Gå til innhold

Hvordan bruke japanske mobiler i norge

Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg ut denne mobilen fra ebay:

http://cgi.ebay.com/BRAND-NEW-Docomo-Fujit...1742.m153.l1262

Det står at man må bruke iNEX/Hyper SIM til å "unlocke" mobilen.

Vet noen hvordan man bruker iNEX/Hyper SIM til å få mobilen til å funke utenfor japan?

Jeg har null peiling på dette mobil styret. Har alle sim kort i norge GSM?

Jeg har et sim kort fra telenor, hvordan vet jeg om jeg har GSM?

Hvis noen av dere har peiling på unlocking av mobiler eller mobil import fra japan, kan dere lese i den linken og forklare meg hva jeg må gjøre for å få mobilen til å funke her i norge?

Har veldig lyst på denne men vet ikke om jeg får det til å funke uten hjelp :)

Veldig takknemlig for svar.

Endret av NiccOz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Detter mobilen jeg har lyst å kjøpe:

Og dette er Inex hypersim card typen jeg trenger:

http://cgi.ebay.com.au/docomo-unlock-iNEX-...1QQcmdZViewItem

Er det noen der ute som har gjort noe lignende før eller vet åssen man gjør det?

Og kan noen forklare meg litt om hva GSM er og hvordan jeg kan finne ut om mitt sim kort har det?

GSM er noe med nettverket eller ? Hvis dere vet noe så hver så snill å gi meg litt hjelp :)

Hvis ikke mitt har det hvilke har det, jeg bytter gjerne sim kort for å få dette til å funke.

LES! IKKE BARE STIKK. TRENGER HJELP! :)

Endret av NiccOz
Lenke til kommentar
Detter mobilen jeg har lyst å kjøpe:

Og dette er Inex hypersim card typen jeg trenger:

http://cgi.ebay.com.au/docomo-unlock-iNEX-...1QQcmdZViewItem

Er det noen der ute som har gjort noe lignende før eller vet åssen man gjør det?

Og kan noen forklare meg litt om hva GSM er og hvordan jeg kan finne ut om mitt sim kort har det?

GSM er noe med nettverket eller ? Hvis dere vet noe så hver så snill å gi meg litt hjelp :)

Hvis ikke mitt har det hvilke har det, jeg bytter gjerne sim kort for å få dette til å funke.

LES! IKKE BARE STIKK. TRENGER HJELP! :)

Kul mobil! Eneste som mangler er Wlan virker det som. Ellers så har den GSM og 3G som vi bruker i Norge, og den skal fungere! ;-)

Les mer om mobilen her, Google oversatt japansk side.

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Vær obs på at NTT DoCoMo telefoner er en "pakkeløsning". Hvis du bruker den på et normalt GSM-nett her i landet så vil sannsynligvis en god del av funksjonaliteten forsvinne. Samt at du bør være 150% sikker på at den faktisk har Engelsk brukergrensesnitt :) For det er ingen selvfølge med asiatiske telefoner.

-C-

Lenke til kommentar

Som selger skriver... Dersom du ikke vet hvordan du skal åpne telefonen, så ikke by på den ;)

GSM er sammen med UMTS(3G) og HSDPA(Super 3G) telefonsystemene vi bruker i Norge.

GSM kan ha mange forskjellige frekvenser. 850mhz, 900mhz 1800mhz 1900mhz for eksempel... I Norge bruker vi 900 og 1800mhz

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg prvøer å finne ut av om Inex/Hyper sim funker på mitt sim kort for å være sikker.

Sett litt på youtube og sånn, finner noen folk fra canada som har fåt det til å funke og de skriver:

"Just be sure that your SimCard is using the following model.

Rogers: 3040, 3030 (Those are working perfect)

FIDO: SM32, ST32 (Those are working perfect)

Rogers 4000,UO.2 (Doesnt work on any type of HyperCard by now)

FIDO U.2, UO.2 (Doesnt work on any type of HyperCard by now)

You can see Model of your SimCard on the back"

Er dette bare sim kort typer i canada eller noe universale greier?

På mitt Telenor sim kort så står det fire forskjellige tall bak på sim kortet. Vet noen hva dette er? Er det noe med typen sim kort jeg har?

Tallene er hvertfall

89470

01006

01272

13826

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker siden Japan kun bruker 3. generasjons GSM. Hvis den kun har 3G (UMTS) så vil dekningen i Norge være dårlig. Hvis den har GPRS og/eller EDGE skal det dog ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker siden Japan kun bruker 3. generasjons GSM. Hvis den kun har 3G (UMTS) så vil dekningen i Norge være dårlig. Hvis den har GPRS og/eller EDGE skal det dog ikke være noe problem.

GPRS/ EDGE har strengt tatt ikke noe med telefoni å gjøre. Det er protokoller for dataoverføring over mobilnettet. Men siden både GPRS og EDGE opererer på GSM nettet så må en telefon med disse spesifikasjonene nødvendigvis støtte telefoni over GSM også ;) Men det sier ikke noe om hvilken frekvens de operere på. I norge har vi bare støtte for 900 og 1800mhz. Dersom telefonen bare støtter 850 og 1900mhz kommer du ikke langt i Norge ;)

Lenke til kommentar

GPRS/ EDGE har strengt tatt ikke noe med telefoni å gjøre. Det er protokoller for dataoverføring over mobilnettet. Men siden både GPRS og EDGE opererer på GSM nettet så må en telefon med disse spesifikasjonene nødvendigvis støtte telefoni over GSM også ;) Men det sier ikke noe om hvilken frekvens de operere på. I norge har vi bare støtte for 900 og 1800mhz. Dersom telefonen bare støtter 850 og 1900mhz kommer du ikke langt i Norge ;)

Kunne du eller noen av dere andre sett litt på denne og se om dere finner ut av om den kan funke i norge? Det står at de funker på de fleste GSM nettverk men jeg vet ikke.

Du sier at i norge så har vi bare støtte for 900 og 1800mhz, kan du se om om du finner noe ut av det også? :)

http://cgi.ebay.com/BRAND-NEW-Docomo-Fujit...1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar

Ja 905I serien støtter det norske nettet, det som ikke ser ut til å fungere er hypersim'ene. Har en P905i som jeg ikke får brukt pga. av dette; skal bestille et par flere unlock cards og teste, men stiller meg sterkt tvilende.

Dessuten må du være klar over at når du bestiller ketai telefoner så er det en del funksjoner som vil falle bort. I japan så er det stort sett bare NTT Docomo & softbank som selger egne versjoner av disse mobilene, og Softbank telefonene er lettere å unlocke enn docomo telefonene.

Videre er disse telefonene svært skreddersydd det japanske mobil nettverket, med tanke på 1seg(mobil tv),internettsurfing osv. Men finner man et unlock card som fungerer så er det definitivt verdt det, de er mye mer fancy enn det som er på det europeiske markedet, sitter f.eks å spiller Ridge Racer Mobile edition på min telefon =)

Anbefaler deg å titte innom howardsforum og hardwarezone da de har et mye mer levende miljø for japanske mobiler =) er mest canadiere men her i norge så er det ikke mye info å spore opp i det hele tatt så vær forberedt på at det kan bli dyrt hvis du bestemmer deg for å kjøpe!

Endret av CandyShot
Lenke til kommentar
Ja 905I serien støtter det norske nettet, det som ikke ser ut til å fungere er hypersim'ene. Har en P905i som jeg ikke får brukt pga. av dette; skal bestille et par flere unlock cards og teste, men stiller meg sterkt tvilende.

Dessuten må du være klar over at når du bestiller ketai telefoner så er det en del funksjoner som vil falle bort. I japan så er det stort sett bare NTT Docomo & softbank som selger egne versjoner av disse mobilene, og Softbank telefonene er lettere å unlocke enn docomo telefonene.

Videre er disse telefonene svært skreddersydd det japanske mobil nettverket, med tanke på 1seg(mobil tv),internettsurfing osv. Men finner man et unlock card som fungerer så er det definitivt verdt det, de er mye mer fancy enn det som er på det europeiske markedet, sitter f.eks å spiller Ridge Racer Mobile edition på min telefon =)

Anbefaler deg å titte innom howardsforum og hardwarezone da de har et mye mer levende miljø for japanske mobiler =) er mest canadiere men her i norge så er det ikke mye info å spore opp i det hele tatt så vær forberedt på at det kan bli dyrt hvis du bestemmer deg for å kjøpe!

Ok, takk for infoen :)

Du må si fra hvis du får det til å funke da?

Hva skjedde når du satt i hyper/inex sim da? Sto det bare insert sim card eller noe?

Lenke til kommentar

Neida, du kan ringe og sende melding med hypersim, det er den andre veien som ikke fungerer i det hele tatt. Du får ikke tatt imot sms eller motta inngående samtaler. Skal si ifra hvis/når jeg får det til å funke =) Men du må huske på at det er mange forskjellige versjoner av disse unlock sim'ene så er mulig at jeg bare ikke har funnet en som fungerer enda.

Endret av CandyShot
Lenke til kommentar
Neida, du kan ringe og sende melding med hypersim, det er den andre veien som ikke fungerer i det hele tatt. Du får ikke tatt imot sms eller motta inngående samtaler. Skal si ifra hvis/når jeg får det til å funke =) Men du må huske på at det er mange forskjellige versjoner av disse unlock sim'ene så er mulig at jeg bare ikke har funnet en som fungerer enda.

Ok jeg skjønner. Men på ebay siden til den mobilen så står det at vanlig telefonbruk fungerer, men med 3g kan man bare ringe til andre men ikke motta samtaler.

Han sier også at det fins mange billige fake hyper sim der ute så man må passe på, men han her selger de ekte: http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ2...4Q5fPcNQ5fQ5fSI

Han har også hyper sim til P905i.

Han forklarer hva som er forskjellen på de ekte og fake syper sim kortene her: http://reviews.ebay.com.au/Japanese-Softba...000000005376359

Endret av NiccOz
Lenke til kommentar

Ja jeg vet det står det, men så langt har det ikke fungert her hvertfall. Selv om det burde ha gjort det ifølge selgeren. Husk at de som produserer disse er på andre siden av jorden, så det testes mest mot gsm nettene der nede, og ja du må sette mobilen i 2g mode, men har ikke fungert for det.

Venter på nytt hypersim nå så får jeg se hva som skjer :)

Med tid å stunde så burde det være mulig å soft unlocke mobilen også(det eksisterer visstnok en unlock) men den er ikke tilgjengelig enda. Og hvis du ser på ebay at de selger fully unlocked 905 mobiltelefoner så ikke la deg lure, de har bare åpnet mobilen og fysisk lagt inn et unlock card i den. Du må også være klar over at selv med et hypersim som fungerer så vil ikke mobilen være 100% stabil og du kan slite med såkalte outs som betyr at du mister signalet og må enten starte mobilen på nytt eller utføre cpr(putte sim+unlock i en annen telefon, sende motta sms+samtale) for å få den til å fungere igjen.

Men må tilbake til eksamens lesingen:)

Lenke til kommentar
Ja jeg vet det står det, men så langt har det ikke fungert her hvertfall. Selv om det burde ha gjort det ifølge selgeren. Husk at de som produserer disse er på andre siden av jorden, så det testes mest mot gsm nettene der nede, og ja du må sette mobilen i 2g mode, men har ikke fungert for det.

Venter på nytt hypersim nå så får jeg se hva som skjer :)

Med tid å stunde så burde det være mulig å soft unlocke mobilen også(det eksisterer visstnok en unlock) men den er ikke tilgjengelig enda. Og hvis du ser på ebay at de selger fully unlocked 905 mobiltelefoner så ikke la deg lure, de har bare åpnet mobilen og fysisk lagt inn et unlock card i den. Du må også være klar over at selv med et hypersim som fungerer så vil ikke mobilen være 100% stabil og du kan slite med såkalte outs som betyr at du mister signalet og må enten starte mobilen på nytt eller utføre cpr(putte sim+unlock i en annen telefon, sende motta sms+samtale) for å få den til å fungere igjen.

Men må tilbake til eksamens lesingen:)

Ok :)

Si fra hva som skjer i den tråden her når du har fått testa et nytt :)

Lenke til kommentar
Noe nytt på denne fronten?

Ikke enda.. jeg tar å venter litt til candyshot har fått testa. Tar det altfor lang tid så tar jeg bare sjansen på at det funker å kjøper meg en F905i + Hyper/Inex sim fra ebay og krysser fingrene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...