Gå til innhold

slippe pga utdannelse?

Mikael89

Anbefalte innlegg

jeg skal i sjøforsvaret i juli, men lurer på å studere i australia. Studieåret begynner i februar, så skal søke i sommer. Får derfor ikke svar om jeg kommer inn før etter jeg er i militæret. Kan jeg da slippe resten av året i militæret for å studere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For i det hele tatt å få utsatt tjenesten er du avhengig av allerede å ha fått plass på en skole. Tror de dog har blitt mye strengere på dette enn det var før slik at man ikke får utsatt lenger pga. skole.(Tror man har krav om å få beholde plassen på skolen ved tjeneste slik at man kan begynne der etter endt tjeneste istedet). Når det gjelder utdannelse utenlands kan det være at reglene er forskjellige, men det vet kanskje noen andre her mer om?

Lenke til kommentar

Kort svar, nei.

Litt lengre svar, for å få utsettelse så må du allerede ha begynt på skolen, så blir du innkalt så kan du ikke ta den utdanningen før du er ferdig med førstegagstjenesten.

Skoler i utlandet er ikke lovpålagt å holde av plassen, da disse skolene ikke ligger under norsk lov.

Lenke til kommentar

Hvis du har gått på skolen i mer enn 3 mnd, får du utsettelse. Hvis du først er innkalt skal det nok mye til å slippe hele greien. Derimot kan det være aktuelt å dimme tidligere pga skoleplass, men i ditt tilfelle blir det snakk om 5 mnd. Jeg tror det blir vanskelig. Ring VPV på 03003.

Lenke til kommentar
jeg skal i sjøforsvaret i juli, men lurer på å studere i australia. Studieåret begynner i februar, så skal søke i sommer. Får derfor ikke svar om jeg kommer inn før etter jeg er i militæret. Kan jeg da slippe resten av året i militæret for å studere?

Dette er kanskje ett litt for sent svar? Men jeg sendte en mail til forvaret der jeg lurte på hvordan det var i forhold til førstegangstjeneste når man skulle studere i utlandet:

1. Dersom du får studieplass på en skole i utlandet, vil du få utsettelse av tjenesten til du er ferdig med studiet. Dog må dette dokumenteres overfor Vernepliktsverket. Når det gjelder planlagt utdanning i Norge, hjemler ikke dette utsettelse. Det er kun påbegynt studium som gir utsettelse. Dette betyr at dersom du studerer ett år i utlandet, og blir innkalt til tjeneste sommer/høst 2010, vil du måtte reservere en evt. studieplass i Norge til du er ferdig med førstegangstjenesten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...