widescreen skjerm ved (1024x768), og alt uten at man merker dårlig flyt i spillet.

Sånne ting er viktig for mange. Er lei av legge inn færrest mulig programmer, defragmentere og tweake for at ting skal gå flytende.

Lenke til kommentar

Hehe, du er jammen påståelig.

Dette er den evinnelige Quad diskusjonen og her blir man rett og slett ikke enig og det er helt greit, men argumentene dine er flåsete og totalt uten hold.

Den vanlige bruker vil nok neppe oppleve forskjell på noen av disse hvis man ikke sitter med stoppeklokke.

Denne påstanden din er minst like flåsete.

Om du vil ha mer dokumenterte påstander, så kan du se i diverse duo vs quad tråder, en av de postet jeg en del i.

Q9450 er den som bør måles opp mot E8400, ikke Q9300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...